Nazwa przedmiotu:
Drogi szynowe
Koordynator przedmiotu:
Wojciech Oleksiewicz, Dr inż., Stanisław Żurawski, Mgr inż.
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
DROSZY1
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 115 godz. = 5 ECTS: ćwiczenia projektowe 15 godz., wykład 30 godz., wykonanie projektów 30 godz., konsultacje 10 godz., przygotowanie do egzaminu 30 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 45 godz. = 2 ECTS: ćwiczenia projektowe 15 godz., wykład 30 godz., konsultacje 10 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Razem 45 godz. = 2 ECTS: ćwiczenia projektowe 15 godz., wykonanie projektów 30 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Zaliczenie przedmiotów: Inżynieria komunikacyjna, Miernictwo, Wytrzymałość materiałów.
Limit liczby studentów:
bez limitu
Cel przedmiotu:
Posiadanie podstawowej wiedzy o drogach szynowych, jako obiektach budowlanych systemów transportu szynowego (kolej, metro, tramwaj) w zakresie konstrukcji tych dróg i układu geometrycznego ich trasy, a także o podstawowych zasadach ich projektowania, budowy i utrzymania.
Treści kształcenia:
Wykłady - 20 godz.: <ol> <li>Klasyfikacja techniczna dróg szynowych. <li>Oddziaływania na tor: podstawowe charakterystyki pojazdów szynowych, statyczne i dynamiczne oddziaływania pojazdu na tor, warunki wykolejenia, siły termiczne. <li>Konstrukcja dróg szynowych: funkcje i materiał elementów składowych w nawierzchniach podsypkowych i bezpodsypkowych (kolej, metro), konstrukcje torowisk tramwajowych. <li>Rozjazdy: konstrukcja i układy geometryczne rozjazdów kolejowych i tramwajowych, nawierzchnia torowa na obiektach inżynierskich. <li>Podstawy utrzymania dróg szynowych: podstawy diagnostyki dróg szynowych, wybrane technologie napraw torów i rozjazdów w drogach szynowych. </ol> Ćwiczenia – 25 godz.: wykonanie dwóch zadań projektowych:<br> Zad. 1 – układ geometryczny trasy każdego z rodzajów drogi szynowej (kolej, metro, tramwaj) przy zadanych parametrach techniczno- eksploatacyjnych; opracowanie graficzne i opisowe elementów trasy (przechyłki, krzywe przejściowe, łuki poziome i pionowe, odwodnienie, pikietaż trasy).<br> Zad. 2 – przekroje konstrukcyjne powiązane z układem geometrycz-nym trasy i zadanymi parametrami eksploatacyjnymi według zad. 1, określenie elementów składowych zgodnie ze stosowaną w drogach szynowych systematyką i terminologią oraz dotyczących ich wymagań materiałowych.
Metody oceny:
Wykłady: Ocena wiedzy następuje w formie egzaminu pisemnego z pytaniami otwartymi (możliwe jest ewentualne uzupełnienie odpowiedzi w formie egzaminu ustnego). Do zaliczenia wymagane jest uzyskanie powyżej 50% punktów, ocena stopniowana co 10% ( >50% - ocena 3,0; >60% - ocena 3,5; >70% - ocena 4,0;>80% - ocena 4,5; >90% - ocena 5,0).<br> Ćwiczenia: Ocena punktowa z każdego z dwóch zadań projektowych (1 - układ geometryczny trasy i 2 – konstrukcja) dotyczących każdego z rodzajów drogi szynowej – kolej, metro, tramwaj). Łącznie do 30 punktów. Oceny: liczba punktów >15 ocena 3,0; >18 – ocena 3,5; >21- ocena 4,0; >24 – ocena 4,5 >27 – ocena 5,0.
Egzamin:
tak
Literatura:
[1] Maria Bałuch; Podstawy dróg kolejowych. Wyd. Politechniki Radomskiej, Radom 2001.<br> [2] Drogi kolejowe; Praca zbiorowa pod red. J. Sysaka, PWN, 1982 (i wyd. późniejsze).<br> [3] Jan Kubalski; Tory tramwajowe. WKiŁ, Warszawa 1978.<br> [4] Kazimierz Towpik. Infrastruktura transportu szynowego. OWPW. 2004.<br> [5] Wytyczne techniczne projektowania, budowy i utrzymania torów tramwajowych. Wydawnictwo Ministerstwa Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska – Warszawa, 1983 (kopia dostępna w bibliotece IDiM PW).<br> [6] Wskazane na zajęciach Rozporządzenia Ministra, Polskie Normy i Instrukcje branżowe PKP PLK.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt DROSZY1W1
zna podstawy konstrukcji dróg szynowych, zasady kształtowania ich trasy oraz podstawowe procesy budowy i utrzymania infrastruktury torowej kolei, metra i tramwajów.
Weryfikacja: egzamin i ocena zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K1_W07, K1_W08
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt DROSZY1U1
Umie interpretować ogólne zasady budownictwa w odniesieniu do dróg szynowych.
Weryfikacja: egzamin i ocena zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U12, K1_U27
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U03, T1A_U05, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U14

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt DROSZY1K1
Potrafi interpretować oddziaływania pomiędzy pojazdem szynowym i drogą z uwagi na znaczenie transportu dla gospodarki i oddzaływanie na środowisko.
Weryfikacja: egzamin i ocena zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K1_K01, K1_K02, K1_K08, K1_K09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03, T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07, T1A_K02, T1A_K05, T1A_K01, T1A_K02