- Nazwa przedmiotu:
- Pojazdy
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Andrzej Reński
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechatronika
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- 305
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- brak
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 3
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład450h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium225h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Mechnika
- Limit liczby studentów:
- zgodnie z zarządzeniem Rektora
- Cel przedmiotu:
- Poznanie teorii ruchu samochodów oraz ogólnej wiedzy o ich budowie
Umiejętność zastosowania praw fizyki do opisu ruchu samochodu
Świadomość wymagań i ograniczeń w działaniach inżynierskich
- Treści kształcenia:
- Wykład;
1. Klasyfikacja samochodów. Modele współpracy koła elastycznego ze sztywną nawierzchnią. Koła ogumione pojazdów drogowych. Konstrukcja i własności opon
2. Równanie ruchu postępowego samochodu. Opory ruchu samochodu. Opór toczenia, opór powietrza, opór wzniesienia, opór bezwładności. Siła i moc oporów ruchu
3. Źródła napędu. Rodzaje silników, charakterystyki. Bilans sił i mocy. Dopasowanie charakterystyki silnika do potrzeb napędu samochodu. Wykres rozpędzania
4. Równanie ruchu opóźnionego. Przebieg procesu zatrzymywania samochodu. Czasy reakcji kierowcy. Jazda w kolumnie
5. Wymagania stawiane w procesie hamowania. Skuteczność hamowania. Zmiany obciążeń osi. Stateczność hamowania. Wykres jednostkowych sił hamowania. Rozdział sił hamowania między osie
6. Kinematyka ruchu krzywoliniowego. Zależności geometryczne w ruchu krzywoliniowym. Ocen zwrotności. Zjawisko bocznego znoszenia opon.
7. Dynamika ruchu krzywoliniowego. Równanie ruchu krzywoliniowego. Związek między kątem skrętu kół a prędkością kątową. Pod- i nadsterowność
8. Testy oceny kierowalności. Ruch ustalony. Ruch nieustalony
9. Stateczność. Prędkość krytyczna. Wywracanie na bok
10. Model do opisu drgań pionowych. Rozprzęganie drgań przedniej i tylnej części pojazdu. Charakterystyki amplitudowo-częstotliowościowe.
11. Oddziaływanie nierówności drogi. Widma nierówności drogi. Oddziaływanie drgań na człowieka. Wymagania dotyczące komfortu
i bezpieczeństwa
Llaboratorium:….
1. Wyznaczanie współczynników oporu ruchu i charakterystyki dynamicznej samochodu
2. Badanie drgań pionowych samochodu podczas jazdy
3. Badanie współczynnika przyczepności koła do nawierzchni drogi
4. Wyznaczanie parametrów kontaktowych układu zestaw kół - tor
- Metody oceny:
- Wykład: 2 sprawdziany
Laboratorium: Kontrola przygotowania do ćwiczeń, sprawozdania
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Arczyński S.: Teoria ruchu samochodu; Mechanika ruchu samochodu (lub podobne innych autorów)
Reński A.: Budowa samochodów lub Bezpieczeństwo czynne samochodu
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się