Nazwa przedmiotu:
Kartografia w procesach wspomagania podejmowania decyzji planistycznych
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Joanna Jaroszewicz
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
GP.SIS705
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
godziny kontaktowe = 40 godz., w tym: obecność na wykładach: 16 godz. obecność na ćwiczeniach projektowych: 16 godz. obecność na konsultacjach (spotkania bezpośrednie): 2 godz. konsultacje drogą mailową: 6 godz. przygotowanie do ćwiczeń projektowych = 34 godz., w tym: powtórzenie niezbędnych informacji z wykładów: 6 godz. przygotowanie danych i wykonanie prac zleconych do domu: 28 godz. wykonanie sprawozdań z ćwiczeń projektowych = 10 godz. wykonanie prezentacji = 6 godz. przygotowanie się do egzaminu i obecność na egzaminie = 8 + 2 godz. = 10 godz. Razem: 100 godz. co odpowiada 4 punktom ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
obecność na wykładach: 16 godz. obecność na ćwiczeniach projektowych: 16 godz. obecność na konsultacjach (spotkania bezpośrednie): 2 godz. konsultacje drogą mailową: 6 godz. obecność na egzaminie = 2 godz. Razem: 42 godz. co odpowiada 1,7 pkt. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
ćwiczenia projektowe: 16 godz. konsultacje (spotkania bezpośrednie): 2 godz. przygotowanie danych i wykonanie prac zleconych do domu: 28 godz. wykonanie sprawozdań z ćwiczeń projektowych = 10 godz. wykonanie prezentacji = 6 godz. Razem: 62 godz. co odpowiada 2,5 punktom ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
zaliczenie przedmiotu podstawy kartografii
Limit liczby studentów:
90
Cel przedmiotu:
Zdobycie uporządkowanej wiedzy w zakresie wielokryterialnej analizy przestrzennej wspomagającej podejmowanie decyzji odnoszących się do przestrzeni geograficznej oraz praktycznych umiejętności wykorzystania kartograficznych metod badań, kartograficznych metod prezentacji oraz narzędzi systemów informacji geograficznej w procesach wspomagania decyzji planistycznych.
Treści kształcenia:
Wykład: Rodzaje uczestników procesu decyzyjnego w planowaniu przestrzennym. Rola kartografii w komunikacji między uczestnikami procesu decyzyjnego. Drabina partycypacji społecznej. Idea portalu partycypacyjnego – wspierającego podejmowanie decyzji planistycznych na poziomie gminy. Rola standaryzacji modelu pojęciowego i znaków kartograficznych. Zakres treści oraz poziom usług dla interaktywnego opracowania mapowego wspierającego proces podejmowania decyzji planistycznych. ćwiczenia projektowe: Studenci pracując w grupach 2-3 osobowych oceniają i porównują serwisy mapowe zawierające informacje planistyczne. Na podstawie zebranego materiału badawczego starają się określić najlepsze rozwiązania oraz proponują własne, określają również rozwiązania błędne - jakich należy unikać. W dalszej części ćwiczeń projektowych opracowują prezentację wyników otrzymanych na wcześniejszym semestrze uzupełniając o projektowane usługi i publikują ją w postaci interaktywnej prezentacji ArcGIS online
Metody oceny:
wykłady: sprawdzian pisemny ćwiczenia projektowe: poprawne i terminowe wykonanie zadań wyznaczonych w grupie projektowej, prezentacja i omówienie wyników projektu.
Egzamin:
nie
Literatura:
Malczewski J., 1999, GIS and multicriteria decision analysis. John Wiley & Sons, Inc. Carr M. H., Zwick P. D., 2007 Smart land-use analysis : the LUCIS model : land-use conflict identification strategy. ESRI Press corp.
Witryna www przedmiotu:
www.gospodarkaprzestrzenna@pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt K_W01
Ma uporządkowaną i ugruntowaną wiedzę w zakresie wielokryterialnej analizy przestrzennej wspomagającej procesy decyzyjne
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04, K_W05
Powiązane efekty obszarowe: ,
Efekt K_W02
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie roli Kartografii i narzędzi systemów informacji geograficznej we wspomaganiu podejmowania decyzji odnoszących się do przestrzeni geograficznej
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W04, K_W05
Powiązane efekty obszarowe: , ,
Efekt K_W03
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie wykorzystania wielokryterialnej analizy przestrzennej w procesach decyzyjnych związanych z planowaniem przestrzennym
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_W22, K_W26_SR
Powiązane efekty obszarowe: ,
Efekt K_W04
Ma uporządkowaną wiedzę na temat roli kartografii w komunikacji między uczestnikami procesu decyzyjnego.
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04, K_W05
Powiązane efekty obszarowe: ,
Efekt K_W05
Ma podstawową wiedzę na temat możliwości wykorzystania interaktywnych serwisów mapowych w komunikacji między uczestnikami procesu decyzyjnego
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04, K_W05
Powiązane efekty obszarowe: ,
Efekt K_W06
Zna i rozumie rolę standaryzacji modelu pojęciowego danych planistycznych
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_W05
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt K_W07
Ma podstawową wiedzę na temat sposobów dochodzenia do konsensusu w przypadku wielu grup decydentów
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_W22
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt K_W08
ma podstawową wiedzę na temat udostępniania kompozycji mapowych oraz podstawowych usług
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04, K_W05
Powiązane efekty obszarowe: ,
Efekt K_W09
Ma uporządkowaną wiedzę na temat roli modeli analiz przestrzennych GIS w dokumentowaniu i udostępnianiu informacji w procesach wspierania podejmowania decyzji planistycznych
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt K_U01
Potrafi zaplanować i zrealizować etapy wielokryterialnej analizy przestrzennej wspomagającej zadany proces decyzyjny
Weryfikacja: wykonanie ćwiczenia projektowego, prezentacja etapów opracowania i otrzymanych wyników
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U08, K_U15, K_U21_SR
Powiązane efekty obszarowe: , , , ,
Efekt K_U02
Potrafi opracować model analiz przestrzennych w ArcGIS realizujący etapy analizy wielokryterialnej
Weryfikacja: wykonanie ćwiczenia projektowego, prezentacja etapów opracowania i otrzymanych wyników
Powiązane efekty kierunkowe: K_U09, K_U10, K_U11
Powiązane efekty obszarowe: , ,
Efekt k_U03
Potrafi prawidłowo opracować prezentację kartograficzną wyników analiz, zinterpretować i omówić otrzymane wyniki
Weryfikacja: wykonanie ćwiczenia projektowego, prezentacja etapów opracowania i otrzymanych wyników
Powiązane efekty kierunkowe: K_U03, K_U04, K_U09
Powiązane efekty obszarowe: , ,
Efekt K_U04
Potrafi określić minimalne wymagania dla serwisu mapowego przydatnego dla partycypacji społecznej w procesie podejmowania decyzji planistycznych
Weryfikacja: ocena prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04, K_U09, K_U11
Powiązane efekty obszarowe: , ,
Efekt K_U05
Potrafi opracować prezentację wyników swoich analiz oraz przedstawić je podczas dyskusji
Weryfikacja: ocena prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02, K_U04
Powiązane efekty obszarowe: ,
Efekt K_U06
potrafi udostępnić opracowana prezentację za pomocą ArcGIS online
Weryfikacja: ocena prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe: K_U09, K_U10, K_U11
Powiązane efekty obszarowe: , ,

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_K01
Potrafi pracować w grupie dzieląc sie kompetencjami
Weryfikacja: wykonanie ćwiczenia projektowego, prezentacja etapów opracowania i otrzymanych wyników
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04, K_K05, K_K06
Powiązane efekty obszarowe: , ,
Efekt K_K02
Rozumie wagę podejmowanych decyzji w planowaniu przestrzennym
Weryfikacja: wykonanie ćwiczenia projektowego, prezentacja etapów opracowania i otrzymanych wyników
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K02, K_K08_SR
Powiązane efekty obszarowe: , ,