- Nazwa przedmiotu:
- Materiały i cywilizacje. Ryzyko w procesach chemicznych
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Andrzej Królikowski 
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Technologia Chemiczna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1.	godziny kontaktowe 30h, w tym:
a)	obecność na wykładzie: 20h
b)	obecność na zajęciach seminaryjnych: 10h
2.	przygotowanie do zajęć seminaryjnych (poszukiwania literaturowe na wskazane tematy): 9h   
3.	przygotowanie do testów zaliczeniowych: 6h 
Razem nakład pracy studenta: 45h, co odpowiada 2 punktom ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1.	wykład: 20h
2.	seminaria: 10h
Razem: 30h, co odpowiada 1 punktowi ECTS.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- W ramach kursu student powinien:
•	poznać ewolucję podstawowych materiałów konstrukcyjnych i wykonywanych z nich wyrobów oraz związany z tym postęp techniczny / technologiczny oraz wpływ tych procesów na przemiany gospodarcze, społeczne i polityczne świata od starożytności do dnia dzisiejszego
•	poznać przykłady polskich uczonych i inżynierów, którzy przyczynili się do rozwoju techniki  
•	wykonać poszukiwania literaturowe na wskazane tematy i przedstawić uzyskane informacje w dyskusjach na zajęciach seminaryjnych.
- Treści kształcenia:
- Celem przedmiotu jest retrospektywne spojrzenie na rolę materiałów konstrukcyjnych w rozwoju cywilizacyjnym (wpływ na przemiany społeczne, gospodarcze i polityczne) oraz przedstawienie ewolucji podstawowych materiałów konstrukcyjnych i sposobów ochrony przed korozją od czasów starożytnych do dnia dzisiejszego. Wykład obejmuje następujące treści merytoryczne:
-	epoka materiałów naturalnych: kamienia i gliny, odkrycie przemiany glina – porcelana,
-	epoka materiałów „rzemieślniczych”: brązu i żelaza, opanowanie wytopu metali z rud i metod kształtowania wyrobów metalowych, kuźnia Hefajstosa, „demokratyczny metal”, metalowe narzędzia i broń i ich wpływ na przemiany gospodarcze i polityczne (cywilizacja Majów – cywilizacja śródziemnomorska), beton rzymski, zadziwiające konstrukcje starożytności (piramidy, Kolos Rodyjski, Koloseum, Kolumna Kutubska) i problemy korozyjne w zamierzchłych czasach (ołowiane wodociągi), wkład alchemii, stal damasceńska, odkrycia naukowe Oświecenia, początki elektrochemii,
-	epoka materiałów „inżynierskich”: rewolucja przemysłowa, epoka stali i betonu, wielkopiecowy proces hutniczy, renesans / ponowne odkrycie betonu, coraz większe konstrukcje, coraz większe problemy z korozją,
-	epoka materiałów „nasyconych wiedzą”: polimery, stale „prawie” odporne na korozję, kompozyty, żelbet – wielkie możliwości i wielkie problemy korozyjne, nowe technologie, materiały dla medycyny, lotnictwa, przemysłu jądrowego i wojskowego,
-	porównania: wysokie budowle: od wieży Eiffla do Millenium Towers, przeprawy mostowe: od Iron Brigde do planów mostu przez Cieśninę Messyńską, kopuły(od rzymskiego Panteonu do kopuł fullerowskich),
-	nieodparte porównania: piramida Cheopsa – zapora Grand Coulee, Kolos Rodyjski – Statua Wolności,
-	historia zmagań z korozją, teoria flogistonu, odkrycia Oświecenia, twórcy współczesnej teorii korozji, polskie akcenty.
- Metody oceny:
- Zaliczenie seminaryjne
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1.	S.L. Sass, The substance of civilization: Materials and human history from the stone age to the age of silicon, Arcade Publ., 1999.
2.	A. Królikowski, Konstrukcje stalowe wczoraj i dziś, cykl publikacji w Konstrukcje Stalowe, 3(55)-6(57), 2002.
3.	A. Królikowski, Historia zmagań z korozją metali, cykl publikacji w Konstrukcje Stalowe, 1(59)-4(62), 2003.
- Witryna www przedmiotu:
- ch.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt W01
- Ma wiedzę o właściwościach materiałów konstrukcyjnych stosowanych na przestrzeni dziejów 
 Weryfikacja: testy zaliczeniowe
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W07
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_W04, T2A_W07
- Efekt W02
- Rozumie pozatechniczne aspekty powodujące wycofywanie wcześniej stosowanych materiałów konstrukcyjnych i wprowadzanie nowych
 Weryfikacja: testy zaliczeniowe, wystąpienia na seminarium
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W13
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt U01
- Sprawnie pozyskuje informacje z literatury i Internetu, krytycznie je analizuje i na tej podstawie potrafi sformułować i uzasadnić swoją opinię
 Weryfikacja: wystąpienia w na seminarium
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U01
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U01, T1A_U05
- Efekt U02
- Dostrzega aspekty społeczne i ekonomiczne rozwoju techniki i technologii oraz pojawienia się nowych materiałów i produktów 
 Weryfikacja: testy zaliczeniowe, wystąpienia na seminarium
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U12
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_U10
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt K01
- Ma umiejętność samodzielnego studiowania wybranych zagadnień i pracy w zespole przy opracowaniu wspólnych wystąpień seminaryjnych
 Weryfikacja: wystąpienia na seminarium
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_K01, K_K03
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_K01, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K06