Nazwa przedmiotu:
Estetyczne aspekty przestrzeni publicznej
Koordynator przedmiotu:
doc. dr Krystyna Gutowska
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Przedmioty do wyboru
Kod przedmiotu:
HESWY2
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 50 godz. = 2 ECTS: 30 godz. wykładów, 20 godz. studiowanie literatury i przygotowanie do zaliczenia.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 30 godz. = 1 ECTS: wykłady.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
80 osób
Cel przedmiotu:
Celem zajęć jest pogłębianie wrażliwości estetycznej i umiejętności rozumienia otaczającego środowiska kulturowego, a także rozwijanie spostrzegawczości w zakresie wyglądu miasta, jego wizerunku, dziedzictwa kulturowego oraz sztuki w przestrzeni publicznej. Do cyklu zajęć mogą być włączone spacery po mieście, w związku z tym program zajęć może ulegać pewnym modyfikacjom, które są uwarunkowane wykorzystywanym materiałem wyjściowym. Ostateczny kształt programu jest uzgadniany ze studentami w czasie pierwszego spotkania.
Treści kształcenia:
<ol><li>Wprowadzenie do estetyki:<br> a) wartości artystyczne, wartości estetyczne, wartości pozaestetyczne;<br> b) piękno, doskonałość, kicz;<br> c) piękno natury; piękno sztuki. <li>Przestrzeń publiczna miasta. <li>Przestrzenie sakralne i miejsca niezwykłe. Przestrzenie władzy. <li>Centrum i peryferie. Przestrzenie pustki. Skale i proporcje. <li>Miejski design - mała architektura (przystanki, dworce, kioski itp.). <li>Skóra i ozdoby miasta (fasady, okna wystawowe, szyldy, reklamy w tym wielkoformatowe i bilboardy). <li>Światło i kolor. Iluminacja jako narzędzie estetyzacji miasta. Neony. <li>Sposoby upamiętniania przeszłości w przestrzeni publicznej. Tablice i pomniki. <li>Sztuka przestrzeni publicznej; sztuka w publicznym interesie; sztuka w przestrzeni publicznej. Współczesne projekty artystyczne w historycznej przestrzeni miasta. <li>Finansowanie projektów artystycznych realizowanych w przestrzeni publicznej. Kultura i sztuka w programach Unii Europejskiej. <li>Miasto i natura. Różne sposoby myślenia o zieleni w przestrzeni miejskiej. <li>Odpowiedzialność za kształt przestrzeni publicznej. <li>Zagadnienia ochrony przestrzeni publicznej.</ol>
Metody oceny:
Kolokwium pisemne albo praca zaliczeniowa.
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] Marc Augé, Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności. Warszawa 2010;<br> [2] Jan Gehl, Życie między budynkami. Użytkowanie przestrzeni publicznych. Kraków 2009;<br> [3] O miejskiej sferze publicznej. Obywatelskość i konflikty o przestrzeń. Pod red. M.Nowaka i P. Plucińskiego, Kraków 2011;<br> [4] Andrzej Basista, Architektura i wartości. Wyd. Universitas, Kraków 2009;<br> [5] Krystyna Gutowska, Zrozumieć sztukę. Warszawa 2005.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt
Rozumie zależności między kształtem przestrzeni publicznej i samopoczuciem jej użytkowników, a także różnymi dziedzinami życia społecznego takimi jak kultura, polityka, prawo, urbanistyka, projektowanie zieleni
Weryfikacja: Kolokwium lub praca pisemna
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt
Potrafi dostrzec w bezpośrednim otoczeniu sztukę a także odróżnic jej rodzaje: sztukę w przestrzeni publicznej, sztukę przestrzeni publicznej oraz sztukę w interesie publicznym
Weryfikacja: Kolokwium lub praca pisemna
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt
Rozumie, iż wspólne działania wynikające z troski o kształt użytkowanej przestrzeni publicznej mogą łączyć współmieszkańców we wspólnoty i pomagać w kształtowaniu się ich poczucia tożsamości
Weryfikacja: kolokwium lub praca pisemna
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: