- Nazwa przedmiotu:
- Planowanie przestrzenne
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Andrzej Zalewski, profesor Politechniki Warszawskiej
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Geodezja i Kartografia
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GK.SIK506
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin kontaktowych - 17 godziny, w tym:
a) uczestnictwo w wykładach - 15 godzin
c) udział w konsultacjach - 2 godziny.
2) Praca własna studenta - 20 godzin, w tym:
a) przygotowanie do zajęć - 10 godzin,
c) przygotowanie do sprawdzianów - 10 godzin.
RAZEM: 37 godzin - 2 punkty ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,26 punktu ECTS - liczba godzin kontaktowych - 17godziny, w tym:
a) uczestnictwo w wykładach - 15 godzin
b) udział w konsultacjach - 2 godziny.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Umiejętności i wiadomości, jakie powinien posiadać student przed rozpoczęciem nauki: Systemy informacji przestrzennej i terenowej - podstawowy zakres wiedzy (GIS, LIS, fotogrametria planistyczna, teledetekcja w gospodarce przestrzennej).
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Celem wykładów jest przedstawienie studiującym podstawowej wiedzy z zakresu planowania przestrzennego i projektowania urbanistycznego dla przyszłej pracy zawodowej. Celem jest przedstawienie przyszłych zadań dla geodetów i kartografów w planowaniu i zagospodarowaniu przestrzenni.
- Treści kształcenia:
- Podstawowe pojęcia i definicje z zakresu planowania przestrzennego. Wielodyscyplinarny i interdyscyplinarny charakter wiedzy. Przygotwanie zawodowe i uprawnienia do pracy w planowaniu przestrzennym. Zadania dla geodety i kartografa. Plan jako narzędzie realizacji zagospodarowania przestrzennego. Podstawowe wiadomości z zakresu badań, studiów i analiz przestrzennego zagospodarowania. Planowanie a projektowanie. Proces planowania, procedury. metody i techniki. Studia, analizy, strategie i scenariusze rozwoju przestrzennego. System informacji przestrzennej. Planowanie wielkoprzestrzenne a planowanie miejscowe. Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w Polsce. Planowanie ponad krajowe i obszarów trans granicznych. Przykłady zagospodarowania i planowania. Geneza planowania przestrzennego na ziemiach polskich. Kształtowanie i realizacja polityki przestrzennej państwa. Koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju. Studia i opracowania planistyczne dla obszarów problemowych (obszary chronione, środowiska przyrodniczego i kulturowego, obszary narażone na niebezpieczeństwa powodzi). Plan zagospodarowania przestrzennego województwa (przykłady planów województw: wielkopolskie, łódzkie, dolnośląskie, mazowieckie). Plan zagospodarowania obszaru metropolitalnego. Zadania rządowe dla realizacji ponadlokalnych celów publicznych. Podstawowe pojęcia i definicje z zakresu projektowania urbanistycznego. Planowanie, projektowanie i realizacja miejscowego zagospodarowania przestrzennego. Plan jako narzędzie realizacji zagospodarowania przestrzennego. Planowanie a projektowanie urbanistyczne. Planowanie miejscowe. Proces planowania, procedury, metody, studia, analizy i techniki. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Ustalenie przeznaczenia terenu, określanie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego. Projekt zagospodarowania działki. Decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania. Podstawowe zagadnienia geodezyjnej obsługi nieruchomości. Rewitalizacja przestrzeni miejskich – przykłady koncepcji i realizacji zagospodarowania. Przykłady opracowań planistycznych. Podsumowanie cyklu wykładowego.
- Metody oceny:
- Cykl wykładów ilustrowany jest dużą ilością przykładów planowania przestrzennego, projektowania urbanistycznego oraz realizacji zagospodarowania. Podany spis lektur uzupełnia zakres wiedzy o przedmiocie. Metoda oceny umiejętności i wiedza oceniana jest na podstawie obecności na wykładach oraz sprawdzianu - testu z zakresu problematyki wykładów.
Do zaliczenia sprawdzianu wymagane jest uzyskanie minimum 60% punktów.
Oceny wpisywane są według zasady: 5,0 – pięć (4,76 – 5,0); 4,5 – cztery i pół (4,26-4,74), 4,0 –cztery (3,76-4,25), 3,5-trzy i pół (3,26-3,75), 3,0-trzy (3,0-3,25).
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Literatura i materiały pomocnicze: (zalecaną literaturę podreślono)
1. Koncepcja zagospodarowania przestrzennego Kraju 2030, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego RP, Warszawa 2013. https://www.mrr.gov.pl/rozwoj_regionalny/Polityka_przestrzenna/KPZK/Strony/ Koncepcja_Przestrzennego_Zagospodarowania_Kraju.aspx
2. Strategia rozwoju kraju 2020, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego RP, przyjęta uchwałą Rady Ministrów, Warszawa 2012.
3. Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego, 2010 – 2020 Regiony, miasta, obszary wiejskie, MRR 2011.
4. Cymerman R. /red./, Podstawy planowania przestrzennego i projektowania urbanistycznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego, Olsztyn 2010.
5. Domański R., Gospodarka przestrzenna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
6. Korzeniak G./red./, Zintegrowane planowanie rozwoju miast, Instytut Rozwoju Miast, Kraków 2012.
7. Parteka T., Europejskie wyzwania spójności przestrzeni – regiony, metropolie, transport, Wydawnictwa Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 2008.
Przepisy prawne :
USTAWA z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej Nr 80, poz.717.
USTAWA z dnia 27 marca 2003 r. o zmianie ustawy - Prawo budowlane, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej Nr 80, poz. 718.
Obwieszczenie Prezesa Rady Ministrów - Koncepcja polityki przestrzennego zagospodarowania kraju z dnia 26 lipca 2001 r., Monitor Polski Dziennik Urzędowy Rzeczypospolitej Polskiej Nr 26 poz.432./
Rozporządzenia Ministra Infrastruktury:
- z dnia 26 sierpnia 2003r. w sprawie wymaganego zakresu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, D.U. RP z dnia 19 września 2003r., Nr 164, poz.1587.
- z dnia 26 sierpnia 2003r. w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, D.U. RP z dnia 19 września 2003r., Nr 164, poz.1588
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt GK.SIK506_W01
- [K_W10]
Weryfikacja: sprawdzian z wykładów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W10
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W08
- Efekt GK.SIK506_W02
- [K_W11]
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W11
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04
- Efekt GK.SIK506_W03
- [K_W12]
Weryfikacja: sprawdzian z wykładów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02
- Efekt GK.SIK506_W04
- [K_W16]
Weryfikacja: sprawdzian z wykładów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W16
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07
- Efekt GK.SIK506_W05
- [K_W17]
Weryfikacja: sprawdzian z wykładów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W17
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07
- Efekt GK.SIK506_W06
- [K_W18]
Weryfikacja: sprawdzian z wykładów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W18
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03
- Efekt GK.SIK506_W07
- [K_W19]
Weryfikacja: sprawdzian z wykładów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W19
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W10
- Efekt GK.SIK506_W08
- [K_W20]
Weryfikacja: sprawdzian z wykładów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W19
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W10
- Efekt GK.SIK506_W09
- [K_W22]
Weryfikacja: sprawdzian z wykładów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W22
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt GK.SIK506_U01
- [K_U12]
Weryfikacja: sprawdzian z wykładów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U10, K_U12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U14, T1A_U16
- Efekt GK.SIK506_U02
- [K_U17]
Weryfikacja: sprawdzian z wykładów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U12, K_U17
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U14, T1A_U16, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U16
- Efekt GK.SIK506_U03
- [K_U20]
Weryfikacja: sprawdzian z wykładów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U11, T1A_U12
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt GK. SIK 506_K1
- [K_K01]
Weryfikacja: sprawdzian z wykładów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01
- Efekt GK. SIK 506_K2
- [K_K02]
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02
- Efekt GK.SIK506_K01
- [K_K06]
Weryfikacja: sprawdzian z wykładów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K07