Nazwa przedmiotu:
Elektronika i technika mikroprocersorowa II
Koordynator przedmiotu:
doc.dr inż. Michał Gwiazdowski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Automatyka i Robotyka
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
ETRII
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
wykład 32 godz. korzystanie z literatury 16 godz. przygotowanie do egzaminu 16 godz laboratorium 25 godz. przygotowanie do laboratorium 12 godz. opracowanie wyników badań 12 godz. Razem 113 godz = 4 Ects
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
wykład 32 godz. laboratorium 25 godz. Razem 57 godz. = 2Ects
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
laboratorium 57 godz. = 2Ects
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład480h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium375h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy teorii obwodów, pomiar wielkości elektrycznych. Znajomość materiału przedmiotu Elektronika I.
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Poznanie sposobów realizacji i właściwości układów elektronicznych analogowych. Poznanie sposobów realizacji podstawowych elektronicznych układów cyfrowych, ich działania, charakterystycznych właściwości i parametrów. Znajomość sposobów wykorzystania układów cyfrowych (bramek, pamięci, przetworników AC/CA, procesorów); sposobów ich łączenia ze sobą w bardziej skomplikowane systemy. Praktyczne badanie w laboratorium podstawowych elementów elektronicznych, układów elektronicznych analogowych i podstawowych bramek cyfrowych.
Treści kształcenia:
WYKŁAD 1.Sprzężenie zwrotne we wzmacniaczu elektronicznym, rodzaje sprzeżenia i jego wpływ na właściwości wzmacniacza; stałość wzmocnienia i stabilność. Wzmacniacze operacyjne, rodzaje, układy pracy, zastosowania w układach pomiarowych. Wzmacniacze selektywne, filtry. Wzmacniacze mocy, klasy pracy, sprawność. Sterowanie zespołami wykonawczymi. Odprowadzanie ciepła z elementów mocy, radiatory i rezystancja termiczna. 2. Generacja sygnałów. Zasady generacji. Generatory sinusoidalne LC i RC. Generatory kwarcowe. Generatory niesinusoidalne: multiwibrator astabilny, uniwibrator, generator przebiegów liniowych. Stałość i regulacja amplitudy i częstotliwości. 3. Przekształcenia sygnałów. Przekształcenia statyczne i dynamiczne, liniowe i nieliniowe. Ograniczniki. Układy funkcyjne aproksymujące. Układy formowania impulsów z histerezą. Układy całkujące i różniczkujące. Układy arytmetyczne analogowe do przeprowadzania operacji arytmetycznych na napięciach elektrycznych. 4. Przełączanie tranzystora bipolarnego i unipolarnego, opóźnienia, szybkość działania. 5. Systemy liczbowe i kody, konwersja pomiędzy systemami. Zasadnicze twierdzenia algebry Boole’a. 6. Pojęcie bramki logicznej. Rodzaje funkcji realizowanych za pomocą bramek. Realizacje układowe podstawowych typów bramek logicznych w różnych technologiach. Podstawowe parametry elektryczne: napięcie zasilania, poziomy napięć logicznych, charakterystyki prądowo-napięciowe, margines zakłóceń. 4. Cyfrowe układy kombinacyjne: kodery, dekodery, transkodery, selektory, przełączniki i układy arytmetyczne, przykłady zastosowania. 7. Cyfrowe układy sekwencyjne: przerzutniki, rejestry, liczniki, realizacje układowe, zastosowania. 8. Pamięci półprzewodnikowe RAM statyczne i dynamiczne, ROM, EPROM, EEPROM, FLASH. 9. Układy logiki programowalnej: budowa, parametry, zasada działania elektronicznych układów PLA i FPGA. Programowanie, języki. 10. Przetwarzanie analogowo-cyfrowe i cyfrowo – analogowe. Zasady przetwarzania. Parametry przetworników. Podstawowe algorytmy przetwarzania cyfrowo-analogowego i analogowo-cyfrowego: z porównaniem kompensacyjno-wagowym, z przetwarzaniem-pośrednim, z podwójnym całkowaniem, sigma-delta. 11. Mikroprocesor: Typowa architektura: ALU, rejestry, pamięć, wejścia-wyjścia, układ sterowania, magistrale. Zasada działania: cykle pracy, czytanie i wykonywanie programu. 10. System mikroprocesorowy Typowa architektura. Pamięć w systemie: rodzaje, adresowanie, instrukcje. Układy programowanych liczników. Sterownik przerwań, zasady obsługi, priorytety. Komunikacja w systemie: rodzaje transmisji (szeregowa, równoległa, synchroniczna i asynchroniczna). Układy wspomagające przesyłanie informacji (wejścia-wyjścia), adresowanie, dekodowanie adresu. Przykładowy interfejs komunikacji szeregowej. LABORTORIUM 1. Komputerowa symulacja badaniaprostych elementów elektronicznych 2. Badanie diody: prostowniczej, impulsowej, Zenera 3. proste elementy elektroniczne: termistor, tyrystor, fotorezystor 4. Wzmacniacze napięciowe prądu zmiennego i stałego 5. Wzmacniacze operacyjne, podstawowe układy pracy 6. Układy przekształcające: ograniczniki, aproksymujące, całkujące i różniczkujące 7. Prostowniki i stabilizatory: samodzielne montowanie układów i ich badania 8. Układy logiczne: klucz tranzystorowy i podstawowe bramki TTL
Metody oceny:
egzamin; kollokwium i sprawdziany podczas ćwiczeń laboratoryjnych
Egzamin:
tak
Literatura:
A.Filipkowski „Układy elektroniczne analogowe i cyfrowe” PWN 2003 Pr.zbior. p.r. A. Filipkowskiego „Elementy i układy elektroniczne” WPW 2002 P.Horowitz; W.Hill „Sztuka elektroniki” cz. I i cz. II WKŁ 2004 W.Wawrzyński „Podstawy współczesnej elektroniki” WPW 2003 J.Watson „Elektronika – wiedzieć więcej” WKŁ 2005 P.Górecki „Układy cyfrowe” BTC 2004 P.Górecki „Wzmacniacze operacyjne” BTC 2004
Witryna www przedmiotu:
http://zemip.mchtr.pw.edu.pl/
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt ETRII_W01
Zna i rozumie budowę, działanie i właściwości elementów elektronicznych
Weryfikacja: Egzamin; kollokwium i sprawdziany w laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W03, T1A_W04
Efekt ETRII_W02
Zna schematy, zasady budowy i działania układów elektronicznych analogowych i cyfrowych do mikroprocesora włącznie
Weryfikacja: egzamin; kollokwium i sprawdziany w laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W03, T1A_W04

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt ETRII_U01
Potrafi wytypować elementy elektroniczne właściwe do realizacji zadania technicznego
Weryfikacja: egzamin; kollokwium i sprawdziany w laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U05, K_U06, K_U22
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U05, T1A_U09, T1A_U16
Efekt ETRII_U02
Potrafi zaproponować układy elektroniczne potrzebne do realizacjii zadania technicznego
Weryfikacja: egzamin; kollokwium i sprawdziany w laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U05, K_U06, K_U22
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U05, T1A_U09, T1A_U16

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt ETRII_S01
Rozumie potrzebę samokształcenie, zna metody samokształcenia i umie pracować w grupie
Weryfikacja: egzamin; kollokwium i sprawdziany w laboatorium
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K02, K_K03, K_K04, K_K05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K02, T1A_K02, T1A_K07, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06