- Nazwa przedmiotu:
- Projektowanie konstrukcji nawierzchnii drogowych II
- Koordynator przedmiotu:
- Piotr Radziszewski, prof. dr hab. inż.
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty do wyboru
- Kod przedmiotu:
- PKNDR2
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 50 godz. = 2 ECTS: wykład 15, ćwiczenia projektowe 15, przygotowanie do zajęć projektowych 10, przygotowanie do zaliczenia przedmiotu 10.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Wykład 15, ćwiczenia projektowe 15 RAZEM 30 godz.=1 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Obecność na ćwiczeniach projektowych 15, wykonanie projektu 20, RAZEM 35 godz.=1ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiadomości z zakresu oceny lepkosprężystych właściwości lepiszczy i mieszanek mineralno-asfaltowych.<br>
Umiejętność doboru materiałowego przy projektowaniu mieszanek mineralno-asfaltowych (MMA) do nawierzchni drogowych oraz kształtowania właściwości kompozytów asfaltowych (MMA). <br>Podstawowa wiedza z zakresu technologii robót drogowych. Ukończenie z wynikiem pozytywnym przedmiotu na studiach I stopnia: „Technologia materiałów i nawierzchni drogowych” lub „Technologia kompozytów asfaltowych” oraz „Projektowanie konstrukcji nawierzchni drogowych I”.
- Limit liczby studentów:
- 1 grupa 15-30 osobowa
- Cel przedmiotu:
- Poszerzenie zakresu wiedzy nt. pracy konstrukcji nawierzchni podatnych, półsztywnych i sztywnych w warunkach zmiennych obciążeń kołowych i środowiskowych.<br>Umiejętność funkcjonalnego doboru warstw konstrukcyjnych nawierzchni drogowych.<br> Umiejętność projektowania konstrukcji nawierzchni metodą mechanistyczną.<br> Umiejętność projektowania wzmocnień konstrukcji nawierzchni metodą mechanistyczną,<br> Umiejętność projektowania konstrukcji nawierzchni drogowych przy zastosowaniu programów komputerowych.
- Treści kształcenia:
- <ol><li>Wstęp do przedmiotu. Rys historyczny. <li>Kryteria wymiarowanie nawierzchni podatnej i półsztywnej.<li> Empiryczne metody projektowania konstrukcji nawierzchni drogowych. <li>Badania AASHO Road Test. <li>Mechanistyczne metody wymiarowania. Metoda Shell’a. Metoda Instytutu Asfaltowego. <li>Warunki klimatyczne. <li>Obliczeniowy model konstrukcji. <li>Projektowanie konstrukcji nawierzchni.<li> Projektowanie wzmocnienia konstrukcji nawierzchni metodą mechanistyczną. <li>Obciążenie. Warunki klimatyczne. Kryteria projektowe. <li>Projektowanie wzmocnienia konstrukcji nawierzchni metodą Shell’a i Instytutu Asfaltowego. <li>Nawierzchnie długowieczne <li>Nawierzchnie mostowe i inne.</ol>
Wykonanie projektu konstrukcji nawierzchni podatnej i półsztywnej oraz projektu wzmocnienia konstrukcji nawierzchni metodą mechanistyczną.
- Metody oceny:
- Test i ustna obrona ćwiczenia projektowego.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Katalog typowych konstrukcji jezdni podatnych. IBDiM, Warszawa 1997;<br>
[2] Katalog wzmocnień i remontów nawierzchni podatnych i półsztywnych. GDDKiA, Warszawa 2001;<br>
[3] Kalabińska M., Piłat J., Radziszewski P.: Technologia materiałów i nawierzchni drogowych. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2003;<br>
[4] Dziennik Ustaw nr 43 Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 14 maja 1999;<br>
[5] Katalog typowych konstrukcji nawierzchni sztywnych. GDDKiA, Warszawa 2001;<br>
[6] Katalog szczegółów drogowych ulic, placów i parków miejskich, Warszawa 1987;<br>
[7] Piłat J., Radziszewski P.: Nawierzchnie asfaltowe. WKŁ, Warszawa 2010;<br>
[8] “The Asphalt Handbook”, Asphalt Institute, USA, manual series no. 4 (MS-4), 7th edition, 2007.
- Witryna www przedmiotu:
- http://www.ztmind.il.pw.edu.pl/
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt PKNDR2W1
- Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu projektowania konstrukcji nawierzchni podatnych, półsztywnych i sztywnych
Weryfikacja: Zaliczenie
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W05, K2_W06, K2_W10
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W01, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt PKNDR2U1
- Potrafi zaprojektować konstrukcję nawierzchni drogowej oraz wzmocnienie nawierzchni pracującej w zmiennych warunkach obciążenia
Weryfikacja: wykonanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U07, T2A_U09, T2A_U12, T2A_U18, T2A_U19
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt PKNDR2K1
- Potrafi postępować zgodnie ze sztuką inżynierską
Weryfikacja: zaliczenie przedmiotu
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_K03, K2_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K05, T2A_K07, T2A_K02