- Nazwa przedmiotu:
- Nanoceramika – podstawy technologii
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Mikołaj Szafran, prof. dr hab. inż. Antoni Kunicki
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Technologia Chemiczna
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. godziny kontaktowe 15h, w tym:
a) obecność na wykładach 15 h,
2. przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie – 5h
Razem nakład pracy studenta: 15h+5h=20 h, co odpowiada 1 punktom ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1. obecność na wykładzie – 15h,
Razem: 15h, co odpowiada 1 punktowi ECTS.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawami technologii otrzymywania tworzyw ceramicznych
o strukturze nano- ze szczególnym uwzględnieniem problemów technologicznych związanych z
wykorzystaniem proszków o wielkości nanometrycznej, problemów z ich deaglomeracją, procesem
formowania i spiekania w taki sposób, aby zachowana została struktura nanometryczna końcowego wyrobu.
Po ukończeniu kursu student powinien:
mieć ogólną wiedzę teoretyczną na temat technologii otrzymywania tworzyw ceramicznych o
strukturze nano- ze szczególnym uwzględnieniem problemów technologicznych związanych z
wykorzystaniem proszków o wielkości nanometrycznej, problemów z ich deaglomeracją,
procesem formowania i spiekania w taki sposób, aby zachowana została struktura
nanometryczna końcowego wyrobu,
mieć ogólną wiedzę z zakresu metod otrzymywania nanoproszków ceramicznych,
deaglomeracji nanoproszków ceramicznych, formowania nanoproszków ceramicznych ze
szczególnym uwzględnieniem różnic w porównaniu do formowania z mikroproszków,
spiekania nanoproszków ceramicznych. Posiada wiedzę dotyczącą właściwości materiałów
ceramicznych o strukturze nano oraz metod ich badań
uporządkować zdobytą wiedzę i przygotować się do egzaminu pisemnego będącego
zaliczeniem przedmiotu.
- Treści kształcenia:
- W ramach wykładu przedstawione zostaną następujące zagadnienia:
1. Metody otrzymywania nanoproszków ceramicznych-krótkie przypomnienie głównych metod
(współstrącanie, zol-żel, mechanical alloying, itd)
2. Metody deaglomeracji nanoproszków ceramicznych
Środki upłynniające, spoiwa, związki powierzchniowo-czynne
Zastosowanie tzw. metody nano-explosion
3. Metody formowania nanoproszków ceramicznych ze szczególnym uwzględnieniem różnic w
porównaniu do formowania z mikroproszków
Metody koloidalne (slip casting, gelcasting, metody z wykorzystaniem reakcji
enzymatycznych)
Metody formowania typu 2D i 3D (mikroreaktory ceramiczne, ceramika do zastosowań
specjalnych)
Formowanie cienkich warstw, ścieżek, obwodów elektrycznych z wykorzystaniem tzw.
atramentów ceramicznych (ink printing),
4. Metody spiekania nanoproszków ceramicznych
Podstawy fizykochemiczne procesu spiekania
Metody spiekania (spiekanie dwustopniowe, spark plasma sintering, metody specjalne)
5. Właściwości materiałów ceramicznych o strukturze nano
i metody ich badań
Właściwości mechaniczne
Twardość, plastyczność, odporność na ścieranie, itp.
Właściwości dielektryczne, magnetyczne, optyczne, itp.
- Metody oceny:
- Egzamin pisemny
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Zhong Lin Wang, Yi Liu, Ze Zhang, Handbook of Nanophase and Nanostructured Materials: Materials
systems and applications II, Kluwer Academic 2003
2. Rainer Kassing, Plamen Petkov, Wilhelm Kulisch, Cyril Popov, Functional Properties of Nanostructured
Materials, Springer, 2006
3. María Vallet-Regí, Maria Vallet-Regi, Daniel Arcos Biomimetic nanoceramics in clinical use: from materials to
applications, RSC Publishing.2008
4. Challa S. S. R. Kumar Nanocomposites, Wiley-VCH, 2010
5. Catherine Bréchignac, Philippe Houdy, Marcel Lahmani Nanomaterials and Nanochemistry, Springer 2007
6. Michael F. Ashby, David R.H. Jones, Materiały inżynierskie Tom 1, 2, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 2006
- Witryna www przedmiotu:
- ch.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Posiada wiedzę na temat technologii otrzymywania
tworzyw ceramicznych o strukturze nano- ze szczególnym
uwzględnieniem problemów technologicznych związanych
z wykorzystaniem proszków o wielkości nanometrycznej
Weryfikacja: Aktywność w
trakcie
zajęć/Egzamin
pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02, K_W03
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01, T2A_W03, T2A_W01, T2A_W02
- Efekt W02
- Posiada wiedzę z zakresu metod otrzymywania
nanoproszków ceramicznych, deaglomeracji nanoproszków
ceramicznych, formowania nanoproszków ceramicznych
ze szczególnym uwzględnieniem różnic w porównaniu do
formowania z mikroproszków, spiekania nanoproszków
ceramicznych. Posiada wiedzę dotyczącą właściwości
materiałów ceramicznych o strukturze nano oraz metod ich
badań
Weryfikacja: Aktywność w
trakcie
zajęć/Egzamin
pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02, K_W08
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01, T2A_W03, T2A_W03
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- posiada umiejętność korzystania ze źródeł literaturowych
oraz zasobów internetowych dotyczących rozwiązywanego
zadania; potrafi samodzielnie interpr
Weryfikacja: Egzamin
pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U03, K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U05, T2A_U03, T2A_U06, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U06
- Efekt U02
- posiadać umiejętności z zakresu projektowania oraz
zaplanowania syntezy tworzyw ceramicznych o strukturze
nano-oraz badania ich właściwości
Weryfikacja: Egzamin
pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U07, K_U09, K_U10
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U08, T2A_U11, T2A_U16, T2A_U08, InzA_U02, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Potrafi pracować samodzielnie nad zadanym zagadnieniem
– problemem naukowym
Weryfikacja: Egzamin
pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02, K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K01, T2A_K02, T2A_K05, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K06