Nazwa przedmiotu:
Systemy komputerowe w konstrukcji pojazdów
Koordynator przedmiotu:
Dr inż. Michał Makowski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Mechanika i Budowa Maszyn
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
406
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
20 h – zdobycie podbudowy teoretycznej - wiedza dotycząca budowy pojazdów w ujęciu modelowania geometrycznego, 10 h – zdobycie wiedzy o współczesnych metodach modelowania komputerowego oraz systemy zintegrowane systemy wytwarzania 10 h – poznanie podstawowych etapów i technik budowy modeli pojazdów, 20 h – umiejętność oceny przydatności opracowanych modeli oraz umiejętność weryfikacji przyjętych założeń podczas modelowania,
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład450h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość podstawowych zagadnień z mechaniki ogólnej, wytrzymałości materiałów i budowy pojazdów.
Limit liczby studentów:
zgodnie z zarządzeniem Rektora PW
Cel przedmiotu:
Poznanie modelowania elementów pojazdów. Prowadzenie prac związanych z budową modeli pojazdów samochodowych. Świadomość roli dokładności budowy modeli pojazdów w praktyce inżynierskiej.
Treści kształcenia:
Wykład: 1. Opis drgań pionowych samochodu za pomocą modelu matematycznego 2. Widmo nierówności drogi i jego zastosowanie w modelowaniu drgań samochodu 3. Omówienie konstrukcji zawieszeń samochodów 4. Dobór współczynników sztywności elementów sprężystych zawieszenia na podstawie kryterium komfortu jazdy 5. Omówienie zintegrowanych systemów projektowania CAD/CAM/CAE w budowie pojazdów 6. Wprowadzenie do zasad budowy modeli geometrycznych CAD z uwzględnieniem parametryzacji 7. Przedstawienie cech elementów budowanych z zastosowaniem bryłowych modeli geometrycznych CAD 8. Podstawy obliczeń wytrzymałościowych z wykorzystaniem systemu CAE 9. Wykonanie dokumentacji konstrukcyjnej dla wybranego elementu zawieszenia 10. Analiza sił oddziałujących na nadwozie od strony elementów zawieszenia 11. Badania symulacyjne ruchu krzywoliniowego samochodu w zależności od geometrii oraz sztywności zawieszenia 12. Wpływ geometrii zawieszenia na stateczność i kierowalność samochodu 13. Wykonanie rysunku złożeniowego zespołu zawieszenia 14. Elementy tworzenia modeli powierzchniowych nadwozi 15. Wyznaczanie obciążeń dynamicznych wprowadzanych na nadwozie od strony drogi
Metody oceny:
wykład – 2 kolokwia
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Reimpell J., Betzler J. W.: Podwozia samochodów: podstawy konstrukcji. Warszawa, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 2008. 2. Reński A.: Bezpieczeństwo czynne samochodu: zawieszenia oraz układy hamulcowe i kierownicze. Warszawa, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2011. 3. Wełyczko A.: CATIA V5 : sztuka modelowania powierzchniowego. Gliwice : Wydawnictwo Helion,cop 2010. 4. Sokół K.: CATIA - zagadnienia kinematyczne w przykładach. Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, 2012.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się