Nazwa przedmiotu:
Diagnostyka samochodowa
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Zbigniew Lozia, prof. nzw., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Eksploatacji i Utrzymania Pojazdów
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.SIS624
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
90 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., studiowanie literatury przedmiotu 28 godz., przygotowanie się do egzaminu 26 godz., konsultacje 2 godz., udział w egzaminie 4 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt. ECTS (32 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., konsultacje 2 godz., udział w egzaminach 4 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Teoria ruchu pojazdów samochodowych. Pojazdy samochodowe. Silniki samochodowe.
Limit liczby studentów:
bez limitu
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z zasadami i metodami diagnostyki pojazdów samochodowych, ich układów, zespołów i podzespołów.
Treści kształcenia:
Treść wykładu: Zasady diagnostycznej oceny całego pojazdu. Badania pojazdu na hamowni podwoziowej. Diagnostyka pokładowa. Zasady diagnostycznej oceny stanu technicznego silnika spalinowego. Metody bezhamulcowe pomiaru mocy efektywnej oraz mocy strat wewnętrznych. Pomiar podciśnienia w przewodzie dolotowym. Pomiar ciśnienia w końcu suwu sprężania. Powietrzna próba szczelności cylindrów. Pomiar ciśnienia oleju w układzie smarowania. Metody wibroakustyczne oceny stanu silnika. Diagnostyka układu zasilania silnika ZI (pompa paliwowa, aparatura wtryskowa niskociśnieniowa, analiza spalin). Diagnostyka układu zasilania silników ZS (pompa zasilająca, pompa wtryskowa, regulator prędkości obrotowej, wtryskiwacze, ocena zadymienia spalin). Zasady diagnostycznej oceny stanu technicznego układu kierowniczego. Ocena wstępna (pomiar sumarycznego luzu obwodowego oraz siły na kole kierownicy; ocena kątów skrętu). Cel stosowania “kasatorów bicia poosiowego” obręczy. Ustawianie kół do jazdy “na wprost”. Pomiar zbieżności, kąta pochylenia koła, kąta wyprzedzenia i pochylenia osi zataczania (“osi sworznia zwrotnicy”). Ocena wzajemnego położenia osi jezdnych pojazdu. Wyważanie kół jezdnych samochodu. Definicja i miary niewyważenia. Przyczyny i skutki niewyważenia kół jezdnych samochodu. Wstępna ocena stanu wyważenia. Wpływ błędów kształtu opony i obręczy. Wprowadzenie pojęcia “płaszczyzn korekcji”. Wyważanie kół zamontowanych na pojeździe i zdemontowanych z pojazdu - określenie wartości i lokalizacja niewyważenia. Zasady diagnostycznej oceny stanu technicznego elementów zawieszenia. Ocena elementów sprężystych. Badania amortyzatorów zdemontowanych z pojazdu i zamontowanych w pojeździe. Zasady diagnostycznej oceny stanu technicznego układu hamulcowego. Charakterystyka czasowa pojedynczego hamowania - podstawowe określenia i definicje. Kryteria oceny skuteczności działania hamulców. Pomiar opóźnienia hamowania oraz sił hamowania na obwodzie kół jezdnych. Opcjonalny pomiar długości drogi hamowania. Metodyka oceny skuteczności działania hamulców na stanowiskach płytowych oraz rolkowych o niskiej prędkości pomiarowej. Ocena stanu układu hamulcowego z pneumatycznym mechanizmem uruchamiania.
Metody oceny:
Egzamin pisemny i ustny. Egzamin, część pisemna: 6 pytań otwartych - wymagane jest udzielenie odpowiedzi na poziomie (średnio) 50%; część ustna (dla tych, którzy spełnili wymagania dla części pisemnej): wyjaśnienia studenta dotyczące odpowiedzi w części pisemnej plus co najmniej 3 pytania otwarte - wymagane jest udzielenie odpowiedzi na poziomie (średnio) 50%.
Egzamin:
tak
Literatura:
1. Bocheński C., Bogus St., Damm A., Lozia Z. Turek L., Badania kontrolne samochodów, WKŁ, Warszawa 2000. 2. Günter H.: Diagnozowanie silników wysokoprężnych, WKŁ, Warszawa 2002. 3. Kasedorf J., Woisetschläger E.: Układy wtryskowe benzyny. Sprawdzanie i regulacja, Wyd. 2, WKŁ, Warszawa 2000. 4. Lozia Z. (red.) Diagnostyka samochodowa. Laboratorium, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2015; ISBN: 978-83-7814-322-2. 5. Niziński St. (red.). Diagnostyka samochodów osobowych i ciężarowych, Dom Wydawniczy Bellona, Warszawa 1999. 6. Merkisz J., Mazurek St.: Pokładowe systemy diagnostyczne pojazdów samochodowych, WKŁ, Warszawa 2002. 7. Rokosch U.: Układy oczyszczania spalin i pokładowe systemy diagnostyczne samochodów, WKŁ, Warszawa 2007. 8. Trzeciak K., Diagnostyka samochodów osobowych, WKŁ, Warszawa 2010. 9. Sitek K., Syta S.: Badania stanowiskowe i diagnostyka, WKŁ, Warszawa 2011.
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Ma wiedzę teoretyczną o procesach fizycznych towarzyszących pracy pojazdu samochodowego jako całości, jego układów, zespołów i pozespołów
Weryfikacja: wykład - egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W06, Tr1A_W07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, InzA_W05, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
Efekt W02
Zna podstawowe pojęcia związane z diagnozowaniem obiektów technicznych, a w szczególności pojazdów samochodowych oraz ma szczegółową wiedzę o parametrach diagnostycznych dotyczących funkcjonowania pojazdu samochodowego jako całości, jego układów, zespołów i podzespołów.
Weryfikacja: wykład - egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05
Efekt W03
Zna kryteria i metody oceny stanu technicznego pojazdu samochodowego jako całości, jego układów, zespołów i podzespołów (m.in. silnika, układu napędowego, kierowniczego, hamulcowego, zawieszenia, jezdnego)
Weryfikacja: wykład - egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W11
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W06, InzA_W01
Efekt W04
Ma wiedzę o budowie i zasadzie działania stanowisk badawczych i urządzeń pomiarowych stosowanych przy diagnozowaniu pojazdów oraz zna ideę stosowania, pełnione zadania i zasadę działania systemu diagnostyki pokładowej OBD i EOBD w pojazdach samochodowych.
Weryfikacja: wykład - egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi pozyskać informacje z literatury dotyczące diagnozowania pojazdów samochodowych
Weryfikacja: wykład - egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01
Efekt U02
Umie wstępnie planować pomiary dotyczące diagnozowania samochodów, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Weryfikacja: wykład - egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11, InzA_U01
Efekt U03
Potrafi wykorzystać poznane metody oceny stanu technicznego pojazdu do lokalizowania jego niesprawności
Weryfikacja: wykład - egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U10, InzA_U02, InzA_U03