Nazwa przedmiotu:
Wybrane zagadnienia wzornictwa przemysłowego
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Ksawery Szykiedans
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Mechatronika
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
WZP
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1) Liczba godzin bezpośrednich – 32 godz, w tym: • udział w wykładzie 15 godz, • udział w ćwiczeniach projektowych 15 godz., • konsultacje – 2 godz. 2) Praca własna studenta - 40 godz. w tym: • zapoznanie z literaturą i materiałami pomocniczymi do projektowania 5 godz, • analiza zadania projektowego, opracowanie formy projektu 25 godz, • przygotowanie prezentacji projektu 10 godz. RAZEM 72 – 3 punkty ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 punktu ECTS - liczba godzin bezpośrednich – 32 godz, w tym: • udział w wykładzie 15 godz, • udział w ćwiczeniach projektowych 15 godz., • konsultacje – 2 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 punkty ECTS – 50 godz., w tym: • analiza zadania projektowego, opracowanie formy projektu 25 godz, • przygotowanie prezentacji projektu 10 godz. • udział w ćwiczeniach projektowych 15 godz.,
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wymagana znajomość rysunku, zagadnień podstaw konstrukcji urządzeń mechatronicznych i technologii ich wytwarzania
Limit liczby studentów:
30
Cel przedmiotu:
Przedstawienie problematyki definiowania funkcji przedmiotu i tworzenia jego formy. Przekazanie zasad projektowania ergonomicznego i wykorzystywania ergonomii i antropometrii w projektowaniu. Pokazanie istoty współpracy projektanta-inżyniera z designerem. Umiejętność poszukiwania i znalezienia formy wyrobu korzystnej pod względem ergonomicznym i estetycznym.
Treści kształcenia:
Zakres wykładu - Omówienie tematyki przedmiotu, sprawy organizacyjne itd. - Kwestia definiowania przedmiotu, przedstawienie istoty konfliktu formy i funkcji urządzenia. Zmiana podejścia do formy i funkcji przedmiotu wraz z rozwojem technicznym. Określanie funkcji przedmiotu i sposobu ich realizacji. - Wprowadzenie do antropometrii. Przedstawienie zasad posługiwania sie danymi antropometrycznymi. Rozkład częstości cech antropometrycznych. Fizyczne modele człowieka - Wprowadzenie do zagadnień ergonomii. Idea i zasady projektowania ergonomicznego. Tworzenie przestrzeni roboczej i stanowiska pracy. - Kolor, jego widzenie i rozumienie przez człowieka. Barwy i zestawienia barwne oraz odpowiadające im reakcje. Zasady wykorzystania barw w znakach i symbolach ostrzegawczych - Znaczenie rozpoznawalności przedmiotu, projektanta, producenta. Istota znaku firmowego, logotypu- zasady opracowywania. - Wpływ czynników zewnętrznych, uwarunkowań prawnych i kulturowych oraz indywidualnych cech projektanta na projektowane formy. Fenomen wyrobów ponadczasowych. - Srawdzian kontrolny Zakres ćwiczeń projektowych - Technika rysunku (ołówek), „ćwiczenia rozmachowe”, rysunek modelu, rysunek na podstawie opisu. Specyfika pracy z elektronicznym piórem i tabletem. - Opracowanie projektu formy przedmiotu nieoczywistej funkcyjnie - Projekt przedmiotu codziennego użytku. Wykorzystanie danych antropometrycznych w celu dopasowania projektu do zadanej grupy wiekowej odbiorców. - Opracowanie projektu funkcjonalnego i projektu graficznego formy urządzenia mechatronicznego
Metody oceny:
Wykład – dwa kolokwia. Ćwiczenia projektowe – studenci wykonują trzy projekty, w tym: jeden zespołowy. Studenci opracowują formę rozwiązania danego problemu projektowego/ wzorniczego. W ramach oceny za projekt oceniane są: systematyczność prac, innowacyjność pomysłu, jakość i technika wykonania. Ocena z ćwiczeń projektowych – na podstawie sumy uzyskanych punktów za każdy projekt.
Egzamin:
nie
Literatura:
M.E.Belvlin „Desing Throug Discovery. The Eelments And Principles” HoltRinehartWinston 1985 R.Guidot „Design 1940-2000 Wzornictwo i projektowanie” Wyd.Arkady 1998 E.Górska „Ergonomia, projektowanie ,diagnoza, eksperymenty” OWPW 2002 E.Tytyk „Projektowanie ergonomiczne” PWN 2001 E.Nowak „Antropometria na potrzeby projektowania” Prace i materiały IWP, 1993 D.Dabner „Desing & Layout. Sztuka Projektowania” Wydawnictwo G+J 2003 Roczniki „2+3D grafika plus produkt”
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt WZWP_W01
Absolwent zna i potrafi zastosować zasady i reguły ergonomiczne oraz zna, rozumie i potrafi wykorzystać w projektowaniu dane antropometryczne
Weryfikacja: Sprawdzian, Ocena zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W13, K_W17, K_W19
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt WZWP_U01
Absolwent potrafi opracować formę zewnętrzna urządzenia i przedstawić ja w formie graficznej
Weryfikacja: Ocena projektów przedstawionych do oceny
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02, K_U08, K_U23, K_U26
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U02, T1A_U07, T1A_U16, T1A_U14, T1A_U10

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt WZWP_K01
Absolwent umie zaproponować formę projektowanego urządzenia z wykorzystaniem zasad i reguł ergonomii oraz dopasowaną do kontekstu kulturowego i społecznego jego przyszłego wykorzystania
Weryfikacja: Ocena zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02