- Nazwa przedmiotu:
- Gleboznawstwo i waloryzacja gleb
- Koordynator przedmiotu:
- prof. nzw. dr hab. inż. Antoni Szafranek
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Geodezja i Kartografia
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GK.NIK123
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin kontaktowych: 30 godzin, w tym :
a) obecność na wykładach -16 godzin
b) obecność na zajęciach w laboratorium - 8 godzin
c) konsultacje - 4 godziny
d) obecność na egzaminie - 2 godziny
2) Praca własna studenta: 70 godzin, w tym:
a) przygotowanie do zajęć laboratoryjnych - 16 godzin
b) zapoznanie się ze wskazaną literaturą - 16 godziny
c) przygotowanie sprawozdań - 16 godzin
d) bieżące powtarzanie informacji z wykładu - 12 godzin
d) przygotowanie do egzaminu - 10 godzin
3) RAZEM - 100 godzin - 4 punkty ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,2 punktu ECTS - 30 godzin, w tym :
a) obecność na wykładach -16 godzin
b) obecność na zajęciach w laboratorium - 8 godzin
c) konsultacje - 4 godziny
d) obecność na egzaminie - 2 godziny
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,8 punktu ECTS - 44 godzin, w tym :
a) obecność na zajęciach w laboratorium - 8 godzin
b) konsultacje - 4 godziny
c) przygotowanie do zajęć laboratoryjnych - 16 godzin
d) przygotowanie sprawozdań - 16 godzin
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza z geologii i geomorfologii
- Limit liczby studentów:
- 100
- Cel przedmiotu:
- Celem realizowanego przedmiotu jest zapoznanie studentów z funkcjami gleb, procesami i czynnikami glebotwórczymi decydującymi o zróżnicowaniu pokrywy glebowej pod względem jej genezy, jakości i przydatności rolniczej. Prezentowana wiedza na wykładach oraz ćwiczeniach projektowych jest przydatna w organizowaniu rolniczej i leśnej przestrzeni oraz daje podstawy do pozyskania pogłębionej wiedzy na dodatkowych kursach z zakresu klasyfikacji gleb. Część praktyczna przedmiotu nawiązuje do wypracowanych metod nauczania, z w wykorzystaniem monolitów glebowych. W programie nauczania główny nacisk położony jest na ocenę najważniejszych właściwości gleb decydujących o ich żyzności, klasie bonitacyjnej, przydatności rolniczej czy też istotnych z punktu widzenia wyceny użytków rolnych, scaleń i wymiany gruntów oraz ochrony ilościowej i jakościowej.
- Treści kształcenia:
- Gleba – jej funkcje, znaczenie w gospodarce nieruchomościami i planowaniu przestrzennym. Części składowe gleby – krótka charakterystyka. Właściwości fizyczne i chemiczne gleb. Czynniki i procesy kształtujące glebę, jej jakość i przydatność. Charakterystyka i rozmieszczenie skał macierzystych gleb występujących na obszarze Polski. Budowa profilu glebowego, charakterystyka poziomów diagnostycznych. Systematyka i charakterystyka najważniejszych typów gleb. Geografia gleb Polski. Ocena wskaźnikowa gleb - bonitacja i przydatność rolnicza gleb, waloryzacja rolniczej przestrzeni produkcyjnej. Klasyfikacja gleb FAO-WRB w nawiązaniu do Systematyki gleb Polski. Geografia gleb Europy. Identyfikacja i inwentaryzacja zagrożeń degradacji gleb.
- Metody oceny:
- Pisemne zaliczenie wykładów; Ćw. projektowe - opis monolitów glebowych . Kolokwium sprawdzające wiedzę - test wielokrotnego wyboru
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Bednarek R., Prusinkiewicz Z. (1999) – Geografia gleb. Wyd. naukowe PWN. Warszawa;Białousz S., Skłodowski P : Ćwiczenia z gleboznawstwa i ochrony gruntów. Wydawnictwo PW; Konecka-Betley K.,Czępińska-Kamińska D.,Janowska E ;1994 : Systematyka i kartografia gleb. Wydawnictwo SGGW.;Kuźnicki F., Białousz S.,Skłodowski P. 1979: Podstawy gleboznawstwa z elementami kartografii i ochrony gleb, PWN, Warszawa 1978 r.;Skłodowski iinn. 2014: Podstawy Gleboznawstwa z elementami kartografii glebSystematyka Gleb Polski, 1989 : Rocz. Glebozn. 40, 3/4 : 1 - 150.;;Uziak St., Klimowicz Z. (2000) - Elementy geografii gleb i gleboznawstwa. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej. Lublin.;Zawadzki S. (2007) – Gleboznawstwo. Państwowe Wydawnictwo Rolnicze I Leśne. Warszawa; Rozporządzenia w sprawie gleboznawczej klasyfikacji gruntów z 1956 oraz 2012 roku.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt GK.NIK123_W01
- Ma wiedzę dotycząca ochrony gleb użytkowanych rolniczo
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W10
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W08
- Efekt GK.NIK123_W02
- Ma wiedzę dotycząca czynników i procesów glebotwórczych kształtujących gleby i ich przestrzenne rozmieszczenie w powiązaniu z elementami środowiska przyrodniczego Ma wiedzę dotyczącą zasad oceny jakości i przydatności rolniczej gleb użytków gruntowych. Ma wiedzę dotyczącą treści i zastosowań map glebowych
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02
- Efekt GK.NIK123_W03
- Ma wiedzę dotycząca czynników i procesów glebotwórczych kształtujących gleby i ich przestrzenne rozmieszczenie w powiązaniu z elementami środowiska przyrodniczego Ma wiedzę dotyczącą zasad oceny jakości i przydatności rolniczej gleb użytków gruntowych. Ma wiedzę dotyczącą treści i zastosowań map glebowych
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W13
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02
- Efekt GK.NIK123_W04
- Ma wiedzę dotycząca źródeł danych o glebach i sposobach ich wykorzystania.Ma wiedzę jak wykorzystać dane o glebach pochodzące z różnych źródeł do analiz przestrzennych
Weryfikacja: sprawdzian pisemny, ocena projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W17
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07
- Efekt GK.NIK123_W05
- Zna treść zasady wykreślania map klasyfikacyjnych
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W19
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W10
- Efekt GK.NIK123_W06
- Ma ogólną wiedzę dotycząca wykorzystania zdjęć lotniczych do gleboznawczej klasyfikacji gruntów
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W21
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt GK.NIK123_U01
- Potrafi wykorzystać informacje z map glebowych do oceny zjawisk oraz wyznaczenia kierunków zagospodarowania obszarów
Weryfikacja: Kolokwium, ocena projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
- Efekt GK.NIK123_U02
- Potrafi zweryfikować pracę kolegi przy realizacji zadania
Weryfikacja: Ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U02
- Efekt GK.NIK123_U03
- Potrafi sporządzic opis odkrywki podstawowej
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U03
- Efekt GK.NIK123_U04
- Potrafi wykorzystać dane z literatury do oceny zjawisk przyrodniczych
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U05
- Efekt GK.NIK123_U05
- Potrafi wskazać i opisać cechy gleby wskazujące na proces glebotwórczy. Potrafi na podstawie cech gleby zaliczyć daną glebę do określonej klasy bonitacyjnej oraz kompleksu przydatności rolniczej. Potrafi wykreślić mapę klasyfikacyjną i glebowo-rolniczą dla wybranego obszaru. Potrafi zinterpretować wybrany fragment map glebowych oraz pozyskać informacje o glebie z innych źródeł oraz zintegrować je.
Weryfikacja: sprawdzian pisemny, ocena projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U15
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U10, T1A_U15
- Efekt GK.NIK123_U06
- Potrafi zinterpretować mapy glebowo-rolnicze pozyskane z zasobów Ośrodka dokumentacji
Weryfikacja: bieżąca kontrola
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U16
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U10, T1A_U15
- Efekt GK.NIK123_U07
- Potrafi wskazać dane z mapy glebowo-rolniczej obrazujące rzeźbę terenu i kierunki spaków
Weryfikacja: bieżąca kontrola
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U19
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U12, T1A_U14, T1A_U16