- Nazwa przedmiotu:
- Autokreacja
- Koordynator przedmiotu:
- mgr Patrycja Gajda
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Mechanika i Budowa Maszyn
- Grupa przedmiotów:
- HES
- Kod przedmiotu:
- ML.NW142
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 50
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1.25
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia450h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- 25
- Cel przedmiotu:
- Celem zajęć jest nabycie umiejętności kreowania pierwszego wrażenia, rozwinięcie zdolności skutecznego porozumiewania się, czyli uświadomienie sobie jak komunikacja niewerbalna - „mowa ciała” może wzmacniać przekaz słowny. Poznanie sposobów skutecznej komunikacji.
Nabycie wiedzy dotyczącej struktury dobrej prezentacji, jej zaprojektowania i zrealizowania.
- Treści kształcenia:
- 1.Wprowadzenie pojęcia autokreacji , autoprezentacji.
2. Budowanie pozytywnego obrazu siebie.
3. Zjednywanie sobie ludzi, zasady lubienia.
4. Rola komunikacji niewerbalnej w autoprezentacji: gestykulacja, wyraz mimiczny twarzy, dotyk i kontakt fizyczny, dźwięki para lingwistyczne, kanał wokalny, spojrzenia i wymiana spojrzeń, dystans fizyczny, pozycja ciała w trakcie rozmowy, organizacja środowiska.
5. Kontrola swoich stanów wewnętrznych. Kontrolowanie wysyłanych przez siebie komunikatów niewerbalnych.
6. Rola komunikacji werbalnej w autoprezentacji. Na czym polega skuteczna komunikacja i skąd biorą się nieporozumienia komunikacyjne. Techniki aktywnego słuchania.
7. Wystąpienia publiczne, rodzaje prezentacji, asertywna umiejętność obrony własnych przekonań
- Metody oceny:
- sprawdzian pisemny (test)
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Leary Mark Richard, Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji, Wyd. Psychologiczne, Gdańsk 2004
2. E. Aronson, Timothy D. Wilson, Robin M. Akert, Psychologia Społeczna. Zysk i S-ka Wydawnictwo
3. Allan i Barbara Tease, Mowa ciała, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2011
4. Sampson Eleri, Jak tworzyć własny wizerunek, Wyd. ABC, Warszawa 1996
- Witryna www przedmiotu:
- bd
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt ML.NW142_W01
- Student potrafi opisać w jaki sposób poznajemy samych siebie. Potrafi rozpoznać motywy własnego postępowania oraz scharakteryzować indywidualnie poziom samooceny.
Weryfikacja: sprawdziań
Powiązane efekty kierunkowe:
MiBM2_W10
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W08
- Efekt ML.NW142_W02
- Student ma wiedzę dotyczącą zasad efektywnej komunikacji. Potrafi opisać i uzasadnić istotę komunikacji niewerbalnej w procesie komunikacji interpersonalnej jak również na "scenie" wystąpień publicznych
Weryfikacja: sprawdziań
Powiązane efekty kierunkowe:
MiBM2_W10
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W08
- Efekt ML.NW142_W03
- Student zna podstawowe techniki wpływu społecznego. Ma wiedzę i kompetencje do rozpoznawania, nazywania takich zjawisk społecznych jak: konformizm, redukcja dysonansu społecznego. Potrafi, w otaczających go relacjach międzyludzkich rozpoznać podstawowe motywy zachowań.
Weryfikacja: sprawdziań
Powiązane efekty kierunkowe:
MiBM2_W10
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt ML.NW142_U01
- Student posiada umiejętność obserwacji i interpretacji własnego pojęcia "Ja". Potrafi oszacować swoje umiejętności animowania wystąpień publicznych. Potrafi przygotować prezentacje pod kątem zachowań niewerbalnych takich jak: postawa ciała, ton głosu, gesty i mimika, sposób poruszania się, kontakt wzrokowy i wygląd
Weryfikacja: sprawdziań
Powiązane efekty kierunkowe:
MiBM2_U02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U02
- Efekt ML.NW142_U02
- Student posiada umiejętności przeprowadzenia skutecznej prezentacji na dowolny temat. Potrafi wykorzystać wiedzę i zasady efektywnej komunikacji w życiu zawodowym, podczas rozmowy kwalifikacyjnej.
Weryfikacja: sprawdziań
Powiązane efekty kierunkowe:
MiBM2_U02, MiBM2_U17
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U02, T2A_U13
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt ML.NW142_K01
- Student ma świadomość, że autokreacja, tworzenie wizerunku publicznego jest warunkiem sprawnych i udanych interakcji społecznych.
Weryfikacja: sprawdziań
Powiązane efekty kierunkowe:
MBiM2_K02, MBiM2_K07
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K02, T2A_K07
- Efekt ML.NW142_K02
- Ma wiedzę i przekonanie o fundamentalnej roli "mowy ciała" w skutecznej komunikacji interpersonalnej. Ma świadomość własnej samooceny jak również obszarów, które chciałby rozwijać.
Weryfikacja: sprawdziań
Powiązane efekty kierunkowe:
MBiM2_K01, MBiM2_K04, MBiM2_K06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K01, T2A_K04, T2A_K06
- Efekt ML.NW142_K03
- Ma świadomość roli technik wpływu społecznego oraz konsekwencji wynikających ze "skąpstwa poznawczego".
Weryfikacja: sprawdziań
Powiązane efekty kierunkowe:
MBiM2_K07
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K07