Nazwa przedmiotu:
Kształtowanie przestrzeni w obszarach wiejskich
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Anna Bielska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
brak
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
100 (- udział w wykładach: 15 x 1 godz. =15 godz., - udział w zajęciach projektowych: 15 x 2 godz. = 30 godz., - przygotowanie do zajęć projektowych: 7 x 2 godz. = 14 godz., - dokończenie (w domu) sprawozdań z zajęć projektowych: 7 x 2 godz. = 14 godz., - udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 5 x 1 godz. = 5 godz. (zakładamy, że student korzysta z co trzecich konsultacji), - realizacja zadań projektowych: 10 godz. - przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie: 10 godz. + 2 godz. = 12 godz. Łączny nakład pracy studenta wynosi zatem 100 godz., co odpowiada 4 punktom ECTS.)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2 (- udział w wykładach: 15 x 1 godz. =15 godz., - udział w zajęciach projektowych: 15 x 2 godz. = 30 godz., - udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 5 x 1 godz. = 5 godz. - udział w egzaminie 2 godz. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela wynosi zatem 52 godz., co odpowiada 2 punktom ECTS.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
3 (- udział w zajęciach projektowych: 15 x 2 godz. = 30 godz., - przygotowanie do zajęć projektowych: 7 x 2 godz. = 14 godz., - dokończenie (w domu) sprawozdań z zajęć projektowych: 7 x 2 godz. = 14 godz., - udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 5 x 1 godz. = 5 godz. (zakładamy, że student korzysta z co trzecich konsultacji), - realizacja zadań projektowych: 10 godz. Łączny nakład pracy studenta wynosi zatem 73 godz., co odpowiada 3 punktom ECTS.)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
posiadanie wiedzy z zakresu: rozwoju obszarów wiejskich w szczególności czynników czynników decydujących o kierunkach rozwoju; rozumienie istoty procesu scalenia i wymiany gruntów; powiadanie wiedzy i umiejętności dotyczących możliwości zagospodarowania gruntów w zależności od czynników środowiskowych i lokalizacji; posiadanie umiejętności wykonywania prostych analiz przestrzennych z wykorzystaniem oprogramowania GiS.
Limit liczby studentów:
60
Cel przedmiotu:
Zdobycie wiedzy z zakresu kształtowania przestrzeni na obszarach wiejskich poprzez prace urządzeniowo- rolne, a w szczególności regulację granicy rolno-leśnej. Zapoznanie studenta z procesem scalenia i podziału nieruchomości oraz gospodarką gruntami leśnymi.
Treści kształcenia:
Wykład: Prace urządzeniowo – rolne jako element kształtowania przestrzeni na obszarach wiejskich w Polsce i w wybranych krajach Unii Europejskiej. Rola miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego na obszarze poddanym pracom urządzeniowo-rolnym. Gospodarka gruntami leśnymi w szczególności plan urządzania lasu i uproszczony plan urządzania lasu, regulacja granicy rolno-leśnej. Podział nieruchomości rolnych. Rozgraniczanie nieruchomości. Proces scalenia i podziału nieruchomości jako element kształtowania przestrzeni przeznaczonej pod budownictwo mieszkaniowe również na obszarach wiejskich. Projekt: Analiza władania i użytkowania gruntami na podstawie materiałów uzyskanych z PODGiK oraz warunków geologicznych. Inwentaryzacja użytkowania oraz stanu zainwestowania i rozwoju obiektów badawczych w terenie. Opracowanie aktualnej mapy użytkowania i dokumentacji fotograficznej na podstawie prac terenowych. Opracowanie koncepcji projektu scalenia gruntów (podział funkcjonalno-przestrzenny) dla wybranego obrębu z uwzględnieniem dostępnych danych a w szczególności: danych uzyskanych w wyniku inwentaryzacji terenowej, studium uwarunkowań i zagospodarowania przestrzennego gminy oraz analiz wykonanych w ramach przedmiotu Zagrożenia i ochrona powierzchni ziemi.
Metody oceny:
Wykład: zaliczenie egzaminu Projekt: wykonanie poszczególnych analiz i inwentaryzacji terenowej, prezentacja i obrona założeń do projektu scalenia gruntów (podziału funkcjonalno-przestrzennego) wybranego obrębu.
Egzamin:
tak
Literatura:
Bielska A., Kupidura A.: Kształtowanie przestrzeni na obszarach wiejskich, 2013, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, ISBN 978-83-7814-073-3, 174 s.; Bielska A., Kupidura A., Rogoziński R.: Analiza uwarunkowań środowiskowych w planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym gminy Cegłów, 2013, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej Bielska Anna., Barcikowska P., Witkowska M.: Scalanie i podział nieruchomości jako proces wspomagający planowanie przestrzenne na przykładzie wybranych obszarów, w: Infrastruktura i Ekologia Terenów Wiejskich - Infrastructure and Ecology of Rural Areas, Stowarzyszenie Infrastruktura i Ekologia Terenów Wiejskich w Krakowie, nr 2(3), 2013, ss. 17-26 Akińcza M., Malina R., 2007: Geodezyjne urządzanie terenów rolnych – wykłady i ćwiczenia. Skrypt UP we Wrocławiu, nr 516, ss. 216. Hopfer, Urban, 1984: Geodezyjne urządzanie terenów rolnych, PWN; Sobolewska-Mikulska K., Pułecka A., 2007: Scalenia i wymiany gruntów w Rozwoju Obszarów Wiejskich, preskrypt Wydawnictwa PW. Ustawa z dnia 26 marca 1982 r. o scalaniu i wymianie gruntów (t.j. Dz.U.z 2003r., Nr 178, poz. 1749 z późn. zm.); Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami(t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 518, 659, 805, 822, 906, 1200. z późn. zm.) Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 maja 2005 r. w sprawie scalania i podziału nieruchomości (Dz.U. 2005 nr 86 poz. 736) Rozporządzenie Ministrów Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej z dnia 14 kwietnia 1999 r. w sprawie rozgraniczania nieruchomości (Dz.U. 1999 nr 45 poz. 453)
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_1
zna metody realizacji procesu scalenia gruntów, granicy rolno-leśnej, scalenia i podziału nieruchomości
Weryfikacja: zaliczenie egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe: K_W02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W07
Efekt W_2
ma wiedzę na temat procedury podziału nieruchomości rolnej, rozgraniczenia nieruchomości
Weryfikacja: zaliczenie egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe: K_W02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W07
Efekt W_3
zna zakres i rolę planu urządzania lasu oraz uproszczonego planu urządzania lasu
Weryfikacja: zaliczenie egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe: K_W02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W07
Efekt W_4
ma wiedzę dotyczącą wykorzystania technologii GiS w zakresie prac urządzeniowo-rolnych
Weryfikacja: zaliczenie egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07
Efekt W_5
zna i rozumie uwarunkowania społeczne, ekonomiczne i prawne w zakresie prac urządzeniowo-rolnych w Polsce
Weryfikacja: zaliczenie egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe: K_W08
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_1
potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie w zakresie kształtowanie przestrzeni na obszarach wiejskich ze szczególnym uwzględnieniem prac urządzeniowo-rolnych
Weryfikacja: ocena analiz, prezentacji i obrony projektu scalenia (funkcjonalno-przestrzennego) dla wybranego obrębu
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01
Efekt U_2
potrafi pracować w przewidzianym czasie wykonać analizy, uwzględnić otrzymane dane i opracować projekt tak aby był zgodny z projektami sąsiednich obrębów będących częścią zwartego obszaru
Weryfikacja: ocena analiz, prezentacji i obrony projektu scalenia (funkcjonalno-przestrzennego) dla wybranego obrębu
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U02, T2A_U03
Efekt U_3
potrafi merytorycznie uzasadnić autorskie rozwiązania zaproponowane w projekcje
Weryfikacja: ocena analiz, prezentacji i obrony projektu scalenia (funkcjonalno-przestrzennego) dla wybranego obrębu
Powiązane efekty kierunkowe: K_U03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U06, S2A_U07
Efekt U_4
potrafi analizować zapisy w dokumentach planistycznych i uzasadnić ich wprowadzenie lub konieczność modyfikacji w projekcie
Weryfikacja: ocena prezentacji i obrony projektu scalenia (funkcjonalno-przestrzennego) dla wybranego obrębu
Powiązane efekty kierunkowe: K_U09
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U03, T2A_U10
Efekt U_5
potrafi wykonać niezbędne analizy i opracować koncepcję założeń do projektu scalenia gruntów dla wybranego obrębu wykorzystując technologię GiS
Weryfikacja: ocena analiz, prezentacji i obrony projektu scalenia (funkcjonalno-przestrzennego) dla wybranego obrębu
Powiązane efekty kierunkowe: K_U11_SR
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U07, T2A_U10

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_1
ma wyrobioną świadomość zawodową społecznej odpowiedzialności przy ocenie i w podejmowaniu decyzji w zakresie prac urządzeniowo-rolnych
Weryfikacja: ocena obrony projektu scalenia (funkcjonalno-przestrzennego) dla wybranego obrębu
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K02
Efekt K_2
potrafi współpracować i pracować w grupie projektantów o różnej specjalności i podejmować wspólne decyzje projektowe w zakresie kształtowania przestrzeni na obszarach wiejskich
Weryfikacja: ocena prezentacji i obrony projektu scalenia (funkcjonalno-przestrzennego) dla wybranego obrębu
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K03
Efekt K_3
potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki wynikające z wprowadzonych projektów z zakresu prac urzadzeniowo-rolnych
Weryfikacja: ocena prezentacji i obrony projektu scalenia (funkcjonalno-przestrzennego) dla wybranego obrębu
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K05