Nazwa przedmiotu:
Konstrukcje metalowe II
Koordynator przedmiotu:
Jerzy Idzikowski, doc. dr inż., Stanisław Wierzbicki, dr inż.
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
KONME2
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 125 godz. = 5 ECTS: wykłady 20 godz., ćwiczenia projektowe 30 godz., praca indywidualna przy wykonywaniu projektu 30 godz., konsultacje i obrona projektu 8 godz., studiowanie materiałów wykładowych, przygotowanie do egzaminu 35 godz., uczestnictwo w egzaminie 2 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 60 godz. = 2,5 ECTS: wykłady 20, ćwiczenia projektowe 30 godz., konsultacje i obrona projektu 8 godz., uczestnictwo w egzaminie 2 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Razem 68 godz. = 3 ECTS: ćwiczenia projektowe 30 godz., praca indywidualna przy wykonywaniu projektu 30 godz., konsultacje i obrona projektu 8 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład300h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt450h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Zdane egzaminy z przedmiotów: Konstrukcje Metalowe I, Mechanika Konstrukcji I
Limit liczby studentów:
240
Cel przedmiotu:
Nabyć podstawową wiedzę w zakresie zasad kształtowania połączeń śrubowych doczołowych. Nabyć podstawową wiedzę i umiejetności w zakresie zasad projektowania i kształtowania prostych układów konstrukcyjnych hal stalowych słupowo-wiązarowych bez transportu wewnętrznego i z transportem wewnętrznym. Nabyć podstawową wiedzę i umiejętności w zakresie zasad projektowania i kształtowania prostych układów konstrukcyjnych hal stalowych ramowych bez transportu wewnętrznego.
Treści kształcenia:
<ol><li>Podręczniki i normy przedmiotowe; <li>Kategorie doczołowych połączeń śrubowych, kształtowanie i konstruowanie połączeń niesprężonych i sprężonych; <li>Interakcyjne warunki nośności przekrojów walcowanych w złożonych stanach obciążenia (rozciąganie lub ściskanie i czyste zginanie, rozciąganie lub ściskanie i zginanie ze ścinaniem); <li>Interakcyjne warunki nośności spawanych przekrojów blachownicowych; <li>Elementy rozciągane i zginane – kształtowanie przekrojów i projektowanie; <li>Metody analizy i określanie długości wyboczeniowej elementów w układach konstrukcyjnych; <li>Elementy ściskane i zginane – kształtowanie przekrojów i projektowanie z uwzglednieniem różnych form niestateczności; <li>Rola obudowy ścian i dachów - osłonowa, usztywniajaca lub konstrukcyjna; <li>Płatwie i rygle ścienne - kształtowanie i projektowanie; <li>Układy konstrukcyjne hal i zasady kształtowania; <li>Stężenia połaciowe i ścienne, płatwie i rygle jako stężenia punktowe elementów konstrukcji nośnej; <li>Słupy w halach bez transportu, pełnościenne walcowane i blachownicowe ściskane i zginane – kształtowanie i projektowanie; <li>Słupy złożone z przewiązkami i skratowane, ściskane oraz ściskane i zginane - projektowanie gałęzi i elementów powiązania; <li>Wiązary dachowe i rygle kratowe – kształtowanie i projektowanie; <li>Słupy w halach z transportem podpartym (słupy o stałej sztywności ze wspornikami, słupy o skokowo zmiennej sztywności); <li>Styki montażowe oraz połączenia słupów z wiązarami dachowymi i ryglami kratowymi; <li>Podstawy słupów i sposoby zakotwienia w fundamencie; <li>Węzły i podstawy słupów jako odkształcalne elementy konstrukcji szkieletowych, ogólne zasady obliczania sztywności i nośności węzłów; <li>Klasyfikacja węzłów i podstaw słupów; <li>Klasyfikacja układów konstrukcyjnych: pełnociągłe, niepełnociągłe, proste; <li>Zasady kształtowania prostych i pełnociągłych układów konstrukcyjnych; <li>Zasady obliczania prostych układów konstrukcyjnych na obciążenia pionowe i poziome, projektowanie rygli, słupów i elementów kratowych tężników pionowych; <li>Projekt hali stalowej o konstrukcji stalowej słupowo-wiązarowej ze słupem o stałej sztywności.</ol>
Metody oceny:
Wykonanie koncepcji układu konstrukcyjnego hali wraz z zaprojektowaniem zasadniczych elementów nośnych konstrukcji i ich połączeń, a także sporządzenie rysunków konstrukcyjnych na łączną ocenę co najmniej dostateczną, dokonywane w ramach ćwiczeń projektowych. <br> Zdanie egzaminu pisemnego w sesji egzaminacyjnej na ocenę co najmniej dostateczną. <br> Ocena łączna z przedmiotu jest średnią ocen uzyskanych z ćwiczenia projektowego i egzaminu (ocena z egzaminu ma znaczenie przeważające).
Egzamin:
tak
Literatura:
[1] ŁUBINSKI M., FILIPOWICZ A., ŻÓŁTOWSKI W.: Konstrukcje metalowe: Część I, Arkady, Warszawa 2000, Część II, Arkady, Warszawa 2004. <br> [2] Giżejowski M., Ziółko J., Budownictwo ogólne. Tom 5. Stalowe konstrukcje budynków. Projektowanie wg eurokodów z przykładami obliczeń. Praca zbiorowa. Arkady, 2010.<br> [3] BIEGUS A.: Stalowe budynki halowe, Arkady, Warszawa 2004.<br> [4] BRÓDKA J., GARNCAREK R., MIŁACZEWSKI K.: Blachy fałdowe w budownictwie stalowym, Arkady, Warszawa 1999.<br> [5] BRÓDKA J., BRONIEWICZ M.: Konstrukcje stalowe z rur. Arkady, Warszawa 2001.<br> [6] Rykaluk K. – Konstrukcje stalowe. Podstawy i elementy”, DWE, Wrocław 2006.<br> [7] Bródka J., Kozłowski A., Ligocki I., Łaguna J. Ślęczka L., Projektowanie i obliczanie połączeń i węzłów konstrukcji stalowych”, PWT, Rzeszów 2009 – Tom 1 i 2.<br> [8] Kozłowski A. i zespół – „Konstrukcje stalowe – Przykłady obliczeń wg PN-EN 1993-1” - Cz.1 "Wybrane elementy i połączenia", OW PRz, Rzeszów 2009, Cz.2 "Stropy i pomosty", OW PRz, Rzeszów 2011.<br> [9] Bródka J., Broniewicz M., "Projektowanie Konstrukcji Stalowych według Eurokodów". Materiały szkoleniowe, PWT, Rzeszów 2010.<br> [10] Bogucki W., Żyburtowicz M. – „Tablice do projektowania konstrukcji metalowych”, Arkady, W-wa.<br> [11] PN-EN 1993-1-1 – „Projektowanie konstrukcji stalowych. Cz.1.1: Reguły ogólne i reguły dla budynków”.<br> [12] PN-EN 1993-1-5 – „Projektowanie konstrukcji stalowych. Cz.1.5: Blachownice”.<br> [13] PN-EN 1993-1-8 – „Projektowanie konstrukcji stalowych. Cz.1.8: Projektowanie węzłów”.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt KONME2W1
Zna zasady wymiarowania i konstruowania typowych elementów konstrukcji stalowych - belki, dźwigary kratowe, słupy mimośrodowo ściskane. Zna zasady kształtowania połączeń doczołowych.
Weryfikacja: Wykonanie i obrona projektu. Zdanie egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe: K1_W05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03
Efekt Wykonanie projektu. Zdanie egzaminu.
Ma wiedzę dotyczącą materiałów konstrukcyjnych stosowanych do budowy obiektów halowych i ich właściwego doboru na belki, kratownice, słupy.
Weryfikacja: KONME2W2
Powiązane efekty kierunkowe: K1_W11
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W05, T1A_W08
Efekt Wykonanie i obrona projektu. Zdanie egzaminu.
Zna normy dotyczące konstrukcji stalowych w zakresie projektowania belek, kratownic, słupów mimośrodowo ściskanych oraz połączeń.
Weryfikacja: KONME2W3
Powiązane efekty kierunkowe: K1_W22
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt KONME2U1
Potrafi zaprojektowac elementy konstrukcji stalowych - belki, dźwigary kratowe, słupy mimośrodowo ściskane.
Weryfikacja: Wykonanie i obrona projektu. Zdanie egzaminu.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U05, K1_U07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U03, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U13, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U14, T1A_U16
Efekt KONME2U2
Potrafi określić i zebrać obciążenia stałe, śniegiem i wiatrem na proste konstrukcje halowe.
Weryfikacja: Wykonanie i obrona projektu. Zdanie egzaminu.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08, T1A_U13
Efekt KONME2U3
Potrafi zdefiniować model obliczeniowy (numeryczny) typowej konstrukcji hali przemysłowej.
Weryfikacja: Wykonanie obliczeń do projektu.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U08, T1A_U15
Efekt KONME2U4
Potrafi wykonać rysunki konstrukcji hali - schematy, rysunki konstrukcyjne kratownicy i słupa.
Weryfikacja: Wykonanie projektu.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U03, T1A_U05, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16
Efekt KONME2U5
Potrafi korzystać z norm dotyczących projektowania w zakresie belek, kratownic i słupów. Potrafi korzystać z norm obciążeń stałych, śniegiem i wiatrem.
Weryfikacja: Wykonanie i obrona projektu.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U11, T1A_U15, T1A_U16

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt KONME2K1
Potrafi samodzielnie wykonać zdefiniowane zadanie projektowe.
Weryfikacja: Wykonanie i obrona projektu.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03
Efekt KONME2K2
Analizuje materiały wykładowe oraz dodatkowe informacje niezbędne do wykonania projektu i zaliczenia przedmiotu.
Weryfikacja: Zdanie egzaminu i wykonanie projektu.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_K03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06
Efekt KONME2K3
Wykonuje projekt dbając o racjonalne i bezpieczne zaprojektowanie poszczególnych elementów konstrukcji.
Weryfikacja: Wykonanie pprojektu.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_K02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07