- Nazwa przedmiotu:
- Estetyczne aspekty przestrzeni publicznej
- Koordynator przedmiotu:
- doc. dr Krystyna Gutowska
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty do wyboru
- Kod przedmiotu:
- HESWY2
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 50 godz. = 2 ECTS: 30 godz. wykładów, 20 godz. studiowanie literatury i przygotowanie do zaliczenia.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 30 godz. = 1 ECTS: wykłady.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- 80 osób
- Cel przedmiotu:
- Celem zajęć jest pogłębianie wrażliwości estetycznej i umiejętności rozumienia otaczającego środowiska kulturowego, a także rozwijanie spostrzegawczości w zakresie wyglądu miasta, jego wizerunku, dziedzictwa kulturowego oraz sztuki w przestrzeni publicznej. Do cyklu zajęć mogą być włączone spacery po mieście, w związku z tym program zajęć może ulegać pewnym modyfikacjom, które są uwarunkowane wykorzystywanym materiałem wyjściowym. Ostateczny kształt programu jest uzgadniany ze studentami w czasie pierwszego spotkania.
- Treści kształcenia:
- <ol><li>Wprowadzenie do estetyki:<br>
a) wartości artystyczne, wartości estetyczne, wartości pozaestetyczne;<br>
b) piękno, doskonałość, kicz;<br>
c) piękno natury; piękno sztuki.
<li>Przestrzeń publiczna miasta.
<li>Przestrzenie sakralne i miejsca niezwykłe. Przestrzenie władzy.
<li>Centrum i peryferie. Przestrzenie pustki. Skale i proporcje.
<li>Miejski design - mała architektura (przystanki, dworce, kioski itp.).
<li>Skóra i ozdoby miasta (fasady, okna wystawowe, szyldy, reklamy w tym wielkoformatowe i bilboardy).
<li>Światło i kolor. Iluminacja jako narzędzie estetyzacji miasta. Neony.
<li>Sposoby upamiętniania przeszłości w przestrzeni publicznej. Tablice i pomniki.
<li>Sztuka przestrzeni publicznej; sztuka w publicznym interesie; sztuka w przestrzeni publicznej. Współczesne projekty artystyczne w historycznej przestrzeni miasta.
<li>Finansowanie projektów artystycznych realizowanych w przestrzeni publicznej. Kultura i sztuka w programach Unii Europejskiej.
<li>Miasto i natura. Różne sposoby myślenia o zieleni w przestrzeni miejskiej.
<li>Odpowiedzialność za kształt przestrzeni publicznej.
<li>Zagadnienia ochrony przestrzeni publicznej.</ol>
- Metody oceny:
- Kolokwium pisemne albo praca zaliczeniowa.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Marc Augé, Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności. Warszawa 2010;<br>
[2] Jan Gehl, Życie między budynkami. Użytkowanie przestrzeni publicznych. Kraków 2009;<br>
[3] O miejskiej sferze publicznej. Obywatelskość i konflikty o przestrzeń. Pod red. M.Nowaka i P. Plucińskiego, Kraków 2011;<br>
[4] Andrzej Basista, Architektura i wartości. Wyd. Universitas, Kraków 2009;<br>
[5] Krystyna Gutowska, Zrozumieć sztukę. Warszawa 2005.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt
- Rozumie zależności między kształtem przestrzeni publicznej i samopoczuciem jej użytkowników, a także różnymi dziedzinami życia społecznego takimi jak kultura, polityka, prawo, urbanistyka, projektowanie zieleni
Weryfikacja: Kolokwium lub praca pisemna
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt
- Potrafi dostrzec w bezpośrednim otoczeniu sztukę a także odróżnic jej rodzaje: sztukę w przestrzeni publicznej, sztukę przestrzeni publicznej oraz sztukę w interesie publicznym
Weryfikacja: Kolokwium lub praca pisemna
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt
- Rozumie, iż wspólne działania wynikające z troski o kształt użytkowanej przestrzeni publicznej mogą łączyć współmieszkańców we wspólnoty i pomagać w kształtowaniu się ich poczucia tożsamości
Weryfikacja: kolokwium lub praca pisemna
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: