Nazwa przedmiotu:
Rewitalizacja obszarów zdewastowanych
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. Alina Maciejewska, mgr inż. Agnieszka Turek
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
brak
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
100 - udział w wykładach: 8 x 2 godz. = 16 godz., - udział w zajęciach projektowych: 8 x 3 godz. = 24 godz., - przygotowanie do zajęć projektowych: 7 x 2 godz. = 14 godz., - dokończenie (w domu) sprawozdań z zajęć projektowych: 7 x 2 godz. = 14 godz., - udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 3 x 1 godz. = 3 godz. (zakładamy, że student korzysta z co trzecich konsultacji), - realizacja zadań projektowych: 14 godz. - przygotowanie do zaliczenia: 15 godz. Łączny nakład pracy studenta wynosi zatem 100 godz., co odpowiada 4 punktom ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2 - udział w wykładach: 8 x 2 godz. = 16 godz., - udział w zajęciach projektowych: 8 x 3 godz. = 24 godz., - udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 3 x 1 godz. = 3 godz. (zakładamy, że student korzysta z co trzecich konsultacji), - obecność na zaliczeniu: 2 godz. = 2 godz. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela wynosi zatem 45 godz., co odpowiada 2 punktom ECTS.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 - udział w zajęciach projektowych: 8 x 3 godz. = 24 godz., - przygotowanie do zajęć projektowych: 7 x 2 godz. = 14 godz., - dokończenie (w domu) sprawozdań z zajęć projektowych: 7 x 1 godz. = 7 godz., - udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 3 x 1 godz. = 3 godz. (zakładamy, że student korzysta z co trzecich konsultacji), - realizacja zadań projektowych: 14 godz. Łączny nakład pracy studenta wynosi zatem 62 godz., co odpowiada 2 punktom ECTS.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład240h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt360h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu ochrony środowiska.
Limit liczby studentów:
60
Cel przedmiotu:
Uzyskanie wiedzy z zakresu rewitalizacji obszarów podlegających presji przemysłowej i zagospodarowania terenów zdegradowanych celem nadania im nowych funkcji. Nabycie umiejętności przygotowania projektu rewitalizacji terenów zdegradowanych, z uwzględnieniem potrzeb lokalnych i środowiskowych.
Treści kształcenia:
WYKŁADY: 1. Wprowadzenie i zagadnienia wstępne. Pojęcie rewitalizacji w planowaniu przestrzennym. Motywy podjęcia problemu rewitalizacji. Wyjaśnienie podstawowych pojęć i definicji (grunty zdegradowane, grunty zdewastowane, rekultywacja, rewitalizacja). Ustawodawstwo w zakresie terenów zdegradowanych i poprzemysłowych. Skala degradacji obszarów w Polsce. Degradacja środowiska na obszarach miejskich. Klasyfikacja terenów zdegradowanych (tereny poprzemysłowe, tereny powojskowe, pokolejowe, poportowe, zdegradowane tereny miejskie). Podatność różnych rodzajów obszarów na poszczególne typy degradacji. Proces rewitalizacji terenów zdewastowanych. Ograniczenia przekształceń i rewitalizacji terenów zdegradowanych. Formy dalszego użytkowania terenów poprzemysłowych. 2. Wybrane aspekty przyrodnicze w procesie rewitalizacji. Równowaga ekologiczna. Akty prawne w zakresie zagadnień przyrodniczych. Audyt środowiskowy w procesie rewitalizacji. Środowisko przyrodnicze na terenach przemysłowych. Zintegrowana analiza środowiska. Analiza terenu. 3. Wybrane studia przypadków rewitalizacji obszarów poprzemysłowych. Czynniki warunkujące wykorzystywanie obszarów poprzemysłowych. Bariery rozwoju nowych funkcji na terenach poprzemysłowych. Wybrane przykłady adaptacji obszarów poprzemysłowych (przykłady polskie i zagraniczne). ĆWICZENIA: Ćwiczenia składają się z dwóch projektów. Studenci wykonują projekty: 1. Analiza i szczegółowa ocena wybranego projektu rewitalizacji obszary zdegradowanego. 2. Studium terenu poprzemysłowego położonego na obszarze miejskim wraz z proponowaną koncepcją rewitalizacji i zagospodarowania. Analiza uwarunkowań środowiskowych obszaru.
Metody oceny:
Pisemne zaliczenie wykładów (kolokwium). Wykonanie dwóch projektów w ramach ćwiczeń.
Egzamin:
nie
Literatura:
LITERATURA PODSTAWOWA: 1. GASIDŁO, K. (1998). Problemy przekształceń terenów poprzemysłowych. Gliwice: Wydawnictwo Politechniki Śląskiej; 2. GASIDŁO, K. (2010). Kierunki przekształceń przestrzeni przemysłu. Gliwice: Wydawnictwo Politechniki Śląskiej; 3. KACZMAREK, S. (2001). Rewitalizacja terenów poprzemysłowych: nowy wymiar w rozwoju miast. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego; 4. KOPEĆ, M. (2010). Rewitalizacja miejskich obszarów zdegradowanych. Warszawa: Wydawnictwo C.H.Beck; 5. KOZŁOWSKI, S., WOJNAROWSKA, A. (2011). Rewitalizacja zdegradowanych obszarów miejskich. Łódź: WUŁ; 6. JARCZEWSKI, W. (2009). Przestrzenne aspekty rewitalizacji – śródmieścia, bokowiska, tereny poprzemysłowe, pokolejowe, powojskowe. Tom 4., Kraków: Instytut Rozwoju Miast; 7. Program Rządowy dla terenów poprzemysłowych. (2004). Warszawa: Ministerstwo Środowiska; 8. MALINA, G. (2011). Rekultywacja i rewitalizacja terenów zdegradowanych. Poznań: PZIiTS; 9. LORENS, P., MARTYNIUK-PECZEK, J. (2009). Wybrane zagadnienia rewitalizacji miast. Gdańsk: Wydawnictwo Urbanista; Skrypt do pobrania na stronie: http://www.pg.gda.pl/architektura/pokl/ LITERATURA DODATKOWA: 10. LORENS, P.(2007). Rewitalizacja miast w Polsce. Pierwsze doświadczenia. Warszawa: Urbanista; 11. LORENS, P. (2010). Rewitalizacja miast: planowanie i realizacja. Gdańsk: Wydział Architektury Politechniki Gdańskiej; 12. MARKOWSKI, T. KACZMAREK, S., OLENDEREK, J. (2010). Rewitalizacja terenów poprzemysłowych w Łodzi. Warszawa: Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN; 13. ZIOBROWSK,I Z., PTASZYCKA-JACKOWSKA, D., RĘBOWSKA, A., GEISSLER, A. (2000). Rewitalizacja, rehabilitacja i restrukturyzacja – odnowa miast. Kraków: Instytut Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej; 14. SKOWRONEK, J. (2010). Innowacyjne rozwiązania rewitalizacji terenów zdegradowanych. Lędziny-Katowice: Centrum Badań i Dozoru Górnictwa Podziemnego Sp.z o.o.; Instytut Ekologii Terenów Uprzemysłowionych; 15. STARZEWSKA-SIKORSKA, A. (2007). Instrumenty zarządzania rewitalizacją zdegradowanych terenów poprzemysłowych oraz obszarów odnowy miejskiej. Białystok: Wydawnictwo Ekologia i Środowisko.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_4
ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych uwarunkowań rewitalizacji obszarów poprzemysłowych oraz ich uwzględniania w praktyce planistycznej zarówno w kraju, jak i w Europie
Weryfikacja: Zaliczenie kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W08
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W08
Efekt W_5
ma wiedzę z zakresu ekonomi niezbędną dla potrzeb gospodarowania i administrowania obiektów podlegających procesowi rewitalizacji
Weryfikacja: Zaliczenie kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W12_SR
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W10, T2A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_5
potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie w zakresie rewitalizacji obszarów zdewastowanych
Weryfikacja: Analiza wybranego projektu rewitalizacji
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01
Efekt U_6
potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
Weryfikacja: terminowe opracowanie wszystkich etapów projektu rewitalizacji wybranego obszaru
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U02, T2A_U03
Efekt U_7
potrafi merytorycznie uzasadnić autorskie rozwiązanie zastosowane w projekcie
Weryfikacja: Ocena analiz, prezentacji i obrony projektu
Powiązane efekty kierunkowe: K_U03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U06, S2A_U07
Efekt U_9
planuje i wykonuje zadania projektowe pod kierunkiem opiekuna naukowego
Weryfikacja: Konsultacje wykonywanego podczas zajęć projektu i jego obrona
Powiązane efekty kierunkowe: K_U05
Powiązane efekty obszarowe: P2A_U04

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_5
potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki rewitalizacji obszaru zdewastowanego
Weryfikacja: Ocena prezentacji i obrony projektu rewitalizacji
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K05