- Nazwa przedmiotu:
- Budowle podziemne I MiBP
- Koordynator przedmiotu:
- Prof. Anna Siemińska – Lewandowska, dr Wojciech grodecki, dr Monika Mitew-Czajewska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Mosty i Budowle Podziemne
- Kod przedmiotu:
- BUDPO1
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- wykłady 24, ćwiczenia projektowe 8, przygotowanie do projektu 15, przegląd literatury i norm 10, przygotowanie i obecność na egzaminie 15 RAZEM 72
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- wykłady 24,ćwiczenia projektowe 8, obliczenia numeryczne 15 RAZEM 47 = 2 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Projekt 8, przygotowanie do zajęć projektowych 15, wykonanie obliczeń numerycznych i weryfikacja poprawności wyników 10, opracowanie wyników - część graficzna - 4. RAZEM 37 godz. = 1,5 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład360h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt120h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przed rozpoczęciem nauki przedmiotu, student powinien zaliczyć następujące przedmioty: podstawy budownictwa podziemnego, geologię, wytrzymałość materiałów, mechanikę budowli i geotechnikę.
- Limit liczby studentów:
- 15
- Cel przedmiotu:
- W wyniku zaliczenia przedmiotu student nabywa wiedzę niezbędną do projektowania i wykonawstwa budowli podziemnych tzn. tuneli i podziemnych obiektów kubaturowych, tuneli drążonych tarczami zmechanizowanymi oraz znajomość technologii i podstaw projektowania głębokich wykopów w budownictwie komunikacyjnym i ogólnym
- Treści kształcenia:
- Wykład: Opanowywanie wód gruntowych w robotach podziemnych (depresja wód gruntowych, sztuczne mrożenie gruntów, zastosowanie sprężonego powietrza, iniektowanie gruntów). Budowa tuneli podwodnych metodą zatapiania prefabrykowanych segmentów. Tunelowanie w skałach (z użyciem materiałów wybuchowych, za pomocą urządzeń mechanicznych). Załadunek i transport urobku w robotach podziemnych. Obudowy tymczasowe wyrobisk podziemnych (beton natryskowy, kotwy, łuki podporowe). Nowa Austriacka Metoda Budowy Tuneli (NATM). Klasyfikacja metod tarczowych - klasyczna tarcza niezmechanizowana, jej budowa, zasady prowadzenia robót, obudowa tubingowa. Tarcze zmechanizowane (TBM) - tarcza zawiesinowa (SS) - budowa i zasada funkcjonowania, zakład separacji urobku i regeneracji zawiesiny; tarcza wyrównywanych ciśnień gruntowych (EPB) - budowa i zasada funkcjonowania; wady i zalety tarcz zmechanizowanych; kryteria wyboru tarczy; obudowa segmentowa tuneli budowanych tarczami zmechanizowanymi.
Ćwiczenia: Wykonanie projektu: koncepcja, wybór optymalnych przekrojów, ocena geologii i geotechniki, wymiarowanie ścian i obliczenia w każdej fazie realizacji – metoda berlińska budowy tuneli i metoda ścian szczelinowych.
- Metody oceny:
- Ocena pracy studenta na podstawie wykonanego projektu konsultowanego podczas semestru oraz obrony i kolokwium zaliczeniowego. Egzamin pisemny i ustny.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Stamatello H. – Tunele i miejskie budowle podziemne 2. Bartoszewski, Lessaer – Tunele i przejścia podziemne w miastach 3. Jarominiak – Lekkie konstrukcje oporowe 4. Wiłun Z. – Zarys geotechniki 5. Warunki techniczne wykonywania ścian szczelinowych, wydanie III – Instytut Badawczy Dróg i Mostów 6. B.P. Metroprojekt: Wydzielenia geotechniczne i normowe wartości parametrów gruntów występujących w rejonie I linii metra w Warszawie 7. Dembicki E. – Parcie, odpór i nośność gruntu 8. Siemińska-Lewandowska A. – Głębokie wykopy, projektowanie i wykonawstwo, prasa techniczna, polska: Inżynieria i Budownictwo, Budownictwo Górnicze i Tunelowe, Inżynieria Morska i geotechnika; zagraniczne Tunnels and Tunnelling, Tunel, Tunnels and Underground Space Technology.
- Witryna www przedmiotu:
- www.wektor.il.pw.edu.pl/~idim/zgibp/zbp
- Uwagi:
- tab.1
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt BUDPO1W1
- Ma wiedzę o metodach budowy i projketowania tuneli i kubaturowych obiektów podziemnych w aspekcie warunków geotechnicznych, technologicznych i ekonomicznych
Weryfikacja: na podstawie egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W12_MiBP, K2_W13_MiBP, K2_W14_MiBP
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07, T2A_W03, T2A_W07, T2A_W02, T2A_W05, T2A_W06
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt BUDPO1U1
- Potrafi wybra metodę budowy i zaprojektowa technologię i obudowę tunelu
Weryfikacja: na podsatwie egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U12_MiBP, K2_U13_MiBP, K2_U14_MiBP, K2_U16_MiBP, K2_U17_MiBP
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U02, T2A_U14, T2A_U04, T2A_U01, T2A_U05, T2A_U07, T2A_U02, T2A_U15, T2A_U02, T2A_U07, T2A_U04, T2A_U01, T2A_U02, T2A_U05, T2A_U06, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt BUDPO1K1
- Potrafi pracowac w zespole i ma świadomośc odpowiedzialności zawodowej
Weryfikacja: w pracy nad projketem
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_K01, K2_K03, K2_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K07, T2A_K02