- Nazwa przedmiotu:
- Drogi szynowe
- Koordynator przedmiotu:
- Wojciech Oleksiewicz, Dr inż., Stanisław Żurawski, Mgr inż.
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- DROSZY1
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 115 godz. = 5 ECTS: ćwiczenia projektowe 15 godz., wykład 30 godz., wykonanie projektów 30 godz., konsultacje 10 godz., przygotowanie do egzaminu 30 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 45 godz. = 2 ECTS: ćwiczenia projektowe 15 godz., wykład 30 godz., konsultacje 10 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 45 godz. = 2 ECTS: ćwiczenia projektowe 15 godz., wykonanie projektów 30 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Zaliczenie przedmiotów: Inżynieria komunikacyjna, Miernictwo, Wytrzymałość materiałów.
- Limit liczby studentów:
- bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Posiadanie podstawowej wiedzy o drogach szynowych, jako obiektach budowlanych systemów transportu szynowego (kolej, metro, tramwaj) w zakresie konstrukcji tych dróg i układu geometrycznego ich trasy, a także o podstawowych zasadach ich projektowania, budowy i utrzymania.
- Treści kształcenia:
- Wykłady - 20 godz.: <ol>
<li>Klasyfikacja techniczna dróg szynowych.
<li>Oddziaływania na tor: podstawowe charakterystyki pojazdów szynowych, statyczne i dynamiczne oddziaływania pojazdu na tor, warunki wykolejenia, siły termiczne.
<li>Konstrukcja dróg szynowych: funkcje i materiał elementów składowych w nawierzchniach podsypkowych i bezpodsypkowych (kolej, metro), konstrukcje torowisk tramwajowych.
<li>Rozjazdy: konstrukcja i układy geometryczne rozjazdów kolejowych i tramwajowych, nawierzchnia torowa na obiektach inżynierskich.
<li>Podstawy utrzymania dróg szynowych: podstawy diagnostyki dróg szynowych, wybrane technologie napraw torów i rozjazdów w drogach szynowych. </ol>
Ćwiczenia – 25 godz.: wykonanie dwóch zadań projektowych:<br>
Zad. 1 – układ geometryczny trasy każdego z rodzajów drogi szynowej (kolej, metro, tramwaj) przy zadanych parametrach techniczno- eksploatacyjnych; opracowanie graficzne i opisowe elementów trasy (przechyłki, krzywe przejściowe, łuki poziome i pionowe, odwodnienie, pikietaż trasy).<br>
Zad. 2 – przekroje konstrukcyjne powiązane z układem geometrycz-nym trasy i zadanymi parametrami eksploatacyjnymi według zad. 1, określenie elementów składowych zgodnie ze stosowaną w drogach szynowych systematyką i terminologią oraz dotyczących ich wymagań materiałowych.
- Metody oceny:
- Wykłady: Ocena wiedzy następuje w formie egzaminu pisemnego z pytaniami otwartymi (możliwe jest ewentualne uzupełnienie odpowiedzi w formie egzaminu ustnego). Do zaliczenia wymagane jest uzyskanie powyżej 50% punktów, ocena stopniowana co 10% ( >50% - ocena 3,0; >60% - ocena 3,5; >70% - ocena 4,0;>80% - ocena 4,5; >90% - ocena 5,0).<br>
Ćwiczenia: Ocena punktowa z każdego z dwóch zadań projektowych (1 - układ geometryczny trasy i 2 – konstrukcja) dotyczących każdego z rodzajów drogi szynowej – kolej, metro, tramwaj). Łącznie do 30 punktów. Oceny: liczba punktów >15 ocena 3,0; >18 – ocena 3,5; >21- ocena 4,0; >24 – ocena 4,5 >27 – ocena 5,0.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- [1] Maria Bałuch; Podstawy dróg kolejowych. Wyd. Politechniki Radomskiej, Radom 2001.<br>
[2] Drogi kolejowe; Praca zbiorowa pod red. J. Sysaka, PWN, 1982 (i wyd. późniejsze).<br>
[3] Jan Kubalski; Tory tramwajowe. WKiŁ, Warszawa 1978.<br>
[4] Kazimierz Towpik. Infrastruktura transportu szynowego. OWPW. 2004.<br>
[5] Wytyczne techniczne projektowania, budowy i utrzymania torów tramwajowych. Wydawnictwo Ministerstwa Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska – Warszawa, 1983 (kopia dostępna w bibliotece IDiM PW).<br>
[6] Wskazane na zajęciach Rozporządzenia Ministra, Polskie Normy i Instrukcje branżowe PKP PLK.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt DROSZY1W1
- zna podstawy konstrukcji dróg szynowych, zasady kształtowania ich trasy oraz podstawowe procesy budowy i utrzymania infrastruktury torowej kolei, metra i tramwajów.
Weryfikacja: egzamin i ocena zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W07, K1_W08
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt DROSZY1U1
- Umie interpretować ogólne zasady budownictwa w odniesieniu do dróg szynowych.
Weryfikacja: egzamin i ocena zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U12, K1_U27
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U03, T1A_U05, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U14
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt DROSZY1K1
- Potrafi interpretować oddziaływania pomiędzy pojazdem szynowym i drogą z uwagi na znaczenie transportu dla gospodarki i oddzaływanie na środowisko.
Weryfikacja: egzamin i ocena zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K01, K1_K02, K1_K08, K1_K09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07, T1A_K02, T1A_K05, T1A_K01, T1A_K02