Nazwa przedmiotu:
Kształtowanie krajobrazu
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Adrianna Kupidura
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
GP.SMK116
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
100 (- udział w wykładach: 15 x 1 godz. =15 godz., - udział w zajęciach projektowych: 15 x 2 godz. = 30 godz., - przygotowanie do zajęć projektowych, w tym wizje lokalne na obszarach badań: 8 x 3 godz. = 24 godz. - dokończenie (w domu) sprawozdań z zajęć projektowych: 8 x 2 godz. = 16 godz., - udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 5 x 1 godz. = 5 godz. (zakładamy, że student korzysta z co trzecich konsultacji), - realizacja zadań projektowych: 10 godz. Łączny nakład pracy studenta wynosi zatem 100 godz., co odpowiada 4 punktom ECTS.)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2 (- udział w wykładach: 15 x 1 godz. =15 godz., - udział w zajęciach projektowych: 15 x 2 godz. = 30 godz., - udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 5 x 1 godz. = 5 godz. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela wynosi zatem 50 godz., co odpowiada 2 punktom ECTS.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
3 (- udział w zajęciach projektowych: 15 x 2 godz. = 30 godz., - przygotowanie do zajęć projektowych, w tym wizje lokalne na obszarach badań: 8 x 3 godz. = 24 godz. - dokończenie (w domu) sprawozdań z zajęć projektowych: 8 x 2 godz. = 16 godz., - udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 5 x 1 godz. = 5 godz. (zakładamy, że student korzysta z co trzecich konsultacji), - realizacja zadań projektowych: 10 godz. Łączny nakład pracy studenta wynosi zatem 85 godz., co odpowiada 3 punktom ECTS.)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowe informacje z zakresu ekologii, historii urbanistyki. Znajomość oprogramowania ArcGIS i AutoCAD.
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta ze współczesnymi teoriami dotyczącymi struktury i funkcjonowania krajobrazu oraz z ich wpływem na kształtowanie przestrzeni. Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom zasad i metod wykorzystywanych w kształtowaniu środowiska przyrodniczego, kulturowego i wizualnego.
Treści kształcenia:
Wykład: Krajobraz - definicja pojęcia. Krajobraz w przepisach prawa. Historyczne krajobrazy kulturowe - czytanie krajobrazu, genius loci. Krajobraz jako dziedzictwo. Struktura i organizacja krajobrazu - fizjonomiczne oraz przyrodnicze jednostki przestrzenne. Funkcjonowanie systemów krajobrazowych. Zasady kształtowania krajobrazu w aspekcie ochrony wartości przyrodniczych i struktury ekologicznej. Kształtowanie krajobrazu obszarów wiejskich. Kształtowanie terenów zieleni w miastach. Kształtowanie krajobrazu w krajach Unii Europejskiej i na świecie. Projekt: Studium krajobrazu kulturowego miasta - wybrane elementy. Studium krajobrazu kulturowego i przyrodniczego wsi. Inwentaryzacja zasobu krajobrazowego wsi w terenie. Opracowanie koncepcji kształtowania krajobrazu obszaru wiejskiego. Krajobraz jako przedmiot ochrony - analiza zapisów wybranych dokumentów. Krajobraz w ocenie oddziaływania na środowisko projektu scalenia i wymiany gruntów - opracowanie studium środowiskowego.
Metody oceny:
Wykład: pisemny sprawdzian z tematyki wykładów Projekt: wykonanie poszczególnych analiz i inwentaryzacji terenowej, prezentacja i obrona koncepcji kształtowania krajobrazu oraz studium środowiskowego.
Egzamin:
nie
Literatura:
Bielska A., Kupidura A., 2013: Kształtowanie przestrzeni na obszarach wiejskich, Oficyna Wyd. Politechniki Warszawskiej, Warszawa; Bielska A., Kupidura A., Rogoziński R., 2013: Analiza uwarunkowań środowiskowych w planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym gminy Cegłów, Oficyna Wyd. Politechniki Warszawskiej, Seria Monografie: Gospodarka Przestrzenna, Warszawa; Bogdanowski J., 1976: Kompozycja i planowanie w architekturze krajobrazu, Wyd. PAN Ossolineum, Kraków; Bogdanowski J., Łuczyńska-Bruzda M., Nowak Z., 1979: Architektura krajobrazu, Wyd. PWN, Warszawa; Bogdanowski J., 1999, Metoda jednostek i wnętrz architektoniczno-krajobrazowych (JARK-WAK) w studiach i projektowaniu, Wyd. Politechniki Krakowskiej, Kraków; Chmielewski T.J., 2012: Systemy krajobrazowe. Struktura-funkcjonowanie-planowanie, PWN, Warszawa; Cullen G., 1961: Townscape. London, The Architectural Press; Drapella-Hermansdorfer A., (red.), 2004: Kształtowanie krajobrazu: idee, strategie, realizacje. Część I. Saksonia, Brandenburgia, Berlin, Oficyna Wyd. Politechniki Wrocławskiej, Wrocław; Drapella-Hermansdorfer A., (red.), 2005: Kształtowanie krajobrazu. Idee, strategie, realizacje. Część II. Londyn i okolice, Oficyna Wyd. Politechniki Wrocławskiej, Wrocław; Klemens J., 2007: Zarys historii kształtowania ogrodów od Starożytności do Baroku, Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice; Kupidura A., 2013: Dziedzictwo krajobrazowe w gospodarowaniu przestrzenią, Oficyna Wyd. Politechniki Warszawskiej, Prace naukowe, Geodezja, z. 53, Warszawa Kupidura A., Łuczewski M., Kupidura P., 2011: Wartość krajobrazu. Rozwój przestrzeni obszarów wiejskich, PWN, Warszawa; Lynch K., 2011: Obraz miasta, Wyd. Archivolta, Kraków, Wejchert K., 1984 (2010 reprint): Elementy kompozycji urbanistycznej, Wyd. Arkady, Warszawa; Majdecki L., 1981: Historia ogrodów. Przemiany formy i konserwacja, PWN, Warszawa; Pawłowska K. (red.), 2001: Architektura krajobrazu a planowanie przestrzenne, Wyd. Politechniki Krakowskiej, Kraków; Richling A., Solon J., 2011: Ekologia krajobrazu, Wyd. PWN, Warszawa; Różańska A., Krogulec T., Rylke J., 2002: Ogrody. Historia architektury i sztuki ogrodowej, Wyd. SGGW, Warszawa; Wojciechowski I., 1987: Ekologiczne podstawy kształtowania środowiska, Wyd. PWN, Warszawa; Wolski P., 2002: Przyrodnicze podstawy kształtowania krajobrazu. Słownik pojęć, Wyd. SGGW, Warszawa; Żarska B., 2005: Ochrona krajobrazu, Wyd. SGGW, Warszawa.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie oceny stanu zasobów krajobrazowych oraz zasad i metod kształtowania krajobrazu
Weryfikacja: ocena wykonania i obrony zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_W02, K_W03, K_W08
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W07, T2A_W04, T2A_W08, P2A_W03, T2A_W04, T2A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
potrafi analizować uwarunkowania kształtowania krajobrazu oraz rozumie wieloaspektowość tego procesu
Weryfikacja: ocena wykonania i obrony zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U06, K_U09, K_U11_SR
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, S2A_U06, S2A_U07, P2A_U02, P2A_U08, S2A_U03, T2A_U10, T2A_U07, T2A_U10

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
ma wyrobioną świadomość zawodową społecznej odpowiedzialności przy ocenie i w podejmowaniu decyzji w zakresie ochrony, planowania i zarządzania zasobami krajobrazowymi
Weryfikacja: ocena wykonania i obrony zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K02, K_K03
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K02, T2A_K03, S2A_K05