- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy techniki cyfrowej
- Koordynator przedmiotu:
- Cezary ZIELIŃSKI
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Informatyka
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty techniczne
- Kod przedmiotu:
- PTCY
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 124
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2,5 pkt. ECTS (30 godz. wykładu i 30 godz. laboratorium)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2.5 pkt. ECTS (30 godz. laboratorium i 30 godz. przygotowania się do ćwiczeń)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium30h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- 100
- Cel przedmiotu:
- - ukształtowanie wśród studentów umiejętności projektowania układów i systemów cyfrowych
- zapoznanie studentów z podstawowymi technikami projektowania układów i systemów cyfrowych
- zapoznanie studentów z ciągłością rozwoju coraz bardziej złożonych układów cyfrowych poprzez przedstawienie metod ich projektowania na różnych poziomach abstrakcji, zaczynając od struktur składających się z pojedynczych bramek, przechodząc poprzez układy: synchroniczne, asynchroniczne, bloki funkcjonalne, systemy cyfrowe, a kończąc u progu elementarnych architektur komputerów.
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu
1.	Organizacja przedmiotu. Cel i zakres przedmiotu, powiązania z innymi przedmiotami. Przykład projektu automatu kombinacyjnego. Przejście od opisu słownego do funkcji booleowskich. NKB. Bramki NOT, AND, OR. Koszt układu.
2.	Branki NAND i NOR. . Zestawy funkcjonalnie pełne. Istotność minimalizacji. Kod Graya. Tablice Karnaugh’a. Wartości nieokreślone. Wybrane rozwiązania i ich koszt: APN, KPN, faktoryzacja, zakaz 
3.	Podstawy automatycznej minimalizacji (metoda Quine’a McCluskey’a). Hazard statyczny i dynamiczny
4.	Układy iteracyjne. Bramki XOR. Układy na multiplekserach.
5.	Układy na dekoderach. ASIC (struktury nieprogramowalne i programowalne). PLD (PLA, PAL/GAL, PGA). Systemy CAD (ABEL). ROM.  
6.	Układy sekwencyjne. Układy synchroniczne. Projekt prostego automatu synchronicznego. Przerzutnik D. Automaty zupełne. Równoważność stanów. Automaty Moore’a i Mealy’ego. Minimalizacja liczby stanów automatu zupełnego. Graf stanu. Wykresy czasowe.
7.	Automaty niezupełne. Zgodność stanów. Minimalizacja automatów niezupełnych. Przerzutnik JK. 
8.	Układy asynchroniczne. Stany stabilne i niestabilne. Przykład projektu prostego układu asynchronicznego. Projekt przerzutnika D z wykorzystaniem wykresów czasowych. Minimalizacja metodą stosowaną do automatów synchronicznych. Kodowanie. Wyścigi krytyczne i niekrytyczne. Hipersześciany. Przejścia cykliczne. 
9.	Minimalizacja automatów asynchronicznych z wykorzystaniem pojęcia pseudorównoważności. Przerzutnik SR. Metoda grafowa projektowania układów asynchronicznych.
10.	Reprezentacja liczb (pozycyjna: niejednorodna, jednorodna). Rprezentacja liczb ujemnych (znak moduł, uzupełnienie do bazy, uzupełnienie do bazy pomniejszonej o 1), arytmetyka na różnych reprezentacjach. Zalety i wady różnych reprezentacji. 
11.	Bloki funkcjonalne. Projekt bloku funkcjonalnego. Rodzaje wejść. Przegląd: rejrstry, liczniki, bloki kombinacyjne, ALU. 
12.	 Systemy sterowania i przetwarzania danych. Układ operacyjny. Komunikacja z układami zewnętrznymi (przeplot). Sieci działań oraz ich przekształcenie w graf stanu. Wybór algorytmu działania. 
13.	Optymalizacja algorytmu działania. Układ sterujący: minimalny automat sterujący,   rozdzielacz sterujący, układy mikroprogramowane. Mikroprogramowane maszyny cyfrowe. 
14.	Układy zawierające uniwibratory. Projekt systemu cyfrowego 
15.	Systemy współbieżne. Sieci Petri’ego. Zakleszczenie. Przekształcenie sieci Petri’ego w graf minimalnego automatu sterującego oraz w rozdzielacz sterujący. 
Ćwiczenia Laboratoryjne:
1.	Wielowejściowe i wielowyjściowe układy kombinacyjne (np. automat sterujący pacą pomp)
2.	Układy iteracyjne (np. sumator dwu liczb n-bitowych)
3.	Sekwencyjne układy synchroniczne (np. automat sterujący lampkami na cholinke)
4.	Sekwencyjne układy asynchroniczne (np. automat sortujy paczki w/g ich rozmiaru)
5.	Bloki funkcjonalne (np. projekt synchronicznego rewersyjnego licznika mod 3 ze statycznym ładowaniem i zerowaniem)
6.	Systemy przetwarzania danych (np. projekt układu mnożącego)
- Metody oceny:
- egzamin,
kolokwium wstępne oraz zademonstrowanie prowadzącemu zajęcia laboratoryjne poprawnego funkcjonowania zaprojektowanego układu; sprawozdanie z laboratorium 
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. C. Zieliński: Podstawy projektowania układów cyfrowych. PWN 2003.
2. K. Chabko, K. Gracki, M. Pawłowski , J. Raczkowski, A. Skorupski, Z. Szymański: Projektowanie układów cyfrowych - Materiały pomocnicze do laboratorium. Red. A. Skorupski. OWPW 2011.
3. A. Skorupski: Podstawy techniki cyfrowej. WKŁ 2001.
4. T. Łuba, M. Rawski, P. Tomaszewicz, B. Zbierzchowski: Synteza układów cyfrowych. WKŁ 2003.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt PTCY_W01
- Wie co to jest: układ kombinacyjny, układ synchroniczny, układ asynchroniczny, blok funkcjonalny, system cyfrowy składający się z układu operacyjnego oraz układu sterującego (przetwarzający informacje reprezentowane cyfrowo, np. wykonujący obliczenia lub akwizycję i przetwarzanie danych)
 Weryfikacja: egzamin, kolokwium wstępne oraz zademonstrowanie prowadzącemu zajęcia laboratoryjne poprawnego funkcjonowania zaprojektowanego układu; sprawozdanie z laboratorium
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W08
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt PTCY_U01
- dobrać właściwą metodę projektowania do postawionego zadania projektowego; uruchomić i wykryć ewentualne błędy projektowe w stworzonym układzie cyfrowym; pozyskać informacje z literatury
 Weryfikacja: egzamin i kolokwium wstępne oraz sprawozdanie z laboratorium; zademonstrowanie prowadzącemu zajęcia laboratoryjne poprawnego funkcjonowania zaprojektowanego układu
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U05, K_U09, K_U18
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U01, T1A_U15, T1A_U05, T1A_U15, T1A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt PTCY_K01
- pracować indywidualnie i w zespole
 Weryfikacja: kontrola działania zaprojektowanego układu przez prowadzącego laboratorium oraz sprawozdanie z laboratorium
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_K01, K_K03, K_K04
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04