- Nazwa przedmiotu:
- Projektowanie lotnisk
- Koordynator przedmiotu:
- Piotr Olszewski, prof. dr hab. inż.
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty do wyboru
- Kod przedmiotu:
- PRLOT
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 50 godz. = 2 ECTS: 12 godz. wykłady + 12 godz. ćwiczenia projektowe + 16 godz. praca samodzielna + 5 godz. konsultacje + 5 godz. przygotowanie do kolokwium.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 24 godz. = 1,0 ECTS: 12 godz. wykłady + 12 godz. ćwiczenia projektowe.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 30 godz. = 1,2 ECTS: 12 godz. ćwiczenia projektowe + 13 godz. praca samodzielna + 5 godz. konsultacje.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład180h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt180h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza obejmująca: zasady projektowania i eksploatacji elementów infrastruktury transportu (drogi, mosty,…).
- Limit liczby studentów:
- 1 grupa 15-30 osobowa
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studenta z zagadnieniami planowania i projektowaniem portów lotniczych. Przygotowanie do udziału w pracach studialnych, planistycznych i projektowych.
- Treści kształcenia:
- Tematyka wykładów - 12 godzin
1. Klasyfikacja lotnisk
2. Ruch na lotniskach: pasażerowie, ładunki, operacje startów i lądowania
3. Elementy inżynierii ruchu lotniczego: zarządzanie przestrzenią powietrzną
4. Lokalizacja lotnisk: położenie w stosunku do źródeł i celów ruchu, warunki terenowe, warunki meteorologiczne, możliwości dojazdu, ochrona środowiska.
5. Funkcje i schemat portu lotniczego.
6. Drogi startowe i kołowania: schematy, zasady projektowania.
7. Terminale: klasyfikacja, wariantowe rozwiązania.
8. Obsługa portu lotniczego: układ drogowy, transport zbiorowy, parkowanie.
9. Ochrona środowiska przed uciążliwością lotniska.
Ćwiczenia projektowe - 12 godzin
Uproszczony projekt układu dróg startowych (DS) i kołowania (DK) a w tym:
1. Analiza zapotrzebowania na usługi transportu lotniczego w danym obszarze.
2. Analiza róży wiatrów i wybór azymutu drogi startowej.
3. Wybór lokalizacji lotniska na mapie 1:25000 z uwzględnieniem przyszłej niwelety DS.
4. Analiza stosunków wodno gruntowych obszaru lokalizacji ze szczególnym uwzględnieniem odwodnienia obszaru DS, DK i płyty przeddworcowej.
5. Uproszczony szkic dróg startowych, kołowania, dworca lotniczego.
6. Szkic podłączenia lotniska do istniejącej sieci drogowej w skali 1:5000.
7. Szkic rozmieszczenia sygnalizacji świetlnej i radionawigacyjnej lotniska
- Metody oceny:
- Kolokwium zaliczeniowe i projekt uproszczony
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Malarski M. Inżynieria ruchu lotniczego. Politechnika Warszawska. Warszawa 2006.
Świątecki A., Nita P. Świątecki P. Lotniska. Wyd. ITWL. Warszawa1999.
Student otrzymuje (w formie elektronicznej) pliki z prezentacjami na wykładach.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt PROLOTW1
- ...
Weryfikacja: ...
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt PROLOTU1
- ...
Weryfikacja: ...
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt PROLOTK1
- ...
Weryfikacja: ...
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: