- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy i praktyczne aspekty reologii 
- Koordynator przedmiotu:
- Dr inż. Anna Krztoń-Maziopa 
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Technologia Chemiczna
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1.	godziny kontaktowe 40h, w tym:
a)	obecność na wykładach -30h,
b)	obecność na konsultacjach -10h,
2.	zapoznanie się ze wskazaną literatura, przygotowanie krótkiej prezentacji- 10h
3.	przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie- 10h
Razem nakład pracy studenta: 40h + 10h + 10h = 60h, co odpowiada 2 punktom ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1.	obecność na wykładach – 30h,
2.	konsultacje – 10h 
Razem: 40h, co odpowiada 2 punktom ECTS.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Planowane zajęcia nie mają charakteru praktycznego (0 punktów ECTS).
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
-   Celem  przedmiotu  jest  zapoznanie  studentów  z  metodami  badań 
reologicznych  umożliwiających  analizę  zachowania  się  różnego  rodzaju 
substancji. Znajomość metodyk badań, umiejętność wyznaczania parametrów i 
analizy  danych  reologicznych  jest  niezbędna  między  innymi  w  procesach
przetwórstwa  polimerów,  mas  ceramicznych,  przemyśle  farb  i  lakierów, 
spożywczym,  farmaceutycznym,  kosmetycznym.  Wraz  z  rozwojem 
nowoczesnych  elektrolitów  żelowych,  polimerowych  oraz  kompozytowych 
niezbędne  jest  również  poszerzenie  wiedzy  w  obszarze  badań  reologicznych 
tego rodzaju materiałów. 
- Treści kształcenia:
- Podstawowe  pojęcia  reologiczne:  odkształcenie,  ścinanie,  lepkość  płynów, 
prawo Newtona, szybkość ścinania, naprężenie styczne, krzywa płynięcia. Ciała 
reologicznie  doskonałe  –  modele  mechaniczne.  Płyny  newtonowskie  i 
nienewtonowskie.  Klasyfikacja  i  zastosowanie  cieczy  nienewtonowskich. 
Charakterystyki  reologiczne  cieczy  reostabilnych,  niestabilnych  reologicznie  i 
lepkosprężystych,  przykłady.  Metody  reologiczne  w  badaniach  płynów: 
reometria  kapilarna  i  rotacyjna  –  podstawy  teoretyczne,  systemy  pomiarowe, 
efekty  uboczne  i  metody  ich  korekcji,  najczęstsze  problemy  z  interpretacją 
wyników.  Tiksotropia  i  reopeksja.  Ciecze  elektroreologiczne  i 
magnetoreologiczne charakterystyka, metody badań i aplikacje. 
Mechaniczne własności polimerów. Krzywe naprężenie-odkształcenie, prawo 
Hooke’a. Lepkosprężystość liniowa, pełzanie i relaksacja naprężeń. Zależność 
lepkosprężystego zachowania się polimerów od temperatury. Równoważność 
czasowo-temperaturowa, równanie WLF. Lepkosprężystość nieliniowa, 
zachowanie się elastomerów przy dużych odkształceniach. Plastyczne 
zachowanie się polimerów, warunek plastyczności. Krzywe obciążenie – 
wydłużenie. Zjawiska pękania. Wpływ szybkości odkształcania i temperatury na 
wytrzymałość polimerów.  
Zastosowanie metod reologicznych w badaniach elektrolitów: ciekłych, 
polimerowych, żelowych i układów zawierających napełniacze. Typy 
stosowanych napełniaczy. Wpływ oddziaływania polimer-napełniacz na 
charakterystykę reologiczną. Rodzaje wykonywanych badań i analiza wyników 
w oparciu o dostępne modele reologiczne. 
- Metody oceny:
- Zaliczenie pisemne 
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- J.  Ferguson,  Z.  Kembłowski  „Reologia  stosowana  płynów”  ,  MARCUS  Sc, 
Łódź 1995, 
K.  Wilczyński  „Reologia  w  przetwórstwie  tworzyw  sztucznych„  WNT 
Warszawa 2001, 
W. Wilkinson „Ciecze nienewtonowskie” WNT Warszawa 1963, 
A. Malkin „Rheology Fundamentals” ChemTec Publishing, Toronto 1994, 
A.V. Shenoy “Rheology of filled polymer systems” Kluwer Academic 
Publishers 1999 
T. G. Mezger “The Rheology Handbook: For Users of Rotational and 
Oscillatory Rheometers” Vincentz Network GmbH & Co KG, 2006 
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt W01
- Definiuje podstawowe pojęcia reologiczne, jak lepkość, naprężenie styczne i normalne, odkształcenie, ścinanie, szybkość ścinania, krzywa płynięcia, granica płynięcia, sprężystość, lepkosprężystość, płyn newtonowski, nienewtonowski, płyn Binghama, płyn rozrzedzany/zagęszczany ścinaniem, lepkosprężysty, tiksotropowy, etc.
 Weryfikacja: Zaliczenie pisemne
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W02, K_W05, K_W06, K_W07
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_W01, T2A_W03, T2A_W01, T2A_W02, T2A_W06, T2A_W01, T2A_W04, T2A_W04, T2A_W07
- Efekt W02
- Zna podstawowe metody badan reologicznych, wyjaśnia zasady działania podstawowych typów reometrów i wiskozymetrów
 Weryfikacja: Zaliczenie pisemne
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W07, K_W10
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_W04, T2A_W07, T2A_W02, T2A_W04
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt U01
- Posiada umiejętność korzystania z dostępnych źródeł literaturowych w zakresie wykonywanego zadania
 Weryfikacja: Krótka prezentacja
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U01, K_U03
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U01, T1A_U05, T2A_U03, T2A_U06
- Efekt U02
- Potrafi zaplanować test reometryczny pozwalający na zbadanie właściwości reologicznych wybranej substancji (test rotacyjny/oscylacyjny, dobór geometrii pomiarowych, etc.)
 Weryfikacja:  Krótka prezentacja
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U08, K_U11
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_U08, T2A_U09, T2A_U13, T2A_U14, T2A_U15, T2A_U19
- Efekt U03
- Potrafi zaplanować test reometryczny pozwalający na zbadanie właściwości reologicznych wybranej substancji (test rotacyjny/oscylacyjny, dobór geometrii pomiarowych, etc.)
 Weryfikacja: Krótka prezentacja
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U07, K_U09
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_U08, T2A_U11, T2A_U16, T2A_U08, InzA_U02
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt K01
- Potrafi pracować samodzielnie nad wybranym zagadnieniem, posiada umiejętność formułowania argumentów i ocen oraz prezentowania ich w trakcie dyskusji
 Weryfikacja: Krótka prezentacja
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_K01, K_K02
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_K01, T2A_K02, T2A_K05