Nazwa przedmiotu:
Technologia pracy stacji kolejowych
Koordynator przedmiotu:
dr inż.Wiesław Kita., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inżynierii Systemów Transportowych i Logistyki
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.SIP601
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
116 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach 15 godz., praca na zajęciach projektowych 15 godz., zapoznanie się z literaturą 12 godz., konsultacje 3 godz. (w tym konsultacje w zakresie projektu 2 godz.), wykonanie projektu poza godzinami zajęć 30 godz., przygotowanie się do kolokwiów 20 godz., przygotowanie się do obrony projektu 5 godz., obrona projektu 1 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2,0 pkt ECTS (49 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach 15 godz., praca na zajęciach projektowych 15 godz., konsultacje 3 godz., obrona projektu 1 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,0 pkt ECTS (53 godz., w tym: praca na zajęciach projektowych 15 godz., konsultacje w zakresie projektu 2 godz., wykonanie projektu poza godzinami zajęć 30 godz., przygotowanie się do obrony projektu 5 godz., obrona projektu 1 godz.)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza i umiejętności w zakresie: technologii transportu, infrastruktury transportu kolejowego, modelowania procesów transportowych, ekonomiki transportu i techniki ruchu kolejowego.
Limit liczby studentów:
wykład: brak, ćwiczenia: 30 osób, projekt 15 osób
Cel przedmiotu:
Poznanie wiedzy z zakresu technologii i organizacji pracy stacji kolejowych. Poznanie stacyjnych procesów technologicznych, w tym obsługi pociągów towarowych na stacjach rozrządowych i manewrowych oraz obsługi składów pasażerskich na stacjach postojowych. Po zakończeniu kursu student powinien umieć projektować technologię obsługi pociągów towarowych i pasażerskich na stacjach kolejowych.
Treści kształcenia:
Treść wykładu: Wprowadzenie do przedmiotu. Rola stacji kolejowych w procesie transportowym. Rodzaje stacji kolejowych. Zakres pracy technologicznej stacji manewrowych, rozrządowych i postojowych. Technologia obsługi pociągów tranzytowych oraz pociągów kończących jazdę na stacji manewrowej i rozrządowej. Technologia rozrządzania i zestawiania pociągów towarowych. Technologia obsługi pociągów towarowych rozpoczynających jazdę na stacji. Technologia obsługi wagonów loco na stacji towarowej. Technologia obsługi składów pasażerskich na stacjach postojowych. Zasady konstruowania harmonogramów procesów technologicznych stacji kolejowych. Struktura i parametry modeli technologii pracy stacji kolejowych. Strategie zarządzania pracą stacji towarowych. Mierniki oceny pracy stacji kolejowych. Treść ćwiczeń audytoryjnych: Omówienie zakresu ćwiczeń, formy i sposobu zaliczeń. Dla określonych zadań przetwórczych stacji manewrowej ustalić: układ torowy stacji, wyposażenia techniczno-organizacyjne stacji [takie jak: liczbę torów tranzytowych, przyjazdowych i odjazdowych, liczbę lokomotyw manewrowych (rozrządzających i zestawiających składy pociągowe), liczbę brygad obsługujących wagony], technologię obsługi wagonów na poszczególnych grupach torowych oraz technologię obsługi wagonów loco. Treść ćwiczeń projektowych: Omówienie zakresu ćwiczeń projektowych, formy i sposobu zaliczeń. Dla analizowanej stacji manewrowej na ćwiczeniach audytoryjnych: zaprojektować harmonogramy procesów technologicznych i organizacyjnych pracy stacji, przeprowadzić symulację (wykonać graficzny plan pracy pracy stacji z wykorzystaniem programów komputerowych), dokonać analizy i oceny wyników symulacji (takich jak: czas pobytu wagonów tranzytowych na stacji, czas pobytu wagonów loco, stopień wykorzystania kanałów obsługi wagonów na stacji, stopień wykorzystania układu torowego stacji) w celu wyboru najlepszej technologii i organizacji pracy stacji.
Metody oceny:
Wykład – 2 kolokwia pisemne w formie pytań otwartych; ćwiczenia audytoryjne - obowiązkowy i czynny udział w zajęciach; ćwiczenia projektowe – obrona wykonanego, indywidualnegoi zadania projektowego
Egzamin:
nie
Literatura:
Podręczniki: 1) Gajda Bronisław, Technologia i automatyzacja pracy stacji, Wydawnictwa PW, Warszawa 1983 2) Kita W.: Wymiarowanie modernizowanych i automatyzowanych stacji rozrządowych, CNTK, temat 3235/15, Warszawa 1989 3) Kita W.:.Technologia pracy stacji rozrządowej R 60, Warszawa Prace IT PW, Warszawa 1986 4) Kita W.: Model symulacyjny pracy stacji rozrządowej, CNTK, temat 3221/15, Warszawa 1987 5) Rudziński L., Bąbel J., Tokarska A., Projektowanie stacji kolejowych, Wydawnictwa PW, Warszawa 1987 Literatura uzupełniająca: 6) Chwesiuk A., Zalewski P., Technologia transportu kolejowego, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności (WKiŁ), Warszawa 1992 7) Nowosielski Leopold, Organizacja przewozów kolejowych, Kolejowa Oficyna Wydawnicza (KOW), Warszawa 1999
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
posiada wiedzę określającą technologię obsługi pociągów tranzytowych oraz pociągów kończących jazdę na stacji manewrowej i rozrządowej
Weryfikacja: Wykład - kolokwium pisemne w formie pytań otwartych, ćwiczenia audytoryjne - kolokwium pisemne w formie pytań otwartych, ćwiczenia projektowe - obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W09, Tr1A_W10
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05
Efekt W02
posiada wiedzę teoretyczną określającą technologię rozrządzania i zestawiania oraz obsługę pociągów towarowych rozpoczynających bieg na stacji oraz obsługę wagonów loco
Weryfikacja: Wykład - kolokwium pisemne w formie pytań otwartych, ćwiczenia audytoryjne - kolokwium pisemne w formie pytań otwartych, ćwiczenia projektowe - obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W09, Tr1A_W10
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05
Efekt W03
zna ciąg technologiczny stanowisk obsługi składów pasażerskich na stacjach postojowych
Weryfikacja: Wykład - kolokwium pisemne w formie pytań otwartych, ćwiczenia audytoryjne - kolokwium pisemne w formie pytań otwartych
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W09, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
Efekt W04
posiada wiedzę teoretyczną z zakresu strategii zarządzania pracą stacji towarowych oraz zna mierniki oceny pracy stacji kolejowych.
Weryfikacja: Wykład - kolokwium pisemne w formie pytań otwartych, ćwiczenia audytoryjne - kolokwium pisemne w formie pytań otwartych
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W09, Tr1A_W10
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
umie projektować technologię obsługi pociągów tranzytowych oraz pociągów kończących jazdę na stacji manewrowej i rozrządowej
Weryfikacja: Ćwiczenia audytoryjne - kolokwium pisemne w formie pytań otwartych, ćwiczenia projektowe - obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01
Efekt U02
Potrafi stosować odpowiednie metody do analizy i oceny czasu obsługi wagonów na stacjach kolejowych. Potrafi symulować realizację procesów technologicznych na stacjach kolejowych.
Weryfikacja: Ćwiczenia audytoryjne - kolokwium pisemne w formie pytań otwartych, ćwiczenia projektowe - obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11, InzA_U01
Efekt U03
potrafi zaprojektować technologię obsługi pociągów towarowych rozpoczynających jazdę na stacji oraz obsługę wagonów loco
Weryfikacja: Ćwiczenia audytoryjne - kolokwium pisemne w formie pytań otwartych, ćwiczenia projektowe - obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U11, Tr1A_U18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, InzA_U02, T1A_U13, InzA_U05
Efekt U04
umie projektować technologię obsługi składów pasażerskich na stacjach postojowych
Weryfikacja: Ćwiczenia audytoryjne - kolokwium pisemne w formie pytań otwartych
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U11, Tr1A_U18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, InzA_U02, T1A_U13, InzA_U05

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu inżyniera
Weryfikacja: Ćwiczenia projektowe - obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K04
Efekt K02
Ma świadomość ważności i rozumie społeczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w zakresie technologii transportowych
Weryfikacja: Ćwiczenia projektowe - obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K07