Nazwa przedmiotu:
Elementy teorii systemów
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Tadeusz Krupa
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
ELTSYS
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 50 godz. = 2 ECTS: wykład 30 godz., 10 godz. studia literaturowe, 15 godz. rozwiązywanie zadań.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 30 godz. = 1 ECTS: wykład.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Razem 15 godz. = 0,5 ECTS: rozwiązywanie zadań.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Prerekwizyty (słowa kluczowe): podstawy logiki matematycznej, podstawy teorii grafów, umiejętność wykorzystania arkusza kalkulacyjnego w prostych zadaniach symulacyjnych.
Limit liczby studentów:
1 grupa 10-30 osobowa
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby student po jego zaliczeniu: - posiadał wiedzę o podstawowych pojęciach i metodach teorii systemów, użyteczną w modelowaniu i symulacji procesów biznesowych, a w szczególności procesów produkcyjnych i procesów zarządzania, - potrafił przeprowadzić specyfikację podstawowych zasobów, procesów i zadań organizacji w ujęciu systemowym, - potrafił zbudować modele symulacyjne procesów organizacji wykorzystując aparat teoretyczny sieci Petri'ego, sieci zdarzeń, blokowych schematów równoległych (BSR), t-sieci i teorii charakteryzacji, - potrafił zbudować płaskie oraz hierarchiczne modele problemów decyzyjnych na potrzeby zarządzania projektami w systemach organizacyjnych lub produkcyjnych zorientowanych zadaniowo.
Treści kształcenia:
<ol><li>Sprawy organizacyjne (platforma eLecturer), struktura przedmiotu (wykład). Podstawowa terminologia. Przykłady zadań i zagadnień z zakresu teorii systemów. <li>Zasoby i cechy zasobów: definicja zasobu, zasoby - interpretacja fizyczna i abstrakcyjna, struktura zasobu, operacje strukturalne, przykłady zasobów, związki strukturalne, zasób w ujęciu semiotycznym, zasób jako znak semiotyczny, związki transformacyjno – informacyjne. <li>Operacje transformujące, zbiorowości zasobów, proces przetwarzania zasobów, proces i łańcuch logistyczny zasobów, cechy zasobów, strukturalizacja cech zasobów, identyfikacja cech zasobu, przestrzeń wartości cech zasobu. <li>Interpretacja funkcjonalna i strukturalna zasobów. Dynamika stanów zasobu. Funkcjonowanie zasobu w przestrzeni wartości cech. Operacje systemowe sumowania i konsumowania cech zasobów. <li>Synteza zasobu, dekompozycja zasobu, obiekt interpretowany jako zasób, system interpretowany jako zasób. Grafowy model stanów obiektu. Iloczyn grafów. Aprioryczne i aposterioryczne kolizje niejednoznaczności stanów kanałów obiektu. <li>Automatowy model funkcjonowania obiektu. Funkcje pamięci i funkcje wyjścia automatu skończonego. Hipersześcian pamięci automatu. Synteza funkcji i pamięci automatu skończonego. <li>Teoria charakteryzacji. Model funk-cjonowania Ψa. Figury zabronione klasy QA i QB. Rozszczepienia wierzchołków modelu funkcjonowania. Alternatywno-koniunkcyjna postać funkcji logicznej. Diagram Hasse modelu struktury Ψb funkcji logicznej. <li>Teoria zdarzeń. Algebra zdarzeń, zdarzenia szeregowe, alternatywne, cykliczne i współbieżne. Wyrażenia regularne i sieci zdarzeń. Wprowadzenie do sterowania sytuacyjnego. Pamięć systemu sterowania sytuacyjnego. Reaktory technologiczne. <li>Sieci Petri. Elementy budowy sieci Petri. Stany sieci Petri, graf znakowań osiągalnych i kolorowana sieć Petri. Symulacja zdarzen na sieci Petri. Sieci Petri znakowane czasem. <li>Przekształcenia równoważne sieci zdarzeń i sieci Petri. Sieć Petri’ego zapisana w postaci równoważnej sieci zdarzeń. Modelowanie stanów pamięci systemów sterowania sytuacyjnego za pomocą grafu stanów znakowań osiągalnych. <li>Sieci transformujące (t-sieci). Elementy budowy t-sieci. Procesy i pro-dukty w t-sieci. T-sieć zapisana w postaci równoważnej kolorowanej sieci Petri. Strategie produkcyjne w t-sieciach. Zagadnienie ciągłości działania t-sieci. <li>Sterowanie zadaniami w t-sieci: charakterystyki kosztowe i funkcjonalne, scenariusz zadania produkcyjnego t-sieci, wirtualny system produkcyjny, struktura zadań, produkt i jego odmiany, zadania kooperacyjne, wewnętrzne i finalne. <li>Metoda AIDA. Obszary decyzyjne, wagi istotności obszarów i decyzji. Naprężenia obszarów decyzyjnych, drzewo decyzji, dekompozycja drzewa decyzji. Min-max szacowanie wag rozwiązań. Dekompozycja drzewa decyzji z naprężeniami. <li>Wielowarstwowe (hierarchiczne) i sieciowe problemy decyzyjne. Strategie podejmowania decyzji w systemach rozproszonych. Hierarchiczny model zarządzania strumieniem projektów.</ol>
Metody oceny:
1. Ocena formatywna: ocena poprawności rozumienia modeli teoretycznych prezentowanych podczas wykładu prowadzona poprzez interaktywny udział słuchaczy w rozwiązywaniu zadań ilustrujących modele teoretyczne - co najmniej dwa przykłady zadań w trakcie wykładu sprawdzających stopień realizacji celu przedmiotu przewidzianego na dany wykład. <br>2. Ocena sumatywna: a) uzyskiwana podczas zaliczenia poprzez samodzielne rozwiązanie trzech losowo wybranych zadań; b) zadania oceniane są w skali 0-2; warunkiem otrzymania pozytywnej oceny zaliczeniowej jest uzyskanie min. 2,5 pkt; c) oceny ustalane są następująco: [0..2,5) pkt -> 2; [2,5..3,5) pkt -> 3; [3,5..4) pkt -> 3,5; [4..5) pkt -> 4; [5..5,5) pkt -> 4,5; [5,5..6] pkt -> 5.
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] Krupa T.: Hierarchiczny model procesów podejmowania decyzji z wielopoziomowymi ograniczeniami i sprzecznościami – rozważania i propozycje [w] Wiedza w gospodarce i gospodarka oparta na wiedzy. Zarządzanie w gospodarce opartej na wiedzy. Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2010, s. 149-159.<br> [2] Krupa T. : Transforming nets [w] Foundation of Management - International Journal. Warsaw University of Technology, Vol. 2, No. 1, 2009, s. 21-40. <br> [3] Krupa T.: Events Processes [w] Foundation of Management - International Journal. Warsaw University of Technology, Vol. 2, No. 2, 2009, s. 143-158. <br> [4] Krupa T.: Zdarzenia i procesy - elementy teorii [w] Ergonomia - technika i technologia – zarządzanie (red. M. Fertsch). Wydaw-nictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 2009, s. 261-276.<br> [5] Krupa T.: Modelowanie procesów dyskretnych w aksjomatyce teorii charakteryzacji Gorbatov'a. Wybrane zagadnienia informatyki gospodarczej ( red. T. Krupa), Wyd. Oficyna Wydawnicza PTZP, Warszawa 2009, s. 141-178.<br> [6] Krupa T.: Elementy organizacji. Zasoby i zadania. WNT, Warszawa, 2006.
Witryna www przedmiotu:
http://www.electurer.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt ELTSYSW1
posiada wiedzę o podstawowych pojęciach i metodach teo-rii systemów, użyteczną w modelowaniu i symulacji proce-sów biznesowych
Weryfikacja: ocena sprawdzianów zaliczeniowych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt ELTSYSU1
potrafi przeprowadzić specyfikację podstawowych zaso-bów, procesów i zadań organizacji w ujęciu systemowym
Weryfikacja: ocena sprawdzianów zaliczeniowych, ocena aktywności w rozwiązywaniu zadań
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt ELTSYSU2
potrafi zbudować modele symulacyjne procesów organiza-cji wykorzystując aparat teoretyczny sieci Petri'ego, sieci zdarzeń, blokowych schematów równoległych (BSR), t-sieci i teorii charakteryzacji
Weryfikacja: ocena sprawdzianów zaliczeniowych, ocena aktywności w rozwiązywaniu zadań
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt ELTSYSU3
potrafi zbudować płaskie oraz hierarchiczne modele pro-blemów decyzyjnych na potrzeby zarzadzania projektami w systemach organizacyjnych lub produkcyjnych zorientowa-nych zadaniowo
Weryfikacja: ocena sprawdzianów zaliczeniowych, ocena aktywności w rozwiązywaniu zadań
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt ELTSYSK1
potrafi interpretować realia strukturalne organizacji (zasoby i zadania) w kategoriach związków z zagadnieniami jako-ści, ergonomii i ochrony środowiska dla zapewnienia cią-głości działania procesów biznesowych organizacji (pro-dukcja, usługi, sprzedaż)
Weryfikacja: w trakcie oceny poprawności interpretacji modeli teore-tycznych prezentowanych podczas wykładu prowadzonego z interaktywnym udziałem słuchaczy w rozwiązywaniu za-dań ilustrujących modele teoretyczne zagadnień struktural-nych organizacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt ELTSYSK2
rozumie i potrafi interpretować realia funkcjonalne organi-zacji (procesy i metody podejmowania decyzji) w katego-riach związków z zagadnieniami niezawodności i bezpie-czeństwa dla zapewnienia ciągłości działania procesów biznesowych organizacji (produkcja, usługi, sprzedaż)
Weryfikacja: w trakcie oceny poprawności interpretacji modeli teore-tycznych prezentowanych podczas wykładu prowadzonego z interaktywnym udziałem słuchaczy w rozwiązywaniu za-dań ilustrujących modele teoretyczne zagadnień funkcjo-nalnych organizacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: