Nazwa przedmiotu:
Polityka regionalna
Koordynator przedmiotu:
dr Jadwiga Szymańska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
brak
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- udział w wykładach: 15 x 1 godz. = 15 godz., - udział w ćwiczeniach projektowych: 7 x 2 godz. + 1 godz. = 15 godz., - przygotowanie do ćwiczeń: 7 x 4 godz. = 28 godz., - udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 9 x 1 godz. = 9 godz. - przygotowanie do zaliczenia i obecność na zaliczeniu: 20 godz. + 3 godz. = 23 godz. Łączny nakład pracy studenta wynosi zatem 90 godz., co odpowiada 4 punktom ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- udział w wykładach: 15 x 1 godz. = 15 godz., - udział w ćwiczeniach: 7 x 2 godz. + 1 godz. = 15 godz., - udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 15 x 2 godz. = 30 godz. - obecność na zaliczeniu: 3 godz. = 3 godz. Łączny nakład pracy studenta wynosi zatem 63 godz., co odpowiada 4 punktom ECTS.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- udział w zajęciach projektowych: 15 x 1 godz. = 15 godz., - przygotowanie do zajęć projektowych: 7 x 2 godz. = 14 godz., -- udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 5 x 1 godz. = 5 godz. (zakładamy, że student korzysta z co trzecich konsultacji), - realizacja zadań projektowych: 18 godz. Łączny nakład pracy studenta wynosi zatem 52 godz., co odpowiada 2 punktom ECTS.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość podstaw ekonomii i polityk Unii Europejskiej
Limit liczby studentów:
60
Cel przedmiotu:
Przedstawienie najważniejszych aspektów polityki regionalnej krajów Unii Europejskiej oraz zagadnienia innowacyjności regionów
Treści kształcenia:
Wykład Polityka regionalna – podstawowe pojęcia, teorie rozwoju regionalnego – wybrane koncepcje Polityka regionalna – cele, kierunki, instrumenty Konkurencyjność regionów, Strategia Lizbońska Polityka regionalna Unii Europejskiej Przykłady/Przypadki Ćwiczenia Przestrzenne zróżnicowanie sytuacji społeczno-gospodarczej regionów w Polsce – stan, perspektywy na przyszłość: wybór kategorii porównawczych, prezentacja wybranych regionów. Regionalne strategie rozwoju społeczno-gospodarczego – misja, cele: prezentacja wybranych regionów. Innowacyjność polskich regionów : prezentacje porównawcze. Poprawa innowacyjności wybranych regionów : projekty.
Metody oceny:
egzamin, prezentacja i ocena projektów
Egzamin:
tak
Literatura:
1. Gospodarka regionalna i lokalna, red. Z. Strzelecki, PWN, wyd. 1, Warszawa 2008; 2. Praca na rzecz regionów. Polityka regionalna Unii Europejskiej na lata 2007 – 2013. Wydawca: Ana-Paula Laissy, Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Polityki Regionalnej, 2008; 3. Polska 2011. Gospodarka – społeczeństwo – regiony, raport MRR, Warszawa 2011.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt w_1
Ma wiedzę o zasadach i instrumentach polityki regionalnej Unii Europejskiej
Weryfikacja: egzamin, prezentacja i ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe: K_W06
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W07
Efekt w_2
Zna i rozumie system polityki regionalnej w Polsce
Weryfikacja: egzamin, prezentacja i ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt w_3
Ma interdyscyplinarną wiedzę dotycząca działalności inżynierskiej
Weryfikacja: egzamin, prezentacja i ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe: K_W08
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W08
Efekt w_4
Ma wiedzę o interdyscyplinarności procesu planowania w kraju i w Europie
Weryfikacja: egzamin, prezentacja i ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt u_1
Potrafi pozyskiwać i wykorzystywać informacje z literatury dotyczące polityki regionalnej
Weryfikacja: egzamin, prezentacja i ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01
Efekt u_2
Potrafi dokonać analizy i selekcji zebranych materiałów, umie formułować wnioski
Weryfikacja: egzamin. prezentacja i ocena projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt u_3
Potrafi samodzielnie i w grupie przygotować prezentację zagadnień związanych z polityką regionalną z zachowaniem wszystkich wymogów
Weryfikacja: egzamin, prezentacja i ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U02, T2A_U03
Efekt u_4
Potrafi zaplanować harmonogram wykonania zadania i wykonać go zgodnie z założeniami
Weryfikacja: egzamin, prezentacja i ocena projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt u_5
Potrafi tworzyć opracowania z merytorycznymi argumentami
Weryfikacja: egzamin, prezentacja i ocena projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_U03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U06, S2A_U07
Efekt u_6
Potrafi wyciągać syntetyczne wnioski
Weryfikacja: egzamin, prezentacja i ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt u_7
Potrafi dokonać analizy jst z punktu widzenia skuteczności realizowanej przez nie polityki rozwojowej
Weryfikacja: egzamin, prezentacja i ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe: K_U08
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U03
Efekt u_8
Potrafi sformułować założeni a i cele polityki regionalnej prowadzonej na różnych szczeblach samorządu terytorialnego
Weryfikacja: egzamin, prezentacja i ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt k_1
Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej za podejmowane decyzje
Weryfikacja: egzamin, prezentacja i ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K02
Efekt k_2
Ma świadomość skutków społecznych podejmowanych decyzji
Weryfikacja: egzamin, prezentacja i ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt k_3
Potrafi pracować w interdyscyplinarnych zespołach
Weryfikacja: egzamin, prezentacja i ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K03
Efekt k_5
Jest świadomy skutków swojej działalności
Weryfikacja: egzamin, prezentacja i ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K05
Efekt k_6
Ma poczucie zawodowej odpowiedzialności
Weryfikacja: egzamin, prezentacja i ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: