Nazwa przedmiotu:
Teoria sprężystości i plastyczności (IK, DS)
Koordynator przedmiotu:
Aleksander Szwed, Dr inż.; Inez Kamińska, Mgr inż.
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
TEOSPR
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Obecność: Wykład 24h. Ćwiczenia 16h. Projekt 16h. Przygotowanie się do sprawdzianów 20h. Wykonanie i prezentacja projektu 15h. Zapoznanie się z literaturą 15h, przygotowanie się i obecność na egzaminie 20h. Razem: 126h = 5 ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Obecność: Wykład 24h. Ćwiczenia 16h. Projekt 16h.Egzamin 2h. Razem: 58h = 2,5 ECTS.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Przygotowanie się do sprawdzianów 20h. Wykonanie i prezentacja projektu 15h. Zapoznanie się z literaturą 15h, przygotowanie się i obecność na egzaminie 20h. Razem: 70h = 3 ECTS.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład360h
  • Ćwiczenia240h
  • Laboratorium0h
  • Projekt240h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość podstaw teorii, formułowania i rozwiązywania zadań w zakresie wymienionych poniżej zagadnień. Algebra liniowa. Macierze i układy równań liniowych. Przekształcenia liniowe. Analiza funkcji jednej i wielu zmiennych. Równania różniczkowe zwyczajne i cząstkowe. Równania statyki i dynamiki bryły sztywnej. Teoria prętów na płaszczyźnie i w przestrzeni. Analiza stanu naprężenia, odkształcenia i przemieszczenia w układach prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych. Metoda sił i przemieszczeń. Metody energetyczne. Nośność graniczna belek. Elementy stateczności i dynamiki układów prętowych. Przedmioty. Algebra i Analiza Matematyczna. Mechanika Teoretyczna. Wytrzymałość Materiałów . Mechanika Budowli.
Limit liczby studentów:
30
Cel przedmiotu:
Rozumienie założeń teorii sprężystości, sprężysto-plastyczności i lepkosprężystości i znajomość równań je opisujących. Umiejętność formułowania zagadnienia brzegowego odpowiadającego typowym zagadnieniom konstrukcji przestrzennych, płyt i tarcz. Analiza wybranych zadań tarcz i płyt na sprężystym podłożu. Odróżnianie zachowania konstrukcji w stanie sprężystym i sprężysto-plastycznym.
Treści kształcenia:
Stan przemieszczenia i odkształcenia. Równania kinematyczne i warunki zgodności odkształceń. Wektor i tensor naprężenia. Niezmienniki. Równania równowagi. Prawo Hooke'a materiału izotropowego i ortotropowego. Stałe materiałowe. Równania przemieszczeniowe i naprężeniowe. Sformułowanie zagadnienia brzegowego i początkowego. Jednoznaczność rozwiązań. Płaski stan naprężenia i odkształcenia. Teoria płyt cienkich. Płyty na sprężystym podłożu. Zagadnienia układu warstwowego półprzestrzeni. Niesprężyste zachowanie materiału: lepkość, plastyczność i pękanie. Hipotezy wytężeniowe, warunek plastyczności i potencjał plastyczności. Materiał sprężysto-plastyczny. Wzmocnienie materiału.
Metody oceny:
Ocenianie ciągłe (obecność, aktywność). Dwa projekty i cztery kolokwia. Egzamin pisemny i ustny.
Egzamin:
tak
Literatura:
L. Brunarski, M. Kwieciński. Wstęp do teorii sprężystości i plastyczności. Skrypt. Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej. Warszawa 1984. L. Brunarski, B. Górecki, L. Runkiewicz. Zbiór zadań z teorii sprężystości i plastyczności. Skrypt. Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej. Warszawa 1984. S. Timoshenko, J.N. Goodier. Teoria sprężystości. Arkady. Warszawa 1962. W. Nowacki. Teoria pełzania. Arkady. Warszawa 1963. S. Jemioło, A. Szwed. Teoria sprężystości i plastyczności. Skrypt PW (w przygotowaniu).
Witryna www przedmiotu:
https://dziekanat.il.pw.edu.pl/Informacje/DokumentyDoPobrania.aspx
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt TEOSPRW1
Ma aktualną wiedzę z rachunku wektorowego i tensorowego w zakresie stosowanym w mechanice klasycznej, kolokwium. Zna założenia i równania teorii sprężystości materiałów izotropowych i anizotropowych, w tym teorii uproszczonych do zagadnień płaskich i układów warstwowych, kolokwium, egzamin. Zna teorię płyt cienkich Kirchhoffa i płyt spoczywających na sprężystym podłożu, kolokwium, egzamin. Zna podstawowe hipotezy wytrzymałościowe i równania teorii plastyczności, egzamin.
Weryfikacja: Kolokwia, projekty, egzamin pisemny i ustny
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03, T2A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt TEOSPRU1
Umie sformułować, rozwiązać i zbadać zagadnienia płaskie teorii sprężystości – tarcze, kolokwium, projekt. Umie rozwiązywać płyty kilkoma metodami oraz umie prezentować i analizować uzyskane wyniki, projekt.
Weryfikacja: kolokwia, projekty, egzamin pisemny i ustny
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U02, K2_U05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U09, T2A_U18, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U11, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U04

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt TEOSPRK1
Ma poczucie potrzeby rzetelności i klarowności w przedstawieniu i interpretacji wyników swoich prac stosowanych w działalności inżynierskiej, projekt.
Weryfikacja: projekt
Powiązane efekty kierunkowe: K2_K02, K2_K03
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K01, T2A_K06, T2A_K05, T2A_K07