- Nazwa przedmiotu:
- Sensoryka i Aktuatoryka Elektromagnetyczna
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Jacek Salach
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechatronika
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- SiAE
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin bezpośrednich – 32, w tym:
• wykład: 15 godz.,
• konsultacje: 2 godz.
• laboratorium :15 godz.
2) Praca własna studenta – 28 godz., w tym:
• przygotowanie do kolokwium :8 godz.
• przygotowanie do laboratorium:10 godz.
• opracowanie sprawozdań 10 godz.
Suma – 60 godz. – 2 punkty ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 – punkt ECTS - liczba godzin bezpośrednich – 32, w tym:
• wykład: 15 godz.,
• konsultacje: 2 godz.
• laboratorium :15 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,5 punktu ECTS – 37 godz. w tym:
• konsultacje: 2 godz.
• laboratorium :15 godz.
• przygotowanie do laboratorium:10 godz.
• opracowanie sprawozdań 10 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza z zakresu Fizyki, Elektroniki, Elektrotechniki, Mechaniki i Materiałów Funkcjonalnych .
- Limit liczby studentów:
- 35
- Cel przedmiotu:
- Znajomość wybranych zagadnień z zakresu konstrukcji, zasady działania oraz parametrów użytkowych elektromagnetycznych sensorów i elementów wykonawczych.
- Treści kształcenia:
- Sensory do pomiaru przesunięcia i kąta obrotu , Sensory potencjometryczne, indukcyjne, pojemnościowe, magnetyczne, magnetostrykcyjne, ultradźwiękowe. Zasady pracy, właściwości funkcjonalne.Sensory do pomiaru prędkości i przyśpieszenia. Sensory piezoelektryczne, mikromechaniczne. Zasady pracy. Właściwości funkcjonalne.Sensory do pomiaru pól magnetycznych. Pomiary przetwornikiem transduktorowym, przetwornik Halla, SQID, przetworniki cienkowarstwowe, przetworniki półprzewodnikowe. Zasady pracy, właściwości funkcjonalne. Integracja w większe struktury.Sensory do pomiaru siły i momentu. Tensometryczne, piezoelektryczne, magnetosprężyste. Zasady pracy. Właściwości funkcjonalne.Elektromagnetyczne napędy liniowe. Budowa napędów elektromagnetycznych, elektromagnesy, napędy magnetostrykcyjne. Sposób działania. Zastosowania napędów liniowych. Sterowanie napędów. Napędy piezoelektryczne. Sposób działania. Sterowanie.Elektromagnetyczne napędy rotacyjne – obrotowe. Silniki prądu stałego i silniki skokowe. Budowa silników. Sterowanie silników prądu stałego i skokowych. Zastosowania.
- Metody oceny:
- Zaliczenie wykładu na podstawie kolokwium oraz ocena na podstawie wyników z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Brauer J.: „Magnetic actuators and sensors“Wiley&Sons, Hoboken New Jersey, 2006 2. Jaszczuk W.: „Napędy elektromechaniczne urządzeń precyzyjnych: ćwiczenia laboratoryjne” Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2000 3. Gopel W., Jones T.A., Kleitz M., Lundstrom I., Seiyama T.:„Sensors, a Comprehensive Survey”, Wiley-VCH, Weinheim, 1991. 4.. Solomon S., Sensors Handbook, McGraw-Hill, New York, NY, 1998. 5.Webster J.G.: „Measurement, Instrumentation and Sensors” CRC Press LLC, 1999
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt SiAE_W01
- ma usystematyzaowaną wiedzę na temat sensorów i aktuatorów elektrycznych i elektromagnetycznych
Weryfikacja: kolokwium, sprawozdania
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W11
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W03
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt SiAE_U01
- Potrafi dobrać i zintegrowac sensor w urzadzeniach mechatronicznych
Weryfikacja: kolokwium, sprawozdania
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U15, K_U21
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09, T1A_U16, T1A_U12, T1A_U15