Nazwa przedmiotu:
Mechatronika pojazdów
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Marcin Jasiński
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Mechatronika
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
321
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. godziny kontaktowe: 30W+15L = 45h; 2. studia literaturowe: 12W = 12h; 2. przygotowanie do zajęć: 13W+5L = 18h 2. sprawozdania: 5L = 5h 3. przygotowania do egzaminu 20W = 20h; Razem nakład pracy studenta: 45+12h+18h+5h+20h = 100h, co odpowiada 4 punktom ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,8
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład270h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium135h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wymagana jest znajomość podstaw mechatroniki, elektroniki oraz fizyki.
Limit liczby studentów:
Zgodnie z zarządzeniem Rektora
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z budową układów mechatronicznych wykorzystywanych w pojazdach jak również funkcjonalny opis tych układów. Przedstawione zostaną zjawiska fizyczne możliwe do wykorzystania w mechatronice pojazdowej. Szczegółowo zostaną omówione różne rodzaje systemów mechatronicznych samochodów osobowych. Zadaniem przedmiotu będzie wykorzystanie nabytych na wykładzie informacji w praktyce w laboratorium.
Treści kształcenia:
Wykład: Ogólna wiedza nt. zasady działania, budowy oraz przykładów zastosowania: 1. Czujniki - przegląd 2. Aktywatory – przegląd 3. Sieć CAN 4. Układ sterowania typu Common Rail 5. Układy sterowania silniki ZI i ZS 6. Mapy wtrysku 7. Uniwersalne sterowniki silnika typu MegaSquirt/ MicroSquirt 8. Diagnostyka pokładowa 9. Zaawansowane układy kierownicze 10. Samobieżne platformy – przegląd 11. Zaawansowane układy sterowania (zmienne fazy rozrządu itp.) 12. Nowoczesne układy przeniesienia napędu (koła dwumasowe, sprzęgła samo nastawialne itp.) 13. Zaawansowane rozwiązania skrzyń biegów automatycznych i półautomatycznych, zawieszenia aktywne (hydropneumatyczne itp.) 14. Zaawansowane układy hamulcowe – BAS itp. 15. Układy ACC Laboratorium: Praktyczne zapoznanie się z zasadą działania i diagnostyką układów mechatronicznych. 1. Mechatroniczne sterowanie silnikiem o ZS typu Common Rail 2. Układ kierowniczy ze wspomaganiem hydrauliczno-elektrycznym 3. System sieci pokładowej CAN (Unitrain) 4. Badanie map wtrysku sterownika silnika ZS typu EDC 5. Programowanie uniwersalnego sterownika silnika jednocylindrowego 6. Sprawdzanie geometrii samochodu
Metody oceny:
egzamin, zaliczenie, raporty z wykonania ćwiczeń laboratoryjnych
Egzamin:
tak
Literatura:
1. A. Gajek, Z. Juda: Czujniki. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2008. http://www.ibuk.pl/korpo/fiszka.php?id=771 2. D. Schmidt (edytor): Mechatronika. REA, Warszawa, 2002. 3. J. Reimpell, J. Betzler: Podwozia samochodów. Podstawy konstrukcji. WKŁ, Warszawa, 2008.
Witryna www przedmiotu:
Wykład: http://www.mechatronika.simr.pw.edu.pl/przedm,1,show_plan,129,Mechatronika_pojazd%C3%B3w.html Laboratorium: http://www.mechatronika.simr.pw.edu.pl/przedm,1,show_plan,133,Lab_Mechatronika_pojazd%C3%B3w.html
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się