- Nazwa przedmiotu:
- Eksploatacja dróg II
- Koordynator przedmiotu:
- Katarzyna Kleszczewska, mgr inż.; Dariusz Godlewski, dr inż.; Andrzej Cielecki, dr inż.
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- IK - Projektowanie i Eksploatacja Dróg
- Kod przedmiotu:
- EKSPDR2
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- uczestnictwo w wykładach (24), uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych (24), samodzielne wykonanie projektów (24), przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie (10), zapoznanie się z literaturą uzupełniającą (13), konsultacje (5h). Razem 100h - 4 pkt ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Uczestnictwo w wykładach (24h), uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych (24h). Uczestnictwo w konsultacjach (5h). Razem 53h = 2 pkt. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych (24), samodzielne wykonanie projektów (30). Razem 54h = 2 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład360h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt360h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Zaliczenie z przedmiotu eksploatacja 1
- Limit liczby studentów:
- 30
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie z systemami zarządzania oraz sposobami całorocznego utrzymania dróg.
Zapoznanie z diagnostyką nawierzchni drogowych oraz z wymiarowaniem wzmocnień.
Zapoznanie się z przepisami związanymi ze zmianą organizacji ruchu na remontowanym odcinku drogi.
- Treści kształcenia:
- Pojazdy nienormatywne. Ważenie pojazdów.
Bariery ochronne.
Ochrona środowiska w tym walka z hałasem drogowym i zieleń przydrożna.
Całoroczne utrzymanie dróg. Zimowe utrzymanie dróg.
Cele poprawnej eksploatacji dróg.
Systemy zarządzania drogami.
Układy referencyjne i ewidencja dróg.
Metody wzmacniania nawierzchni.
Wykonanie projektu wzmocnienia nawierzchni.
Czasowa organizacja ruchu na czas remontu.
Wykonanie projektu zmiany organizacji ruchu na remontowanym odcinku drogi.
- Metody oceny:
- Zaliczenie testu.
Wykonanie projektów.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Godlewski D, Zagadnienia systemowe związane z utrzymaniem jezdni drogowych, WPW 1991
2. Godlewski D, Równość nawierzchni jako parametr oceny jakości dróg, Prace Naukowe, Budownictwo z. 105, WPW 1989
3.Piłat J., Radziszewski P., Nawierzchnie asfaltowe. WKiŁ, Warszawa 2007.
4. Godlewski D, Nawierzchnie drogowe, WPW 2011
5. L. Rafalski z zespołem, Eksploatacja dróg, IBDiM 2011
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt EKSPDR2W1
- Zna zasady pracy nawierzchni i czynniki wpływajace na jej funkcjonowanie. Ma wiedzę o utrzymaniu i eksploatacji dróg. Ma wiedzę na temat obciążeń nawierzchni, pojazdów nienormatynwych, ważenia pojazdów, całorocznego utrzymania dróg. Zna zagadnienia systemów zarządzania drogami, układów referencyjnych i ewidencji dróg. Zna strategie utrzymania dróg.
Weryfikacja: zaliczenie testu
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W14_IK, K2_W17_IK, K2_W18_IK
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W09, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W09, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W09
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt EKSPDR2U1
- Posiada umiejętność zaprojektowania wzmocnienia nawierzchni oraz zmiany organizacji ruchu na remontowanym odcinku drogi.
Weryfikacja: wykonanie projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U12_IK, K2_U13_IK, K2_U15_IK
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U15, T2A_U18, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U11, T2A_U07, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U13, T2A_U15
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt EKSPDR2K1
- Potrafi pracować indywidualnie i w zespole. Zna skutki społeczne niewłaściwych decyzji zarządzajacych siecią drogową
Weryfikacja: zaliczenie testu
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_K01, K2_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K03, T2A_K04, T2A_K02