- Nazwa przedmiotu:
- Fizykochemia leków 
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Aneta Pobudkowska-Mirecka
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Technologia Chemiczna
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1.	Godziny kontaktowe 20h, w tym:
a)	obecność na wykładach – 15h,
b)	nieobligatoryjna obecność na konsultacjach – 5h
2.	Zapoznanie się ze wskazaną literaturą – 10h
3.	Przygotowanie do zaliczenia – 10h
Razem nakład pracy studenta: 15h + 10h + 10h = 35h, co odpowiada 1 punktowi ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1.	Obecność na wykładach – 15h 
2.	Obecność na konsultacjach  – 5h
Razem: 15h + 5h = 20h, co odpowiada 1 punktowi ECTS.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 
Planowane zajęcia nie mają charakteru praktycznego (0 punktów ECTS).
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Po ukończeniu kursu student powinien:
•	Posiadać wiedzę na temat metodyki prowadzenia doświadczeń fizykochemicznych i analitycznych farmaceutyków i wykorzystania ich w przemyśle farmaceutycznym, 
•	mieć wiedze na temat równowag fazowych (ciecz - ciecz, ciecz - ciało stałe, ciecz - para), wyznaczania współczynnika podziału oktanol/woda; wyznaczania stałej Michalisa w układach biologicznych; wyznaczania pKa oraz log P leków; wyznaczania profilu pH w rozpuszczalności leków, 
•	posiadać rozszerzone wiadomości obliczeń, pozwalających na zastosowanie współczesnych modeli matematycznych, równań korelacyjnych i metod udziałów grupowych. 
Celem zajęć jest poznanie fizykochemii leków oraz obliczeń, pozwalających na zastosowanie współczesnych modeli matematycznych, równań korelacyjnych i metod udziałów grupowych. 
Tematyka obejmuje zagadnienia eksperymentalne i obliczeniowe. Celem wykładu jest, zdobycie wiadomości na temat właściwości fizykochemicznych leków stosując metody fizykochemiczne i analityczne UV-vis, HPLC, DSC. Oraz poznanie współczesnych modeli matematycznych, równań korelacyjnych i metod udziałów grupowych. Wykład ma na celu wprowadzenie słuchacza w zagadnienia fizykochemiczne leku, takie jak: rozpuszczalność, wpływ pH, równanie Henderson-Hasselbalch (HH), stała kwasowości, współczynnik podziału 1-oktanol/woda, stopień jonizacji, jego aktywność kapilarną, aktywność powierzchniową. Na wstępie zostaną przedstawione równowagi fazowe ciecz-ciało stałe i ciecz-ciecz dla układów biologicznych. Następnie dokonana zostanie analiza właściwości fizykochemicznych cząsteczki (liofilowe, elektronowe, steryczne, wiązania wodorowe), ich znaczenie w aktywności farmakologicznej. W dalszej części wprowadzone zostaną metody badania lipofilowości, fosfolipofilowości oraz właściwości kwasowo-zasadowe potencjalnych leków. Student zostanie wprowadzony w metody obliczeniowe współczynnika podziału (log P), dystrybucji (log D) i dysocjacji (pKa) z wykorzystaniem współczesnych modeli matematycznych. Wykład będzie ilustrowany przykładami najnowszych zastosowań obliczeń fizykochemicznych w odniesieniu do leków. Celem wykładu jest egzemplifikacja zjawisk będących przedmiotem zainteresowania firm farmaceutycznych.
- Treści kształcenia:
- 1.Równowaga ciecz-ciało stałe oraz ciecz-ciecz
2.Równowaga ciecz-para metodą ebuliometryczną
3. Wyznaczanie współczynnika podziału oktanol/woda
4. Stała Michaelisa w układach biologicznych
5. pKa leków, logP leków
6. pH-profil w rozpuszczalności leków
7. Modele matematyczne, równania korelacyjne
- Metody oceny:
- Zaliczenie pisemne
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1.	R. D. Weir, Th. W. De Loos, Measurements of the thermodynamic properties of multiple phases. Experimental thermodynamics. Vol. VII., ELSEVIER, Oxford, 2005.
2.	J. M. Prausnitz, R.N. Lichtenthaler, E. G. de Azavedo, Molecular thermodynamics of fluid-phase equilibria, Sec. Ed. Prentice-Hall Inc., Englewood Cliffs, NJ, 1986.
Literatura uzupełniająca:
1.	L. Sobczyk, A. Kisza, K. Gatner, A. Koll, Eksperymentalna chemia fizyczna. PWN, Warszawa 1982.
2.	Z. Jóżwiak, G. Bartosz, Biofizyka. Wybrane zagadnienia wraz z ćwiczeniami. Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa, 2005.
- Witryna www przedmiotu:
- ch.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt W01
- Posiada wiedzę z matematyki i fizyki w zakresie pozwalającym na wykorzystanie pojęć matematycznych i fizycznych do opisu procesów chemicznych i wykonywania zaawansowanych obliczeń praktycznychWpisz opis
 Weryfikacja: zaliczenie pisemne
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W01
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_W01
- Efekt W02
- Posiada rozszerzoną wiedzę z podstawowych działów chemii obejmującą chemię fizyczną leków
 Weryfikacja: zaliczenie pisemne
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W02
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_W01, T2A_W03
- Efekt W03
- Posiada wiedzę z wybranych zagadnień biotechnologicznych
 Weryfikacja: zaliczenie pisemne
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W03
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_W01, T2A_W02
- Efekt W04
- Posiada szczegółową wiedzę na temat kinetyki, termodynamiki i technologii procesów chemicznych stosowanych w przemyśle
 Weryfikacja: zaliczenie pisemne
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W06
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_W01, T2A_W04
- Efekt W05
- Posiada zaawansowaną wiedzę informatyczną pozwalającą na efektywne wykorzystanie technik komputerowych i pakietów oprogramowania w praktyce technologicznej
 Weryfikacja: zaliczenie pisemne
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W10
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_W02, T2A_W04
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt U01
- Potrafi sprawnie pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi samodzielnie interpretować uzyskane informacje, oraz oceniać ich rzetelność i wyciągać z nich wnioski, formułować i uzasadniać opini
 Weryfikacja: zaliczenie pisemne
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U01
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U01, T1A_U05
- Efekt U02
- Potrafi samodzielnie przygotować pisemne opracowanie naukowe a także prezentację ustną w języku polskim jak również w języku obcym przedstawiające wyniki badań własnych i zawierające opis oraz uzasadnienie celu pracy, przyjętą metodologię, wyniki i ich znaczenie na tle innych podobnych badań
 Weryfikacja: zaliczenie pisemne
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U05
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_U03, T2A_U04
- Efekt U03
- Potrafi posługiwać się zaawansowanymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi, w tym programami komputerowymi wspomagającymi realizację zadań inżynierskich z zakresu technologii chemicznej
 Weryfikacja: zaliczenie pisemne
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U06
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_U07
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt K01
- Potrafi pracować samodzielnie studiując wybrane zagadnienie
 Weryfikacja: zaliczenie pisemne
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_K01, K_K02
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_K01, T2A_K02, T2A_K05
- Efekt K02
- Rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych; ma umiejętności pozwalające na prowadzenie efektywnego procesu samokształcenia
 Weryfikacja: zaliczenie pisemne
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_K01
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_K01