Nazwa przedmiotu:
Techniki multimedialne
Koordynator przedmiotu:
Artur Przelaskowski
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Elektronika i Telekomunikacja
Grupa przedmiotów:
Przedmioty kierunkowe obieralne
Kod przedmiotu:
TMZ
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
6
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Realizacja przedmiotu obejmuje następujące formy zajęć: wykład prowadzony w wymiarze 2 godz. tygodniowo, ćwiczenia w wymiarze 1 godz. tygodniowo, zajęcia projektowe w wymiarze 1 godz. tygodniowo. Student może ponadto uczestniczyć w cotygodniowych konsultacjach (w wymiarze do 2 godz.). Bilans nakładu pracy przeciętnego studenta wygląda następująco: - udział w wykładach: 30 godz. - przygotowanie do kolejnych wykładów, rozwiązywanie sygnalizowanych na wykładzie problemów: 20 godzin - udział w ćwiczeniach: 15 godz. - przygotowanie do kolejnych ćwiczeń, rozwiązywanie zadań domowych: 20 godzin - udział w zajęciach projektowych (omówienie projektów, wybór tematu, zaliczanie projektu): 3 godziny - realizacja projektu (analiza teoretyczna, realizacja algorytmiczna, implementacja, eksperymenty, sprawozdanie): 40 godzin - udział w konsultacjach: 8 godz. (zakładamy, że student ośmiokrotnie w ciągu semestru korzysta z 1-godz. konsultacji dot. wykładu, ćwiczeń i projektu, w proporcjach 1:1:2) - przygotowanie do egzaminu końcowego (rozwiązanie zadań przygotowawczych): 15 godzin
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Łączny nakład pracy studenta wynosi: 30 + 20 + 15 + 20 + 3 + 40 + 8 + 15 = 151 godz., co odpowiada blisko 6 punktom ECTS. W ramach tak określonego nakładu pracy studenta: - nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 30 + 15 + 3 + 8 = 56 godz., co odpowiada ok. 2 punktom ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Nakład pracy związany z zajęciami o charakterze praktycznym wynosi 15 + 2 + 3 + 40 + 4 = 64 godz., co odpowiada ok. 2,5 punktom ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy przetwarzania obrazów i dźwięku. Podstawy algorytmów i struktur danych. Podstawy probabilistyki, algebry liniowej i analizy matematycznej.
Limit liczby studentów:
30
Cel przedmiotu:
Celem jest przekazanie wiedzy i umiejętności z zakresu podstaw multimediów oraz najbardziej istotnych technik i technologii stosowanych do akwizycji i formowania przekazu multimedialnego oraz kodowania, wyszukiwania, przetwarzania i odtwarzania informacji. Charakterystyka różnych przekazów informacji, przegląd realizacji sprzętowych i algorytmicznych, opis standardów i wybranych zastosowań służą zdobyciu umiejętności efektywnej organizacji przekazu według przyjętych modeli informacji, z uwzględnieniem specyfiki kanału transmisyjnego, ograniczeń sprzętowych i czasowych. Uzupełnia je umiejętność wyboru formy prezentacji informacji z uwzględnieniem preferencji odbiorcy oraz jego możliwości percepcyjnych.
Treści kształcenia:
- Syntetyczna charakterystyka danych multimedialnych; specyfika zastosowań, istota przekazu multimedialnego, formy treści multimedialnej, modele źródeł i reprezentacje danych, podstawy teorii informacji i aproksymacji, realizacje sprzętowe, techniki rejestracji i prezentacji danych; - Reprezentowanie informacji; nośniki informacji, opis treści, podstawy kodowania (źródła informacji, kody jednoznacznie dekodowalne) i indeksowania danych (wyszukiwanie treści, zapytania po zawartości, ocena selektywności wyszukiwania); - Komputerowe przetwarzanie informacji; przetwarzanie danych multimedialnych (ulepszanie i analiza), elementy grafiki komputerowej (realizm scen), charakterystyka wybranych metod kodowania (kodeki bezstratne i stratne) i indeksowania danych (deskryptory), komputerowa inteligencja, formy użytkowania informacji; - Pragmatyzm multimediów; przegląd standardów multimedialnych rodziny JPEG oraz MPEG, analiza algorytmów oraz profile zastosowań.
Metody oceny:
Przedmiot jest zaliczany na podstawie wyników z egzaminu (max 60 punktów) oraz zaliczenia projektu (max 40 punktów). Ocena końcowa zależy od sumy punktów (minimum do zaliczenia wynosi 51 punktów). W ramach projektu student realizuje wybrane zadanie z elementami analizy teoretycznej, praktycznej realizacji oraz eksperymentalnej weryfikacji.
Egzamin:
tak
Literatura:
1. A. Przelaskowski, „Techniki multimedialne”. Podręcznik Akademicki, OKNO, Politechnika Warszawska, 2011 2. W. Skarbek, „Multimedia. Algorytmy i standardy kompresji”, Akademicka Oficyna Wydawnicza PLJ, W-wa 1998 3. M. Domański, Obraz cyfrowy, monografia, WKŁ, 2010 4. A. Przelaskowski, „Kompresja danych: podstawy, metody bezstratne, kodery obrazów”, Wydawnictwo BTC, W-wa, 2005 5. W. Skarbek, „Metody reprezentacji obrazów cyfrowych”, Akademicka Oficyna Wydawnicza PLJ, W-wa 1993
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:
Szczególne znaczenie w realizacji przedmiotu pełni projekt. Ze względu na dość szeroki zakres poruszanych zagadnień, ma on służyć rozwojowi własnych zainteresowań studenta w zakresie multimediów oraz pogłębieniu wiedzy i umiejętności z wybranego obszaru (konkretnej techniki multimedialnej, teorii, sprzętu, problemów algorytmicznych, eksperymentów itp.)

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W1
Student, który zaliczył przedmiot potrafi syntetycznie scharakteryzować podstawy teorii multimediów, obejmujące założenia, użyteczne kryteria oceny i modele leżące u podstaw zasadniczych technik multimedialnych, w tym podstawy teorii informacji, teorii aproksymacji sygnałów oraz systemów percepcji informacji.
Weryfikacja: egzamin/ćwiczenia
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W07
Efekt W2
Student, który zaliczył przedmiot zna podstawowe algorytmy przetwarzania, kompresji danych oraz indeksowania treści multimedialnych, a także efektywne koncepcje, paradygmaty i modele akwizycji, transmisji i odbioru treści multimedialnych.
Weryfikacja: egzamin/ćwiczenia
Powiązane efekty kierunkowe: K_W03, K_W04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U1
Student potrafi projektować i realizować algorytmy wybranych technik multimedialnych, dobierać parametry i formy implementacji metod znanych, a także realizować własne pomysły w zakresie multimediów
Weryfikacja: egzamin/zaliczenie projektu
Powiązane efekty kierunkowe: K_U05, K_U07, K_U15, K_U18, K_U20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U05, T1A_U07, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U09, T1A_U09
Efekt U2
Student potrafi wykorzystać potencjał aplikacyjny technik multimedialnych w określonych zastosowaniach, dobrać właściwy model czy efektywną metodę lub narzędzie, zależnie od sformułowanych wymagań oraz przyjętych kryteriów użyteczności. właściwości możliwych do wykorzystania modeli źródeł informacji
Weryfikacja: egzamin/zaliczenie projektu
Powiązane efekty kierunkowe: K_U07, K_U08, K_U01, K_U10, K_U17, K_U18, K_U20, K_U21
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U01, T1A_U10, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U09, T1A_U09, T1A_U09, T1A_U13

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K1
Student potrafi sprawozdać rezultaty pracy własnej i zespołowej oraz konfrontować rezultaty pracy własnej i zespołowej ze specyfiką zastosowań
Weryfikacja: ćwiczenia/zaliczenie projektu
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02, K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02, T2A_K03, T1A_K04