Nazwa przedmiotu:
Systemy Informacji Przestrzennej - aplikacje tematyczne
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Sebastian Różycki
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Geodezja i Kartografia
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
GK.SIOB622
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Obecność na wykładach: 15 h Zapoznanie się ze wskazaną literaturą: 5 h Konsultacje dot. treści wykładów: 2h Przygotowanie się do egzaminu i obecność na egzaminie: 15 h Obecność na zajęciach projektowych: 2 x 15 h = 45 h Przygotowanie do zajęć projektowych: 15 h Konsultacje dot. zajęć projektowych: 3h Przygotowanie raportów/projektów zaliczających: 20h Razem nakład studenta: 120 h = 4 PKT ETCS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Obecność na zajęciach: 45h Konsultacje: 5 h Razem: 50h = 1,7 PKT ETCS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Obecność na zajęciach projektowych: 2 x 15 h = 30 h Przygotowanie do zajęć projektowych: 15 h Konsultacje dot. zajęć projektowych: 3h Przygotowanie raportów/projektów zaliczających: 20h Razem: 77h = 2.6 PKT ETCS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowe wiadomości z kartografii, teledetekcji, informatyki, planowania przestrzennego, ochrony środowiska
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Przedmiot przybliża zagadnienia dotyczące podstawowych pojęć i definicji z zakresu SIP, korzystania z baz danych przestrzennych. Przedmiot wprowadza elementy projektowania baz danych przestrzennych, pozyskiwana danych dla SIP.
Treści kształcenia:
Wykład: Podstawowe pojęcia z zakresu Systemów Informacji Przestrzennej: jak w kontekście SIP rozumieć: system, informację i przestrzeń. Pojęcia oraz przykłady danych i informacji. SIP na tle innych systemów informacyjnych. SIT, GIS, SIP, geomatyka, geodezja i kartografia, systemy wspomagania decyzji. Ewolucja definicji i zakresu pojęciowego GIS, etapy rozwoju GIS, korzenie zawodowe, uproszczone rozumienie GIS. GIS a SIP w kontekście polskim. Części składowe SIP. Funkcjonalne podejście do SIP. Bazy danych przestrzennych: część geometryczna i opisowa, typy baz danych stosowanych w SIP. Wizualizacja danych z baz danych. Mapy a bazy danych i systemy informacji przestrzennej. Źródła danych dla SIP: mapy topograficzne, zdjęcia lotnicze i satelitarne, istniejące bazy danych przestrzennych. Zakres pojęcia model: model – obraz rzeczywistości, model (postać) danych, modelowanie zjawisk, przykłady. Standardy danych w SIP. Infrastruktura danych przestrzennych. Przykłady zrealizowanych SIP i systemów baz danych przestrzennych w Polsce. Projekt: Praktyczna realizacja wybranego zagadnienia z wykorzystaniem oprogramowania SIP. Analiza i wybór danych do realizacji projektu. Realizacja poszczególnych etapów projektu z wykorzystaniem zgromadzonych danych w postaci baz danych przestrzennych, NMT, map topograficznych. Studenci na wszystkich spotkaniach projektowych uzupełniają dokument wpisując wykonywane czynności oraz uzyskiwane wyniki wymagane z punktu widzenia realizowania kolejnych etapów zajęć. Opracowywany przez studentów dokument ma na celu przybliżyć im etapy realizowanego projektu SIP z wykorzystaniem metodyki zarządzania projektami PRINCE2®.
Metody oceny:
Wykład: zaliczenie wykładów – egzamin pisemny w sesji. Próg zaliczeniowy: 51. Zajęcia projektowe: Weryfikacja postępów prac na zajęciach, obserwacja pracy na zajęciach. Do zaliczenia zajęć projektowych wymagane jest uzyskanie: 50% punktów + 1 punkt z prowadzonej przez studenta dokumentacji (dwie kontrole w trakcie semestru). Nieusprawiedliwiona nieobecność na więcej niż 2 zajęcia oznacza niezaliczenie zajęć projektowych. Student nieobecny na zajęciach projektowych ma obowiązek zgłosić się do prowadzącego (e-mail, osobiście) celem uzgodnienia terminu odrobienia ćwiczeń. Odrobienie zajęć nie usprawiedliwia nieobecności. Ocenę łączną stanowi średnia arytmetyczna z zaliczenia wykładu oraz zaliczenia projektu.
Egzamin:
tak
Literatura:
Białousz S., 2004. System Baz Danych Przestrzennych dla Województwa Mazowieckiego. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej Iwańczak B., 2014. Quantum GIS. Tworzenie i analiza map. Helion Białousz S., 2013. Informacja przestrzenna dla samorządów terytorialnych. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej Kwietniewski M., 2013. GIS w wodociągach i kanalizacji. Wydawnictwo Naukowe PWN Olszewski R., Gotlib G., Iwaniak; 2008; GIS. Obszary zastosowań. Wydawnictwo Naukowe PWN Kubik T., 2009. GIS. Rozwiązania sieciowe. Wydawnictwo Naukowe PWN Litwin L., Myrda G.,. 2005. Systemy Informacji Geograficznej - zarządzanie danymi przestrzennymi w GIS, SIP, SIT, LIS. Helion Gaździcki J.; 1990. Systemy informacji przestrzennej, Państwowe Przedsiębiorstwo Wydawnictw kartograficznych Tomilson R., 2008. Rozważania o GIS - Planowanie Systemów Informacji Geograficznej dla menedżerów. ESRI Polska, Warszawa Longley P. A., Goodchild M. F., Maguire D. J., Rhind D. W., 2006. GIS. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Naukowe PWN Bielecka E., 2005. Systemy informacji geograficznej. Teoria i zastosowania. Wydawnictwo PJWSTK Myrda, G., 1997. GIS czyli mapa w komputerze. Helion, Gliwice
Witryna www przedmiotu:
http://www.zftisip.gik.pw.edu.pl/
Uwagi:
Zajęcia projektowe prowadzone są w laboratoriach komputerowych wyposażonych w rzutnik multimedialny. Studenci korzystają na zajęciach projektowych z komputerów z zainstalowanym najnowszym oprogramowaniem ArcGIS i QuantumGIS.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt GK.SIOB622_W01
Rozumie podstawowe pojęcia z zakresu Systemów Informacji Przestrzennej: system, dane, informacje i przestrzeń, SIP na tle innych systemów informacyjnych. Zna ewolucję definicji zakresu pojęciowego i etapy rozwoju SIP.
Weryfikacja: Ocena z egzaminu końcowego.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W15, K_W16, K_W17
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07
Efekt GK.SIOB622_W02
Zna części składowe i rozumie funkcjonalne podejście do systemów informacji przestrzennej. Rozróżnia pojęcia modeli: model – obraz rzeczywistości, model danych, modelowanie zjawisk. Zna i umie stosować standardy danych SIP.
Weryfikacja: Ocena z egzaminu końcowego.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03
Efekt GK.SIOB622_W03
Umie omówić cechy i parametry dostępnych w Polsce baz danych topograficznych
Weryfikacja: Weryfikacja postępów prac na zajęciach, obserwacja pracy na zajęciach, ocena raportu końcowego (forma elektroniczna). Ocena z egzaminu końcowego.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W05, T1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt GK.SIOB622_U02
Potrafi krytycznie przeanalizować istniejące projekty systemów informacji przestrzennej z punktu widzenia użytkownika, realizatora, administratora i właściciela.
Weryfikacja: Weryfikacja postępów prac na zajęciach, obserwacja pracy na zajęciach, ocena raportu końcowego (forma elektroniczna).
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U02
Efekt GK.SIOB622_U03
Potrafi zdefiniować problem oraz korzystać ze źródeł literaturowych dotyczących rozwiązywania zadań w zakresie SIP.
Weryfikacja: Weryfikacja postępów prac na zajęciach, obserwacja pracy na zajęciach, ocena raportu końcowego (forma elektroniczna). Ocena z egzaminu końcowego.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U01, T1A_U06

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt GK.SIOB622_K01
Potrafi współpracować w grupie oraz indywidualnie
Weryfikacja: Weryfikacja postępów prac na zajęciach, obserwacja pracy na zajęciach, ocena raportu końcowego (forma elektroniczna).
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03, T1A_K04
Efekt GK.SIOB622_K02
Ma umiejętność samokształcenia i korzystania z zasobów internetowych w zakresie SIP.
Weryfikacja: Weryfikacja postępów prac na zajęciach, obserwacja pracy na zajęciach, ocena raportu końcowego (forma elektroniczna).
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01