Nazwa przedmiotu:
Bazy i modele danych przestrzennych
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Dariusz Gotlib
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Geodezja i Kartografia
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
GK.NIK315
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
100 godz.(udział w wykładach: 8 x 2 godz. = 16 godz., udział w ćwiczeniach: 8 x 2 godz. = 16 godz., - przygotowanie do zajęć projektowych: 10 godz., - realizacja zadań projektowych: 18 godz., analiza dodatkowej literatury: 15 godz., samodzielna nauka oprogramowania: 10 godz., - przygotowanie do zaliczeń: 15 godz.) Łączny nakład pracy studenta wynosi 100 godz., co odpowiada 4 punktom ECTS. 1. Liczba godzin kontaktowych: 32, w tym: a) 16 godz. - wykład b) 16 godz. - ćwiczenia 2. Praca własna studenta – 43 godzin, w tym: a) 10 godz. - przygotowywanie się studenta do ćwiczeń, b) 18 godz. - realizacja zadań projektowych c) 10 godz. - samodzielna nauka oprogramowania d) 15 godz. - analiza dodatkowej literatury c) 15 godz. – przygotowywanie się studenta do zaliczeń 3) RAZEM: 100 godz., co odpowiada 4 punktom ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Liczba godzin kontaktowych: 32, w tym: a) 16 godz. - wykład b) 16 godz. - ćwiczenia Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela wynosi 32 godz., co odpowiada 1,3 punktu ECTS.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2.1 punktu ECTS - 54 godz., w tym: a) 16 godz. - ćwiczenia a) 10 godz. - przygotowywanie się studenta do ćwiczeń, b) 18 godz. - realizacja zadań projektowych c) 10 godz. - samodzielna nauka oprogramowania
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawową wiedzą z zakresu baz danych oraz przekazanie studentom zasad tworzenia poprawnych struktur baz danych na potrzeby budowy systemów informacji przestrzennej oraz innych produktów geoinformacyjnych. Celem przedmiotu jest zapoznanie z modelami danych przestrzennych wykorzystywanymi w tworzeniu i użytkowaniu systemów informacji przestrzennej.
Treści kształcenia:
Wykład: Cz. 1 Podstawy baz danych: Podstawy relacyjnego i obiektowego modelu danych. Podstawy języka SQL. Podstawy projektowania baz danych, w tym elementy języka UML. Charakterystyka ogólna wybranych systemów zarządzania bazami danych (Oracle, MS Access, oprogramowanie open source) Cz. 2 Modele danych przestrzennych: Wprowadzenie do projektowania baz danych przestrzennych. Modele zapisu geometrii obiektów (model prosty i model topologiczny). Zapis w bazach danych modelu GRID oraz TIN. Model DLM (Digital Landscape Model) i DCM (Digital Cartographic Model). Metody zapisu danych przestrzennych w wybranych programach GIS (np. ArcGIS, Geomedia) oraz bazach danych przestrzennych (np. Oracle Spatial). Metody wykorzystywania zewnętrznych baz danych przez oprogramowanie GIS. Indeksowanie przestrzenne. Relacje przestrzenne, operatory przestrzenne – rozszerzony język SQL Ćwiczenia: Zapoznanie z wybranym systemem zarządzania bazą danych (MS Access lub Oracle). Ćwiczenia w zakresie praktycznego użycia języka SQL w środowisku wybranego systemu zarządzania bazą danych. Ćwiczenia w zakresie wykorzystania rozszerzonego o operatory przestrzenne języka zapytań SQL w wybranym programie GIS. Projekt i realizacja bazy danych przestrzennych (koncepcja, model pojęciowy, model logiczny, implementacja – założenie struktury, wprowadzenie przykładowych danych, wyszukiwanie danych, opracowanie dokumentacji).
Metody oceny:
Egzamin pisemny. Zaliczenie ćwiczeń: 1) Test komputerowy z umiejętności wykorzystania języka SQL, w tym w środowisku systemów GIS 2) Dostarczenie dokumentacji opracowanego systemu oraz prototypu wykonanej bazy danych przestrzennych.
Egzamin:
tak
Literatura:
Lektury z zakresu modelowania danych przestrzennych i technologii GIS 1. Gotlib D., Iwaniak A., Olszewski R.: "GIS - obszary zastosowań", PWN 2. Instrukcje użytkowania systemu MS Access, ArcGIS, MapInfo, Geomedia, QGIS, PostGIS, Oracle Lektury z zakresu podstaw baz danych: 1. Rogulski M.: "Bazy danych dla studentów", Witkom 2. Harris W.: Bazy danych nie tylko dla ludzi biznesu, WNT 3. Hernandez M.: „Bazy danych dla zwykłych śmiertelników”, MIKOM. 4. Harrington J.: , „SQL dla każdego”, MIKOM
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
Przedmiot wymaga dużej pracy samodzielnej związane z pozyskaniem wiedzy i umiejętności z zakresu podstaw baz danych. W programie studiów nie ma wcześniej żadnego przedmiotu z zakresu baz danych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt GK.NIK315_W1
posiada uporządkowaną wiedzę o relacyjnym i obiektowym modelu baz danych, językach dostępu do baz danych oraz podstawowych zasadach projektowania baz danych
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_W15
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07
Efekt GK.NIK315_W2
posiada wiedzę na temat architektury i funkcji systemów zarządzania bazami danych przestrzennych oraz orientuje się w dostępnym na rynku oprogramowaniu do zarządzania danymi przestrzennymi
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_W15, K_W16
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07
Efekt GK.NIK315_W3
jest zapoznany z charakterystycznymi cechami baz danych przestrzennych, w tym geometrycznymi typami danych i metodami indeksowania przestrzennego
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_W17
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07
Efekt GK.NIK315_W4
zna typowe struktury baz danych wykorzystywane w systemach informacji przestrzennej
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_W18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt GK.NIK315_U1
potrafi wykonać opracować model pojęciowy i logiczny relacyjnej bazy danych przestrzennych
Weryfikacja: Ocena wykonanego projektu i utworzonej bazy danych.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U03, K_U19
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U03, T1A_U12, T1A_U14, T1A_U16
Efekt GK.NIK315_U2
potrafi obsługiwać wybrany system zarządzania bazami danych zapewniający zapis i odczyt danych przestrzennych, w tym potrafi zbudować prosty interfejs dostępu do danych (formularze, raporty)
Weryfikacja: Ocena z wykonania projektu
Powiązane efekty kierunkowe: K_U17
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U13, T1A_U14, T1A_U16
Efekt GK.NIK315_U3
potrafi sprawnie korzystać z języka SQL z wykorzystaniem operatorów przestrzennych
Weryfikacja: Test komputerowy
Powiązane efekty kierunkowe: K_U17
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U13, T1A_U14, T1A_U16
Efekt GK.NIK315_U4
potrafi utworzyć w środowisku wybranej platformy GIS strukturę bazy danych przestrzennych
Weryfikacja: Ocena z wykonania projektu
Powiązane efekty kierunkowe: K_U17, K_U19
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U13, T1A_U14, T1A_U16, T1A_U12, T1A_U14, T1A_U16

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt GK.SIOB301_K1
ma świadomość ważności i rozumie znaczenie wpływu poprawnej konstrukcji bazy danych przestrzennych na funkcjonowanie systemu geoinformacyjnego w tym zwiększenie efektywności jego wykorzystywania oraz jakość podejmowanych w oparciu o ten system decyzji
Weryfikacja: Egzamin oraz dyskusje w trakcie zajęć
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02