- Nazwa przedmiotu:
- Społeczno-kulturowe uwarunkowania gospodarki przestrzennej II
- Koordynator przedmiotu:
- dr Jadwiga Szymańska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- - udział w wykładach: 16 x 1 godz. = 16 godz.,
- przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury: 30 godz.
- konsultacje: 5 godz.
- przygotowanie do zaliczenia i obecność na zaliczeniu: 31 godz. + 3 godz. = 34 godz.
-Łączny nakład pracy studenta wynosi zatem 80 godz., co odpowiada 4 punktom ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- - udział w wykładach: 16 x 1 godz. = 16 godz.,
- udział w konsultacjach 16 x 2 = 32 godz.
- obecność na zaliczeniu: 3 godz. = 3 godz.
Łączny nakład pracy studenta wynosi 80 godz., co odpowiada 4 punktom ECTS.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- brak
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Ogólna wiedza o gospodarowaniu przestrzenią z uwzględnieniem aspektów społecznych i kulturowych
- Limit liczby studentów:
- 60
- Cel przedmiotu:
- Analiza zagadnień społecznego wytwarzania przestrzeni oraz współczesnych przemian w gospodarowaniu przestrzenią
- Treści kształcenia:
- Wykład
Istota procesu społecznego wytwarzanie przestrzeni.
Współczesne przemiany przestrzeni publicznej- cechy przestrzeni publicznej, ewolucja przestrzeni publicznej, przykłady przekształceń przestrzeni publicznej.
Gra o przestrzeń - przyczyny, uwarunkowania, istota konflktów społecznych
Ład przestrzenny, hierarchie ładu, wieloaspektowość i zaburzanie ładu przestrzennego.
- Metody oceny:
- 1 kolokwium
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Dymnicka Małgorzata (2013), Przestrzeń publiczna a przemiany miasta, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
2. Izdebski Hubert (2013), Ideologia i zagospodarowanie przestrzeni, Warszawa, LEX, Wolters Kluwer business.
3. Jałowiecki Bohdan (2007), Fragmentaryzacja i prywatyzacja przestrzeni, W: Jałowiecki Bohdan, Łukowski Wojciech (red), Gettoizacja polskiej przestrzeni miejskiej, Warszawa, Scholar.
4. Jałowiecki Bogdan, (2010), Społeczne wytwarzanie przestrzeni, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar.
5. Kochanowska Danuta (2010), Przestrzeń publiczna - kluczowy element miasta współczesnego – zintegrowana czy podzielona? W: Lorens Piotr, Martyniuk - Pęczek Justyna (red), Problemy kształtowania przestrzeni publicznych, Miasto - Metropolia - Region, Gdańsk, Wydawnictwo Urbanista.
6. Majer Andrzej (2010), Socjologia i przestrzeń miejska, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt w_1
- Zna i rozumie interdyscyplinarne uwarunkowania gospodarowania przestrzenią ze szczególnym uwzględnieniem aspektów społecznych i kulturowych
Weryfikacja: 1 kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W10
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt w_2
- Zna i rozumie różnorodne skutki gospodarowania przestrzenią przez człowieka, grupę społeczną, społeczeństwo.
Weryfikacja: 1 kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt u_1
- Potrafi pozyskiwać i wykorzystywać informacje z literatury dotyczące społecznych i kulturowych czynników rozwoju miast
Weryfikacja: 1 kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt u_2
- Potrafi dokonać analizy i selekcji zebranych materiałów, umie formułować wnioski
Weryfikacja: 1 kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt u_3
- Potrafi zaplanować harmonogram wykonania zadania i wykonać go zgodnie z założeniami
Weryfikacja: 1 kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt u_4
- Potrafi samodzielnie i w grupie opracować zagadnienia związanye ze społeczno - kulturowymi czynnikami kształtowania przestrzeni
Weryfikacja: 1 kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt u_5
- Potrafi analizować dokumenty i opracowywać je
Weryfikacja: 1 kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt u_6
- Potrafi zaprezentować efekty analizy
Weryfikacja: 1 kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt u_7
- Potrafi analizować różne systemy samorządu terytorialnego
Weryfikacja: 1 kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U12
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt u_8
- Potrafi zdefiniować zadania samorządu terytorialnego
Weryfikacja: 1 kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt k_1
- Rozumie potrzebę stałego dokształcania się
Weryfikacja: 1 kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt k_2
- Rozumie koniecznośc stłaego podnoszenia kompetencji społecznych
Weryfikacja: 1klokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt k_3
- Rozumie pozatechniczne skutki działalności inżyniera na gospodarkę przestrzenną
Weryfikacja: 1 kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt k_4
- Rozumie społeczną odpowiedzialność inżyniera gospodarki przestrzennej
Weryfikacja: 1 kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt k_5
- Rozumie konieczność przestrzegania etyki zawodowej
Weryfikacja: 1 kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt k_6
- Rozumie konieczność poszanowania różnorodności w społeczeństwie
Weryfikacja: 1 kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: