Nazwa przedmiotu:
Gleboznawstwo
Koordynator przedmiotu:
dr hab.inż Antoni Szafranek prof. PW
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
GP.SIK.305
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Godziny kontaktowe 60h, w tym: obecność na wykładach , 30 obecność na zajęciach w laboratorium 30 przygotowanie do zajęć laboratoryjnych 8 zapoznanie się ze wskazaną literaturą 7 napisanie programu, uruchomienie, weryfikacja (poza laboratorium) przygotowanie sprawozdań 5 przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie 25 Razem nakład pracy studenta - 105 godz. Odpowiada 4 pkt ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich obecność na wykładach 30 obecność na zajęciach w laboratorium 30 konsultacje 5 Egzamin 2 Razem 67 2,5 pkt
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym obecność na zajęciach w laboratorium 30 przygotowanie do zajęć laboratoryjnych 15 Przygotowanie spawozdań 5 Razem: 30+15+5 50 Odpowiada 2 pkt
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu geologii i geomorfologii.
Limit liczby studentów:
90 - 100
Cel przedmiotu:
Ogólna charakterystyka właściwości gleb oraz procesów glebotwórczych; umiejętność rozpoznawania gleb, ich oceny; interpretacja właściwości gleb w nawiązaniu do ich funkcji, kojarzenia cech gleb z zagospodarowaniem przestrzeni, ochroną siedlisk oraz skutkami ich degradacji, inwentaryzacja zasobów glebowych oraz zagrożeń, jakim te gleby podlegają, poznanie istoty bonitacji gleb oraz praktyczne wykorzystanie materiałów kartograficznych i opisowych.
Treści kształcenia:
Gleba – jej funkcje, znaczenie w planowaniu przestrzennym. Części składowe gleby – krótka charakterystyka. Właściwości fizyczne i chemiczne gleb. Czynniki i procesy kształtujące glebę, jej jakość i przydatność. Charakterystyka i rozmieszczenie skał macierzystych gleb występujących na obszarze Polski. Budowa profilu glebowego, charakterystyka poziomów diagnostycznych. Systematyka i charakterystyka najważniejszych typów gleb. Geografia gleb Polski. Ocena wskaźnikowa gleb - bonitacja i przydatność rolnicza gleb, waloryzacja rolniczej przestrzeni produkcyjnej. Klasyfikacja gleb FAO-WRB w nawiązaniu do Systematyki gleb Polski. Geografia gleb Europy. Identyfikacja i inwentaryzacja zagrożeń degradacji gleb.
Metody oceny:
Egzamin pisemny; Ćw.projekt. - 2 kolokwia w semestrze - test wielokrotnego wyboru
Egzamin:
tak
Literatura:
Bednarek R., Prusinkiewicz Z. (1999) – Geografia gleb. Wyd. naukowe PWN. Warszawa;Białousz S., Skłodowski P : Ćwiczenia z gleboznawstwa i ochrony gruntów. Wydawnictwo PW; Konecka-Betley K.,Czępińska-Kamińska D.,Janowska E ;1994 : Systematyka i kartografia gleb. Wydawnictwo SGGW.;Kuźnicki F., Białousz S.,Skłodowski P. 1979: Podstawy gleboznawstwa z elementami kartografii i ochrony gleb, PWN, Warszawa 1978 r.;Skłodowski i inn. 2014: Podstawy Gleboznawstwa z elementami kartografii glebSystematyka Gleb Polski, 1989 : Rocz. Glebozn. 40, 3/4 : 1 - 150.;;Uziak St., Klimowicz Z. (2000) - Elementy geografii gleb i gleboznawstwa. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej. Lublin.;Zawadzki S. (2007) – Gleboznawstwo. Państwowe Wydawnictwo Rolnicze I Leśne. Warszawa;Ustawy, rozporządzenia.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:
Student w trakcie prowadzonych zajęć uzyskuje wiedzę teoretyczną i praktyczną pozwalająca opisać gleby zaklasyfikować je do odpowiedniego rodzaju użytku i klasy bonitacyjnej. W tym celu poznaje podstawowe właściwości utworów glebowych.Cześć praktyczna związana z opisem gleb realizowana jest w oparciu o monolity glebowe pobrane dla najważniejszych jednostek glebowych. Ponadto studenci na podstawie skróconych opisów gleb ustalają definicję gleby zaliczają ją do klasy bonitacyjnej oraz kompleksu przydatności rolniczej a uzyskane oceny nanoszą na mapę podkładową i wykreślają mapę klasyfikacyjną oraz mapę glebowo-rolniczą. Ponadto w ramach ćwiczeń oceniają przestrzenne rozmieszczenie utworów glebowych na wybranym obszarze i dokonują oceny warunków glebowych wyznaczonego przez Prowadzącego regionu.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt K_W07
Zna działy gleboznawstwa, zna funkcje gleb oraz wie jakie cechy im przypisać , ma wiedzę by opisać gleby oraz wie jaką rolę pełni gleba w planowaniu przestrzennym Wie jak opisać gleby pod względem ich genezy, ocenić ich jakość , przydatność rolniczą oraz zyznosć
Weryfikacja: Egzamin, ocena ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_W07
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt K_W08
kojarzy występowanie gleb w określonych siedliskach
Weryfikacja: Egzamin,
Powiązane efekty kierunkowe: K_W08
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt K_W22
Zna zasady zaliczania gleb, do gleb chronionych
Weryfikacja: Egzamin, Kolokwium,
Powiązane efekty kierunkowe: K_W22
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt K_W23
Zna cele gleboznawczej klasyfikacji gruntów w odniesieniu do ewidencji
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_W23
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt K_W26
Potrafi wskazać kierunki rozwoju obszaru na podstawie oceny uwarunkowań glebowych
Weryfikacja: Egzamin, kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W26_SR
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt [K_U01]
potrafi na podstawie literatury, map glebowych wyznaczyć obszary gleb chronionych prawnie
Weryfikacja: Egzamin, kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt [K_U08]
Potrafi wiedzę o glebie, jej cechach, jakości wykorzystać do analiz przestrzennych
Weryfikacja: Egzamin,
Powiązane efekty kierunkowe: K_U08
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt [K_U15]
Potrafi na podstawie opisu zaliczyć glebę do klasy bonitacyjnej, określić jej przydatność rolniczą, wskazać kierunki jej zagospodarowania oraz ograniczenia w zagospodarowaniu wynikające z jej właściwości, potrafi zinterpretować treść map glebowych oraz na ich podstawie zwaloryzowac przestrzeń produkcyjną
Weryfikacja: Egzamin, kolokwium, ocena zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U15
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt [K_U18_SR]
Potrafi wykorzystać informację o glebach do wyceny nieruchomości rolnych
Weryfikacja: Egzamin, ocena ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U18_UR
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt [K_U20_SR]
Potrafi zaktualizować nazewnictwo gleb ze starszych opracowań, baz danych i przedstawić je zgodnie z obowiązującymi wytycznymi
Weryfikacja: Egzamin, kolokwium, ocena projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_U20_SR
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt K_U21
Potrafi wykorzystać oprogramowania komputerowe do analiz przestrzennych
Weryfikacja: Ocena projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_U21_SR
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt [K_K02] [K_K03] [K_K04] [K_K07] [K_K08]
Student w oparciu o uzyskaną wiedzę nabiera świadomości o skutkach niewłaściwych decyzji w zakresie gospodarowania środowiskiem jego zasobami, zwłaszcza, gdy są one wynikiem pracy zespołowej oraz konsekwencji z tego wynikających
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02, K_K03, K_K04, K_K07, K_K08_UR
Powiązane efekty obszarowe: , , , ,