- Nazwa przedmiotu:
- Systemy bezpieczeństwa czynnego w samochodach
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Andrzej Reński
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Mechanika i Budowa Maszyn
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- 604
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- brak
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- brak
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- brak
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład270h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- pojazdy
- Limit liczby studentów:
- zgodnie z zarządzeniem Rektora PW
- Cel przedmiotu:
- Poznanie elektronicznych systemów bezpieczeństwa w samochodzie i zasady ich działania
Umiejętność krytycznej oceny efektywności działania systemów bezpieczeństwa
Zrozumienie związków między stanem techniki a zagrożeniami dla społeczeństwa wynikającymi z ruchu drogowego
- Treści kształcenia:
- Wykład:
1. Bezpieczeństwo ruchu drogowego. Statystyki wypadków. Przyczyny wypadów
2. Współpraca koła z nawierzchnią. Układ przeciwblokujący ABS. Zasada działania. Budowa. Algorytm sterowania. Działanie w warunkach różnej przyczepności
3. Elektroniczny rozdział sił hamowania EBD. Zmiany obciążeń kół przy hamowaniu. Korektor mechaniczny.
4. Zapobieganie poślizgowi kół napędowych ASR. Zasada działania. Budowa. Działanie w warunkach różnej przyczepności
5. Układ wspomagania nagłego hamowania BAS
6. Układ stabilizacji toru jazdy ESP. Przyczepność wzdłużna i poprzeczna. Ruch krzywoliniowy, pod- i nadsterowność. Zasada działania. Pomiar prędkości kątowej. Budowa. Dodatkowy skręt kół
7. Adaptacyjne sterowanie prędkością jazdy ACC
8. Automatyzacja kierowania. Steer-by wire
9. Zawieszenia aktywne. Amortyzatory sterowane
10. Technika pomiarowe i przetwarzanie sygnałów w układach bezpieczeństwa
- Metody oceny:
- 2 sprawdziany
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Reński A. Bezpieczeństwo czynne samochodu
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- przedmiot specjalnościowy zgłaszany przez Instytut na bieżący semestr, uruchamiany wg zapisów studentów.
Efekty uczenia się