Nazwa przedmiotu:
Napędy hybrydowe
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Antoni Szumanowski
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Mechanika i Budowa Maszyn
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
526
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Godziny kontaktowe 30h - wykład; 2. Zapoznanie się ze wskazaną literaturą do wykładu – 10 h, 3. Przygotowanie do kolokwiów zaliczeniowych – 10h. Razem nakład pracy studenta: 30h +10h+10h=50h, co odpowiada 2 punktom ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1. obecność na wykładach – 30 h, co odpowiada 1.2 punktom ECTS.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
brak
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład270h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość zagadnień z przedmiotów : Elektrotechnika I, Elektrotechnika II.
Limit liczby studentów:
zgodnie z zarządzeniem Rektora PW
Cel przedmiotu:
Student, który zaliczył przedmiot posiada wiedzę o strukturach i komponentach stosowanych w napędach hybrydowych. Zna ograniczenia stosowania danych komponentów w hybrydowym układzie napędowym oraz funkcje jakie poszczególne komponenty muszą spełniać. Posiada wiedzę o podstawowych zasadach przy wyznaczaniu algorytmów sterowania w zależności od konfiguracji napędu. Potrafi dobrać komponenty do danej konfiguracji napędu hybrydowego oraz podać założenia do wyznaczenia algorytmu sterowania w danej strukturze napędowej, biorąc za kryterium minimalizacji zużycia energii.
Treści kształcenia:
Wykład 1. Zagadnienie rekuperacji i akumulacji energii. 2. Podstawowe struktury napędów hybrydowych. -napęd szeregowy -napęd równoległy -napęd mieszany 3. Analiza pracy wybranych komponentów napędów hybrydowych. -maszyna elektryczna -bateria elektrochemiczna -silnik spalinowy -przekładnia planetarna o dwóch stopniach swobody wraz z zespołem sprzęgła i hamulca - przekładnia elektryczna 4. Zasady modelowanie komponentów hybrydowych. -maszyna elektryczna -bateria elektrochemiczna -silnik spalinowy -przekładnia planetarna. 5. Projektowanie napędów hybrydowych poprzez symulacje komputerowe. 6. Dobór parametrów napędu na przykładzie wybranej struktury. 7. Strategia sterowania napędem hybrydowym. Warunki sterowania poszczególnych komponentów i kryterium minimalnego zużycia energii. 8. Badania symulacyjne wybranej struktury.
Metody oceny:
2 kolokwia
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Antoni Szumanowski, Hybrid Electric Power Train Engineering and Technology: Modeling, Control, and Simulation, IGI Global, 2013 2. Antoni Szumanowski, Hybrid electric vehicle drives design, ITE Radom, 2006 3. Antoni Szumanowski, Akumulacja energii w pojazdach, WKŁ, 1984 4. Antoni Szumanowski, Układy napędowe z akumulacją energii, PWN, 1990. 5. Marek Brzeżański, Zdzisław Juda, Napędy hybrydowe, ogniwa paliwowe i paliwa alternatywne, WKŁ, 2010
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
przedmiot specjalnościowy zgłaszany przez Instytut na bieżący semestr, uruchamiany wg zapisów studentów.

Efekty uczenia się