- Nazwa przedmiotu:
- Rozwój obszarów wiejskich
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab.inż Antoni Szafranek
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GP.SIK524
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 90
udział w wykładach - 15 godz.
udział w ćwiczeniach projektowych -15 godz
przygotowanie do zajęć projektowych -16 godz
dokończenie pracy w domu - 16 godz
udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu -8 godz
przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie 12 godz
Łączny nakład pracy 72 godz.
Odpowiada 3 pkt ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2
(- udział w wykładach: 15 x 1 godz. =15 godz.,
- udział w zajęciach projektowych: 15 x 1 godz. = 15 godz.,
- udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 8 x 1 godz. = 8 godz.
- udział w egzaminie 2 godz.
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela wynosi zatem 40 godz., co odpowiada 1,6 punktom ECTS. )
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 3
(- udział w zajęciach projektowych: 15 x 1 godz. = 15 godz.,
- przygotowanie do zajęć projektowych: 8 x 2 godz. =16 godz.,
- dokończenie (w domu) sprawozdań z zajęć projektowych: 4 x 4 godz. = 16 godz.,
- udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 3 x 1 godz. = 3 godz. (zakładamy, że student korzysta z co trzecich konsultacji),
- realizacja zadań projektowych: 75 godz.
Łączny nakład pracy studenta wynosi zatem 50 godz., co odpowiada 2 punktom ECTS. )
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowe pojęcia z zakresu geologii i geomorfologii, ewidencji gruntów i budynków, gleboznawstwa i kartografii gleb, siedliskoznawstwa, rolnictwa.
- Limit liczby studentów:
- 90
- Cel przedmiotu:
- Umiejętność kreowania modelu rozwoju przestrzennego w nawiązaniu do lokalnych uwarunkowań i potrzeb. Umiejętność oceny warunków przyrodniczych na terenach wiejskich pod kątem realizacji określonych funkcji, opracowania koncepcji rozwoju obszarów wiejskich, oceny i wyceny nieruchomości rolnych, wyłączeń gruntów na cele nierolnicze i nieleśne, ochrony zasobów przyrodniczych.
- Treści kształcenia:
- WYKŁAD: Pojęcie zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, czynniki kształtujące zrównoważony rozwój. Kierunki rozwoju obszarów wiejskich w Polsce w świetle zrównoważonego rozwoju gospodarczego. Rozwój obszarów wiejskich w okresie powojennym. Zmienność i rozwój funkcji obszarów wiejskich jako konsekwencja procesów gospodarczych i urbanizacyjnych. Pozytywne i negatywne oddziaływanie poszczególnych funkcji na obszary wiejskie. Funkcje obszarów wiejskich, charakterystyka podstawowych funkcji. Obszary problemowe obszarów wiejskich. Strategie rozwoju. Obszary o niekorzystnych warunkach gospodarowania. Instrumenty wspomagające rozwój obszarów wiejskich. Rozwój wsi i obszarów wiejskich w ustawodawstwie unijnym. Zadania administracji rządowej i samorządowej w kształtowaniu i rozwoju obszarów wiejskich. ĆWICZENIA PROJ.: Zadania administracji rządowej. Planowanie przestrzenne w gminie – analiza aktów prawnych, analiza głównych funkcji. Analiza treści materiałów kartograficznych i opisowych na potrzeby planowania przestrzennego, gospodarki ziemią. Analiza warunków przyrodniczych wybranego obszaru pod kątem realizacji różnych funkcji. Analiza użytkowania gruntów. Analiza warunków glebowych wybranego obszaru – bonitacja genetyczna, podział pod względem jakości, dokumentacja opisowa, interpretacja wybranych właściwości gleb dla potrzeb planowania przestrzennego i rozwoju obszarów wiejskich, opracowanie bazy danych o glebach, ocena wskaźnikowa gleb. Ocena przydatności gleb pod zabudowę, ochrona gleb przed erozją. Wyłączanie gruntów rolnych i leśnych z produkcji. i leśnych. Opracowanie założeń do projektu melioracji gruntów rolnych, analiza materiałów kartograficznych i opisowych. Ocena efektywności wykonanych zabiegów melioracyjnych. Analiza warunków rozwoju obszarów wiejskich, w tym rolnictwa na podstawie PSR. Opracowanie projektu studium i kierunków zagospodarowania przestrzennego wybranego obszaru. Analiza funkcji rolniczej. Opracowanie projektu organizacji gospodarstwa rolnego. Ocena wykonanych opracowań w terenie.
- Metody oceny:
- Egzamin. Ocena z wykonanych projektów.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Bereżnicka J. 1997. Plan roczny przedsiębiorstwa ( gospodarstwa rolniczego). Wyd. SGGW.; Białousz S., Skłodowski P : Ćwiczenia z gleboznawstwa i ochrony gruntów. Wydawnictwo PW;Bud –Gusaim J.1997.Wycena gospodarstw rolniczych oraz ich zasobów majątkowych. Wyd. SGGW.;Instrukcja Urządzania Lasu.;Klepacki B. 1989. Produkcyjno-ekonomiczne podstawy organizacji gospodarstw rolnych. Wyd. SGGW-AR. ;Konecka-Betley K.,Czępinska-Kamińska D.,Janowska E ;1994 : Systematyka i kartografia gleb.Wydawnictwo SGGW.;Kuźnicki F., Białousz S.,Skłodowski P. 1979: Podstawy gleboznawstwa z elementami kartografii i ochrony gleb, PWN, Warszawa 1978 r.;ŁAGUNA T.1999. Wycen nieruchomości i gospodarstw rolnych. Wyd.II, ZCO – Zielona Góra.; Niewiadomski W. Podstawy agrotechniki. Praca zbiorowa ; Nazaruk .Podstawy rolnictwa dla meliorantów. Wyd.SGGW;Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10 grudnia 2001 r. w sprawie zaliczenia gmin oraz miast do jednego z czterech okręgów podatkowych (Dz. U. Nr 143, poz. 1614);Rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) Dziennik Urzędowy L 277 , 21/10/2005 P. 0001 – 0040;Standardy Zawodowe Rzeczoznawców Majątkowych.;Strony internetowe hasło zrównoważony rozwój, funkcje obszarów wiejskich.; Systematyka Gleb Polski, 1989 : Rocz. Glebozn. 40, 3/4 : 1 - 150.;Ustawa o lasach z dnia 28 września 1991 r ;Ustawa z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego ;Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r o podatku rolnym . ;Ustawa z dnia 16 marca 2001 r o rolnictwie ekologicznym ;Ustawa z dnia;27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;Ustawa z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (tekst jednolity);Ustawy, rozporządzenia, pozycje internetowe dotyczące zagadnień- Funkcje i rozwój obszarów wiejskich; www.funduszestrukturalne.gov.pl/informator/npr2/po/rolnik.pdf Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi;;Program Operacyjny Rozwoju Obszarów Wiejskich
- Witryna www przedmiotu:
- http://www.gospodarkaprzestrzenna.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Zna treść aktów prawnych dotyczących zagadnień związanych z rozwojem obszarów wiejskich, w tym ustawę o ochronie gruntów rolnych i leśnych, ustawę o lasach oraz ustawę o kształtowaniu ustroju rolnego
Weryfikacja: Egzamin pisemny, Ocena wykonania i obrony zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W08, K_W10, K_W12, K_W22, K_W25_SR, K_W26_SR
Powiązane efekty obszarowe:
, , , , ,
- Efekt W02
- Zna treść operatu klasyfikacyjnego i aneksu do mapy glebowo-rolniczej
Weryfikacja: Egzamin pisemny, Ocena wykonania i obrony zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W05, K_W07, K_W15_SR, K_W21, K_W22
Powiązane efekty obszarowe:
, , , ,
- Efekt W03
- Ma wiedzę dotyczącą danych opracowywanych przez GUS na potrzeby oceny kierunku rozwoju obszarów wiejskich
Weryfikacja: Egzamin pisemny, Ocena wykonania i obrony zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W10, K_W21
Powiązane efekty obszarowe:
,
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi zgromadzić dokumentację geodezyjną i kartograficzną niezbędną dla działań związanych z rozwojem obszarów wiejskich
Weryfikacja: Egzamin pisemny, Ocena wykonania i obrony zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U03, K_U06, K_U08, K_U11
Powiązane efekty obszarowe:
, , , , ,
- Efekt U02
- Potrafi zinterpretować wyniki gleboznawczej klasyfikacji gruntów oraz opracować dane statystyczne dla wybranych obszarów i przedstawić je w formie graficznej
Weryfikacja: Egzamin pisemny, Ocena wykonania i obrony zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U04, K_U14, K_U18_SR
Powiązane efekty obszarowe:
, ,
- Efekt U03
- Potrafi określić przydatność gleb pod zabudowę i wskazać ograniczenia w ich zagospodarowaniu
Weryfikacja: Egzamin pisemny, Ocena wykonania i obrony zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U15, K_U21_SR
Powiązane efekty obszarowe:
,
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Nabywa umiejętności pracy w zespole poprzez realizację projektów obejmujących interdyscyplinarną wiedzę
Weryfikacja: Egzamin pisemny, Ocena wykonania i obrony zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02, K_K03, K_K04, K_K07, K_K08_SR
Powiązane efekty obszarowe:
, , , , ,