- Nazwa przedmiotu:
- Gleboznawstwo
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab.inż Antoni Szafranek prof. PW
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GP.SIK.305
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Godziny kontaktowe 60h, w tym:
obecność na wykładach , 30
obecność na zajęciach w laboratorium 30
przygotowanie do zajęć laboratoryjnych 8
zapoznanie się ze wskazaną literaturą 7
napisanie programu, uruchomienie, weryfikacja (poza
laboratorium)
przygotowanie sprawozdań 5
przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie 25
Razem nakład pracy studenta - 105 godz.
Odpowiada 4 pkt ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich
obecność na wykładach 30
obecność na zajęciach w laboratorium 30
konsultacje 5
Egzamin 2
Razem 67
2,5 pkt
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym
obecność na zajęciach w laboratorium 30
przygotowanie do zajęć laboratoryjnych 15
Przygotowanie spawozdań 5
Razem: 30+15+5 50
Odpowiada 2 pkt
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza z zakresu geologii i geomorfologii.
- Limit liczby studentów:
- 90 - 100
- Cel przedmiotu:
- Ogólna charakterystyka właściwości gleb oraz procesów glebotwórczych; umiejętność rozpoznawania gleb, ich oceny; interpretacja właściwości gleb w nawiązaniu do ich funkcji, kojarzenia cech gleb z zagospodarowaniem przestrzeni, ochroną siedlisk oraz skutkami ich degradacji, inwentaryzacja zasobów glebowych oraz zagrożeń, jakim te gleby podlegają, poznanie istoty bonitacji gleb oraz praktyczne wykorzystanie materiałów kartograficznych i opisowych.
- Treści kształcenia:
- Gleba – jej funkcje, znaczenie w planowaniu przestrzennym. Części składowe gleby – krótka charakterystyka. Właściwości fizyczne i chemiczne gleb. Czynniki i procesy kształtujące glebę, jej jakość i przydatność. Charakterystyka i rozmieszczenie skał macierzystych gleb występujących na obszarze Polski. Budowa profilu glebowego, charakterystyka poziomów diagnostycznych. Systematyka i charakterystyka najważniejszych typów gleb. Geografia gleb Polski. Ocena wskaźnikowa gleb - bonitacja i przydatność rolnicza gleb, waloryzacja rolniczej przestrzeni produkcyjnej. Klasyfikacja gleb FAO-WRB w nawiązaniu do Systematyki gleb Polski. Geografia gleb Europy. Identyfikacja i inwentaryzacja zagrożeń degradacji gleb.
- Metody oceny:
- Egzamin pisemny; Ćw.projekt. - 2 kolokwia w semestrze - test wielokrotnego wyboru
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Bednarek R., Prusinkiewicz Z. (1999) – Geografia gleb. Wyd. naukowe PWN. Warszawa;Białousz S., Skłodowski P : Ćwiczenia z gleboznawstwa i ochrony gruntów. Wydawnictwo PW; Konecka-Betley K.,Czępińska-Kamińska D.,Janowska E ;1994 : Systematyka i kartografia gleb. Wydawnictwo SGGW.;Kuźnicki F., Białousz S.,Skłodowski P. 1979: Podstawy gleboznawstwa z elementami kartografii i ochrony gleb, PWN, Warszawa 1978 r.;Skłodowski i inn. 2014: Podstawy Gleboznawstwa z elementami kartografii glebSystematyka Gleb Polski, 1989 : Rocz. Glebozn. 40, 3/4 : 1 - 150.;;Uziak St., Klimowicz Z. (2000) - Elementy geografii gleb i gleboznawstwa. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej. Lublin.;Zawadzki S. (2007) – Gleboznawstwo. Państwowe Wydawnictwo Rolnicze I Leśne. Warszawa;Ustawy, rozporządzenia.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
- Student w trakcie prowadzonych zajęć uzyskuje wiedzę teoretyczną i praktyczną pozwalająca opisać gleby zaklasyfikować je do odpowiedniego rodzaju użytku i klasy bonitacyjnej. W tym celu poznaje podstawowe właściwości utworów glebowych.Cześć praktyczna związana z opisem gleb realizowana jest w oparciu o monolity glebowe pobrane dla najważniejszych jednostek glebowych. Ponadto studenci na podstawie skróconych opisów gleb ustalają definicję gleby zaliczają ją do klasy bonitacyjnej oraz kompleksu przydatności rolniczej a uzyskane oceny nanoszą na mapę podkładową i wykreślają mapę klasyfikacyjną oraz mapę glebowo-rolniczą. Ponadto w ramach ćwiczeń oceniają przestrzenne rozmieszczenie utworów glebowych na wybranym obszarze i dokonują oceny warunków glebowych wyznaczonego przez Prowadzącego regionu.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt K_W07
- Zna działy gleboznawstwa, zna funkcje gleb oraz wie jakie cechy im przypisać , ma wiedzę by opisać gleby oraz wie jaką rolę pełni gleba w planowaniu przestrzennym
Wie jak opisać gleby pod względem ich genezy, ocenić ich jakość , przydatność rolniczą oraz zyznosć
Weryfikacja: Egzamin, ocena ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W07
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt K_W08
- kojarzy występowanie gleb w określonych siedliskach
Weryfikacja: Egzamin,
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W08
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt K_W22
- Zna zasady zaliczania gleb, do gleb chronionych
Weryfikacja: Egzamin, Kolokwium,
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W22
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt K_W23
- Zna cele gleboznawczej klasyfikacji gruntów w odniesieniu do ewidencji
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W23
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt K_W26
- Potrafi wskazać kierunki rozwoju obszaru na podstawie oceny uwarunkowań glebowych
Weryfikacja: Egzamin, kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W26_SR
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt [K_U01]
- potrafi na podstawie literatury, map glebowych wyznaczyć obszary gleb chronionych prawnie
Weryfikacja: Egzamin, kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt [K_U08]
- Potrafi wiedzę o glebie, jej cechach, jakości wykorzystać do analiz przestrzennych
Weryfikacja: Egzamin,
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U08
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt [K_U15]
- Potrafi na podstawie opisu zaliczyć glebę do klasy bonitacyjnej, określić jej przydatność rolniczą, wskazać kierunki jej zagospodarowania oraz ograniczenia w zagospodarowaniu wynikające z jej właściwości, potrafi zinterpretować treść map glebowych oraz na ich podstawie zwaloryzowac przestrzeń produkcyjną
Weryfikacja: Egzamin, kolokwium, ocena zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U15
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt [K_U18_SR]
- Potrafi wykorzystać informację o glebach do wyceny nieruchomości rolnych
Weryfikacja: Egzamin, ocena ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U18_UR
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt [K_U20_SR]
- Potrafi zaktualizować nazewnictwo gleb ze starszych opracowań, baz danych i przedstawić je zgodnie z obowiązującymi wytycznymi
Weryfikacja: Egzamin, kolokwium, ocena projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U20_SR
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt K_U21
- Potrafi wykorzystać oprogramowania komputerowe do analiz przestrzennych
Weryfikacja: Ocena projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U21_SR
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt [K_K02] [K_K03] [K_K04] [K_K07] [K_K08]
- Student w oparciu o uzyskaną wiedzę nabiera świadomości o skutkach niewłaściwych decyzji w zakresie gospodarowania środowiskiem jego zasobami, zwłaszcza, gdy są one wynikiem pracy zespołowej oraz konsekwencji z tego wynikających
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02, K_K03, K_K04, K_K07, K_K08_UR
Powiązane efekty obszarowe:
, , , ,