- Nazwa przedmiotu:
- Gleboznawstwo
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab.inż Antoni Szafranek, prof.PW
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 	Godziny kontaktowe - 16 + 16+ 4 = 38 godz. w tym :		
o	obecność na wykładach ,  - 8 razy 2 godz.  =16 godz.
o	obecność na zajęciach w laboratorium	- 8 razy 2 godz.  = 16 godz 
o	konsultacje -  4 godz.
	przygotowanie do zajęć laboratoryjnych - 8 godz.
	zapoznanie się ze wskazaną literaturą      - 8 godz.
	napisanie programu, uruchomienie, weryfikacja (poza		
	laboratorium) 		
	przygotowanie sprawozdań   - 4 godz.
	przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie  - 36 godz. 
	Razem nakład pracy studenta	 - 94   godz.
Odpowiada       4 pkt ECTS	
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- obecność na wykładach -16 godz.
obecność na zajęciach w laboratorium  - 16 godz.
konsultacje - 4 godz.
Egzamin - 2 godz.
Razem 38 godz.
Odpowiada   - 1,5  pkt
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- obecność na zajęciach w laboratorium  	           16 godz.
przygotowanie do zajęć laboratoryjnych 	             8 godz.
Przygotowanie sprawozdań	                             4 godz.
	
Razem: 16+8+4        28
Odpowiada 	1 pkt ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza z zakresu  geologii i geomorfologii. 
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Ogólna charakterystyka właściwości gleb oraz procesów glebotwórczych; umiejętność rozpoznawania gleb, ich oceny; interpretacja właściwości gleb w nawiązaniu do ich funkcji,  kojarzenia cech gleb z zagospodarowaniem przestrzeni, ochroną siedlisk oraz skutkami ich degradacji, inwentaryzacja zasobów glebowych oraz zagrożeń, jakim te gleby podlegają, poznanie istoty bonitacji gleb oraz praktyczne wykorzystanie materiałów kartograficznych i opisowych.
- Treści kształcenia:
- Gleba – jej funkcje, znaczenie w planowaniu przestrzennym. Części składowe gleby – krótka charakterystyka. Właściwości fizyczne i chemiczne gleb. Czynniki i procesy  kształtujące glebę, jej jakość i przydatność. Charakterystyka i rozmieszczenie  skał macierzystych gleb występujących na obszarze Polski. Budowa profilu glebowego, charakterystyka poziomów diagnostycznych. Systematyka i charakterystyka najważniejszych typów gleb. Geografia gleb Polski. Ocena wskaźnikowa gleb - bonitacja i przydatność rolnicza gleb, waloryzacja rolniczej przestrzeni produkcyjnej.  Klasyfikacja gleb FAO-WRB w nawiązaniu do Systematyki gleb Polski. Geografia gleb Europy. Identyfikacja i inwentaryzacja zagrożeń  degradacji gleb.
- Metody oceny:
- Egzamin pisemny, pytania testowe; ćw.projekt. -  Kolokwium.Forma -  test wielokrotnego wyboru oraz pytania testowe.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Bednarek R., Prusinkiewicz Z. (1999) – Geografia gleb. Wyd. naukowe PWN. Warszawa;Białousz S., Skłodowski P : Ćwiczenia z gleboznawstwa i ochrony gruntów. Wydawnictwo PW; Konecka-Betley K.,Czępińska-Kamińska D.,Janowska E ;1994 : Systematyka i kartografia gleb. Wydawnictwo SGGW.;Kuźnicki F., Białousz S.,Skłodowski  P. 1979: Podstawy gleboznawstwa z elementami kartografii i ochrony gleb, PWN, Warszawa 1978 r.;Skłodowski  iinn. 2014: Podstawy Gleboznawstwa z elementami kartografii gleb Systematyka  Gleb Polski, 1989 : Rocz. Glebozn. 40, 3/4 : 1 - 150.;;Uziak St., Klimowicz Z. (2000) - Elementy geografii gleb i gleboznawstwa. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej. Lublin.;Zawadzki S. (2007) – Gleboznawstwo. Państwowe Wydawnictwo Rolnicze I Leśne. Warszawa;Ustawy, rozporządzenia
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- Student w trakcie prowadzonych zajęć uzyskuje wiedzę teoretyczną i praktyczną pozwalająca opisać gleby, zaklasyfikować je do odpowiedniego rodzaju użytku i klasy bonitacyjnej. W tym celu poznaje podstawowe właściwości utworów glebowych.Cześć praktyczna związana z opisem gleb realizowana jest w oparciu o monolity glebowe pobrane dla najważniejszych jednostek glebowych. Ponadto studenci na podstawie skróconych opisów gleb ustalają definicję gleby zaliczają ją do klasy bonitacyjnej oraz kompleksu przydatności rolniczej a uzyskane oceny nanoszą na mapę podkładową i wykreślają mapę klasyfikacyjną oraz mapę glebowo-rolniczą.  W ramach ćwiczeń oceniają przestrzenne rozmieszczenie utworów glebowych na wybranym obszarze i dokonują oceny warunków glebowych wyznaczonego przez Prowadzącego regionu.
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt  	[K_W07] 
- Wie czym się zajmują poszczególne działy gleboznawstwa, zna funkcje gleb oraz  wie jakie cechy im przypisać , ma wiedzę by opisać gleby pod względem genezy, jakości  oraz wie jaką rolę pełni gleba w planowaniu przestrzennym
 Weryfikacja: Egzamin, ocena ćwiczeń projektowych
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W07
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt K_W08
- Ma wiedzę odnośnie występowania gleb w określonych środowiskach
 Weryfikacja: Egzamin, konieczność omówienia warunków powstawania i występowania gleb w określonych siedliskach
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W08
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt K_W23
- Ma wiedzę dotyczącą przekazywania  wyników gleboznawczej klasyfikacji gruntów do ewidencji gruntów
 Weryfikacja: Egzamin
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W23
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt K_W26
- Ma wiedzę, pozwalającą opisać uwarunkowania przyrodnicze, w tym glebowe odnoszące się do obszarów wiejskich
 Weryfikacja: Egzamin
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W26_SR
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt [K_W22] 
- Ma wiedzę o uwarunkowaniach glebowych istotnych z punktu widzenia planowania przestrzennego
 Weryfikacja: Egzamin, ocena projektów
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W22
 Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt  	[K_U01]
- Potrafi zinterpretować treść zapisów na mapie klasyfikacyjnej i glebowo-rolniczej
 Weryfikacja: Egzamin, Kolokwium, ocena ćwiczeń projektowych
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U01
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt K_U02
- Potrafi wykonać zadanie projektowe w wyznaczonym terminie, wskazanym w regulaminie przedmiotu
 Weryfikacja: Ocena poprawności wykonania ćwiczeń projektowych
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U02
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt K_U04
- Potrafi przygotować krótkie sprawozdanie z wykonanego zadania w formie graficznej
 Weryfikacja: Ocena zadań projektowych
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U04
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt K_U15
- •	Umie ocenić glebę na podstawie jej cech
•	Umie zaliczyć glebę na podstawie jej opisu do określonej klasy bonitacyjnej oraz kompleksu przydatności rolniczej
•	Umie zinterpretować  treść map klasyfikacyjnych i glebowo-rolniczych oraz wskazać ich zastosowania
•	Umie  wykorzystać  naukę  glebie  do różnych celów,  
•	umie na podstawie map glebowych zinterpretować uwarunkowania przyrodnicze analizowanych obszarów 
 Weryfikacja: Egzamin, kolokwium, ocena projektów
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U15
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt [K_U08] 
- Potrafi na podstawie opisów  wybranych cech gleb wskazać proces glebotwórczy
 Weryfikacja: Ocena projektów
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U08
 Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt  	[K_K01] 
- Ma świadomość pogłębiania swojej wiedzy  oraz podnoszenia jej na wyższy poziom w celu spełnienia kryteriów ubiegania się  o rejestrację na  kolejny stopień
 Weryfikacja: Egzamin
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_K01
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt [K_K02] 
- Ma świadomość konieczności dokonania wnikliwej oceny środowiska przyrodniczego w związku  z podejmowaniem określonych decyzji związanych z jego zagospodarowaniem
 Weryfikacja: Egzamin
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_K02
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt  	[K_K03]
- Ma świadomość znaczenia i wykorzystania  wiedzy z zakresu wykładanego przedmiotu zgodnie z obowiązującą w tym zakresie wykładnią zawartą w uregulowaniach prawnych
 Weryfikacja:
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_K03
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt [K_K04]
- Ma świadomość odpowiedzialności za poziom merytoryczny i jakość  własnego opracowania  stanowiącej część pracy zespołu
 Weryfikacja: Ocena projektów
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_K04
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt [K_K06] 
- Ma świadomość konieczności współpracy ze specjalistami rożnych dziedzin w celu osiągnięcia zamierzonego  oraz społecznie,ekonomicznie oraz pod względem przyrodniczym  uzyskania efektu w planowaniu przestrzennym
 Weryfikacja: Ocen projektów
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_K06
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt  	[K_K08_SR] 
- Ma świadomość rzetelnej oceny  środowiska przyrodniczego, w tym glebowego przy podejmowaniu decyzji związanych z jego zagospodarowaniem a w związku z tym  dalszym jego funkcjonowaniem
 Weryfikacja: Ocena projektów
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_K08_SR
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt [K_K07]
- Rozumie konieczność pracy zespołowej  oraz  dyskusji nad wypracowaniem rozwiązań dotyczących określonego problemu
 Weryfikacja: Ocena prejktów
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_K07
 Powiązane efekty obszarowe: