Nazwa przedmiotu:
Zarządzanie i harmonogramowanie procesów
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. Eugeniusz Toczyłowski
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Informatyka
Grupa przedmiotów:
Przedmioty specjalnościowe
Kod przedmiotu:
ZHPUZ
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Kurs wymaga około 80-120 godzin pracy studenta, z których 25-40 godzin przypada na pełne zapoznania się z treścią wykładów, natomiast około 60-80 godzin zajmuje przygotowanie i realizacja projektów.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
3 - wynikający z udziału wyniku egzaminu w ocenie końcowej. Ze względu na sposób prowadzenia przedmiotu (nauka na odległość przez internet) zadania projektowe są realizowane bez fizycznego udziału nauczycieli akademickich, natomiast rozwiązywane problemy są indywidualnie konsultowane poprzez mail lub komunikatory internetowe.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 - zadania projektowe są oparte na zagadnieniach praktycznych.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Przydatna - ale nie niezbędna - jest znajomość zagadnień związanych z metodami optymalizacji. W treści wykładów zostały przewidziane materiały, które pozwolą poznać (lub uzupełnić) wiadomości w niezbędnym zakresie.
Limit liczby studentów:
30
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z modelami decyzyjnymi oraz algorytmami wykorzystywanymi w systemach wspomagających harmonogramowanie i zarządzanie procesami produkcji i dystrybucji.
Treści kształcenia:
W ramach przedmiotu można wyróżnić trzy podstawowe części: - metody szeregowania zadań na pojedynczych procesorach i w typowych systemach składających się z wielu procesorów (procesory równoległe, otwarty system obsługi (Open Shop), przepływowy sytem obsługi (Flow Shop)) - modele planowania produkcji, odnowy zapasów oraz dystrybucji - podstawowe informacje o aukcjach jedno i wielotowarowych
Metody oceny:
Przedmiot oceniany jest na podstawie egzaminu i projektu.
Egzamin:
tak
Literatura:
E. Toczyłowski: Optymalizacja procesów rynkowych przy ograniczeniach, wydanie 2, Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, 2003 J. Grabowski, E. Nowicki, C. Smutnicki:Metoda blokowa w zagadnieniach szeregowania zadań,Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, 2003 Z. Jędrzejczyk i inni: Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, wydanie 3. (lub późniejsze), WNT
Witryna www przedmiotu:
W ramach platformy OKNO http://www.okno.pw.edu.pl
Uwagi:
Ze względu na tryb prowadzenia przedmiotu nie jest możliwe jednoznaczne wskazanie wskazanie tygodniowej liczby zajęć - studenci dostosowują plan do swoich możliwości.

Efekty uczenia się

Profil praktyczny - wiedza

Efekt
Studenci znają podstawowe typy aukcji jednotowarowych: angielska, holenderska, Vickrey'a.
Weryfikacja: W ramach zadań projektowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil praktyczny - umiejętności

Efekt
Studenci potrafią zastosować metody heurystyczne do ułożenia harmonogramu
Weryfikacja: Weryfikowane w ramach projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt ZH_W1
Studenci uzyskują wiedzę w zakresie matematycznego modelowania problemów harmonogramowania.
Weryfikacja: Rozwiązanie przedstawionych zagadnień w ramach zadań projektowych.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W01
Efekt ZH_W2
Studenci znają podstawowe zagadnienia związane z zadaniami harmonogramowania: pojęcia, klasyfikacja problemów, dokładne i przybliżone metody rozwiązywania.
Weryfikacja: Weryfikowane w ramach realizacji zadań projektowych i w ramach egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W10
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W09

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt ZH_U1
Studenci potrafią prawidłowo dobrać metodę rozwiązywania zadania harmonogramowania.
Weryfikacja: Weryfikowane w zamach zadań projektowych i egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U09
Efekt ZH_U2
Studenci znają notację trójpolową notację problemów harmonogramowania
Weryfikacja: W ramach egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt ZH_K1
Studenci potrafią zaproponować własne metody rozwiązywania problemów na podstawie znanych algorytmów (adaptacja istniejących metod do nowych wymagań).
Weryfikacja: Realizowane w ramach zadań projektowych.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_K01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K06
Efekt ZH_K2
Studenci potrafią przedstawić uzyskane wyniki w sposób czytelny i zrozumiały.
Weryfikacja: Oceniane na podstawie sprawozdań z wykonania zadań projektowych.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_K03
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K07