- Nazwa przedmiotu:
- Rozpoznawanie obrazów i sygnałów mowy
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Włodzimierz Kasprzak
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Informatyka
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty techniczne - zaawansowane
- Kod przedmiotu:
- ROSM
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Bilans nakładu pracy studenta (100 godz.):
- udział w wykładach: 15 x 2 godz. = 30 godz.,
- udział w zajęciach projektowych: 15 x 1 godz. = 15 godz.,
- przygotowanie do wykładów (przejrzenie materiałów z wykładu i dodatkowej literatury (10 godz.), oraz próby rozwiązania zadań zawartych w podręczniku (5 godz.): 1 x 15 = 15 godz.
- realizacja zadania projektowego: 15 godz.,
- udział w konsultacjach: 2 godz.,
- przygotowanie do egzaminu (rozwiązanie zadań przedegzaminacyjnych) oraz obecność na egzaminie: 20 godz. + 3 godz. = 23 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Liczba godzin zajęć wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: 30 + 15 + 2 + 3 = 50 godz., co odpowiada ok. 2 punktom ECTS.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Liczba godzin pracy związanych z zajęciami o charakterze praktycznym wynosi: 15 + 15 + 5 + 15 = 50 godz., co odpowiada ok. 2 punktom ECTS.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Limit liczby studentów:
- 30
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie z podstawami teorii klasyfikacji wzorców i zasadniczymi algorytmami komputerowego rozpoznawania obrazów cyfrowych i sygnałów mowy. W szczególności przedstawione są podstawowe przekształcenia przestrzeni cech i klasyfikatory numeryczne. W zakresie rozpoznawania obrazów omawiane są zagadnienia: cyfrowej reprezentacji i segmentacji obrazów oraz rozpoznawania obiektów 2D i 3D. Rozpoznawanie mowy obejmuje zagadnienia: reprezentacji cyfrowego sygnału, analizy akustyczno-fonetycznej i rozpoznawania słów lub zdań mówionych. Studenci nabywają umiejętności praktycznego posługiwania się metodami rozpoznawania rozwiązując zadania i projektując systemy komputerowego rozpoznawania obrazu lub sygnału mowy.
- Treści kształcenia:
- Materiał podzielony jest na trzy części: rozpoznawanie wzorców, rozpoznawanie obrazów i rozpoznawanie sygnałów mowy.
W pierwszej części przedstawione są podstawy teorii rozpoznawania wzorców. Przypominane są podstawowe pojęcia teorii prawdopodobieństwa, informacji, estymacji i optymalizacji.
Następnie omawia się podstawowe przekształcenia przestrzeni cech metodami analizy składowych głównych (PCA), linowej analizy dyskryminacyjnej (LDA) i analizy składowych niezależnych PCA, LDA i ICA. Poruszone są zagadnienia grupowania (klasteryzacji) cech (k-średnich, X-średnich, EM). . Przedstawione zostają różne klasyfikatory numeryczne: według funkcji potencjału, klasyfikator Bayesa, k-NN, SVM, MLP, łączenie klasyfikatorów (boosting, grupa ekspertów).
W zakresie rozpoznawania obrazów omawiana jest najpierw problematyka reprezentacji obrazów, auto-kalibracji kamery, progowania i normowania obrazów. Następnie przedstawiono podstawowe sposoby filtracji wstępnej obrazów i wyznaczania funkcji momentowych dla obszarów obrazu. Kolejne metody obejmują segmentację obrazu - wyznaczanie segmentów krawędziowych, linii prostych i krzywych, obszarów jednorodnych, cech tekstur i konturów. Zakończenie części drugiej stanowią metody rozpoznawania obiektów 2D i 3D w obrazach.
W zakresie rozpoznawania mowy, prezentowane są zagadnienia: reprezentacji cyfrowego sygnału mowy w dziedzinie czasu i częstotliwości, przetwarzania i detekcji sygnału mowy w sygnale akustycznym, wyznaczania cech Mel-cepstralnych i według liniowej predykcji, modelowania fonetycznego sygnału mowy, tworzenia statystycznego modelu HMM dla rozpoznawania słów i zdań (m.in. uczenie Bauma-Welcha, przeszukiwanie Viterbiego, N-gramy).
- Metody oceny:
- Sprawdzanie założonych efektów kształcenia realizowane jest przez:
- ocenę wiedzy i umiejętności związanych z realizacją zadań projektowych – dokonywaną przez nauczyciela akademickiego, prowadzącego zajęcia z projektu, ocenę właściwego wyboru i zrozumienia metod oraz poprawności działania zaprojektowanych programów i sprawozdań z realizacji poszczególnych projektów,
- ocenę wiedzy i umiejętności wykazanych na egzaminie pisemnym o charakterze problemowym (na egzaminie student może korzystać z materiałów dydaktycznych).
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. W. Kasprzak: Rozpoznawanie obrazów i sygnałów mowy. Warszawa, 2009, Oficyna Wydawnicza PW.
2. W. Malina, M. Smiatacz: Metody cyfrowego przetwarzania obrazów. Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, Warszawa 2005.
3. W. Skarbek: Metody reprezentacji obrazów cyfrowych. Akademicka Oficyna Wydawnicza PLJ, W-wa 1993.
4. R. Duda, P. Hart, D. Stork: Pattern Classification. 2nd edition, John Wiley, 2001.
5. I. Pitas. Digital Image Processing Algorithms and Applications. John Wiley, New York, 2000.
6. L.Rabiner, B.-H.Juang: Fundamentals of speech recognition. Prentice Hall, New York, 1993.
7. J. Benesty, M.M. Sondhi, Y. Huang (eds): Handbook of Speech Processing. Springer, Berlin Heidelberg, 2008.
8. H. Niemann. Klassifikation von Mustern. 2nd edtition, Springer, Berlin, 2003.
9. D. Paulus, J. Hornegger: Applied Pattern Recognition. A Practical Introduction to Image and Speech Processing in C++. Vieweg, Braunschweig, 3d edition, 2001.
- Witryna www przedmiotu:
- http://studia2.elka.pw.edu.pl/pub/12Z/ROSM.A/index.html
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W1
- Po zakończeniu, student: - ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z matematyki, w tym z zakresu systemów stochastycznych; - ma teoretycznie podbudowaną wiedzę z zakresu analizy danych; - ma szczegółową wiedzę w zakresie metod klasyfikacji wzorców, rozpoznawania obrazów i sygnałów mowy.
Weryfikacja: Egzamin pisemny z zakresu wykładu. Ocena projektu systemu rozpoznawania obrazu lub mowy w wybranym zastosowaniu.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04, K_W06, K_W08
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W02, T2A_W04, T2A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U1
- Po ukończeniu student: potrafi formułować i rozwiązywać problemy praktyczne oraz proste zadania badawcze w zakresie ananlizy danych, tworzenia modeli obiektów i ich wykorzystania w procesach rozpoznawania wzorców; - potrafi wykorzystywac wiedzę z różnych dziedzin przy budowaniu oprogramowania dla systemów rozpoznających; - potrafi formułować i testować hipotezy związane z zagadnieniem rozpoznawania obrazów i sygnałów mowy; - potrafi zaprojektować i wykonać projekt inżynierski z zakresu systemów rozpoznawania wzorców.
Weryfikacja: Egzamin pisemny w formę rozwiązywania konkretnych zadań z wykorzystaniem metod prezentowanych na wykładzie. Ocena wykonania projektu systemu rozpoznawania obrazu lub mowy dla wybranego problemu.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U06, K_U07, K_U09, K_U12, K_U14
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U17, T2A_U19
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K1
- Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy.
Weryfikacja: Ocena realizacji zadań podczas egzaminu. Ocena stopnia samodzielności i innowacyjności w wykonaniu zadanego projektu inżynierskiego.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K06