Nazwa przedmiotu:
Diagnostyka techniczna II
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Rafał Melnik, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Podstaw Budowy Urządzeń Transportowych
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.SIS612
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
83 godz., w tym: praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 30 godz., studiowanie literatury przedmiotu 20 godz., przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń 30 godz., konsultacje 3 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt. ECTS (33 godz., w tym: praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 30 godz., konsultacje 3 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
3,0 pkt. ECTS (83 godz., w tym: praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 30 godz., studiowanie literatury przedmiotu 20 godz., przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń 30 godz., konsultacje 3 godz.)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium450h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Diagnostyka techniczna I, Środki Transportu II
Limit liczby studentów:
wykład- brak, laboratorium- 30 osób
Cel przedmiotu:
Poznanie własności wybranych układów pomiarowych do diagnostyki maszyn i urządzeń oraz używanej przy tym aparatury pomiarowej. Nabycie umiejętności wykonywania pomiarów sygnałów, ich analizy i prezentacji wyników. Poszerzenie wiedzy teoretycznej i praktycznej w zakresie diagnozowania maszyn, w tym środków transportu, poprzez interpretację uzyskanych rezultatów i formułowanie wniosków.
Treści kształcenia:
Treść ćwiczeń laboratoryjnych. 1. Pomiar rozkładu luminancji na powierzchni tablic rejestracyjnych. 2. Diagnostyka bryły światłości projektorów i reflektorów samochodowych. 3. Diagnostyka uszkodzeń łożyska tocznego (PT500). 4. Badanie sprawności przekładni mechanicznych. 5. System wibrodiagnostyki VIBex 6. Diagnostyka układu hamulcowego samochodu osobowego. 7. Diagnostyka elementów układu zawieszenia samochodu. 8. Wyrównoważanie kół jezdnych. 9. Stacjonarne badania dopuszczeniowe elementów pojazdu szynowego i toru.
Metody oceny:
laboratorium – wykonanie i zaliczenie ćwiczeń.
Egzamin:
nie
Literatura:
-Instrukcje do ćwiczeń lab. -Wybrane publikacje, opracowania i normy. -Będkowski L.: Elementy diagnostyki technicznej. WAT, Warszawa 1992, wyd. 2.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
posiada wiedzę o zasadach pomiaru wielkości fizycznych jako symptomów diagnostycznych i przy użyciu odpowiednich układów pomiarowych
Weryfikacja: ćw. 1-9, kolokwium, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W07, InzA_W02
Efekt W02
zna podstawy diagnozowania bryły światłości projektorów i reflektorów samochodowych oraz podstawy diagnostyki termowizyjnej podzespołów pojazdu samochodowego
Weryfikacja: ćw1 i 2, kolokwium, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W03, Tr1A_W07, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W07, InzA_W02, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
Efekt W03
zna podstawy diagnozowania typowych uszkodzeń łożysk tocznych i wirujących wałów w oparciu o systemy PT500 (GUNT) i VIBex (EC-Systems)
Weryfikacja: ćw. 3, 4 i 5, kolokwium, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W03, Tr1A_W07, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W07, InzA_W02, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
Efekt W04
zna sposoby diagnozowania układu hamulcowego i zawieszenia oraz wyrównoważania kół jezdnych samochodu osobowego
Weryfikacja: ćw. 6, 7 i 8, kolokwium, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W03, Tr1A_W07, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W07, InzA_W02, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
Efekt W05
zna zakres i podstawy badań stacjonarnych wybranych elementów pojazdu szynowego i toru przed dopuszczeniem do eksploatacji
Weryfikacja: ćw.9 , kolokwium, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W03, Tr1A_W07, Tr1A_W10
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W07, InzA_W02, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05
Efekt W06
ma podstawową wiedzę o sposobach i środkach zachowania bezpieczeństwa na stanowiskach pomiarowych
Weryfikacja: ćw. 1-9, kolokwium, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W03, Tr1A_W11
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W07, InzA_W02, T1A_W06, InzA_W01

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
umie wybrać i zastosować metodę oraz układ pomiarowy, odpowiednio do diagnozowanych własności obiektu
Weryfikacja: ćw. 1-9, kolokwium,
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U08, Tr1A_U10
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U07, T1A_U09, InzA_U02
Efekt U02
potrafi zaplanować i przeprowadzić eksperyment, opracować wyniki i oszacować błędy pomiarowe
Weryfikacja: ćw. 1-9, kolokwium,
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11, InzA_U01

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K02
potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Weryfikacja: ocena wykonania cwiczenia laborat.
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03