Nazwa przedmiotu:
Drogi i ulice II
Koordynator przedmiotu:
mgr inż. Tomasz Krukowicz, as., Wydział Transportu PW, Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.SIP606
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
89 godz., w tym: praca na ćwiczeniach audytoryjnych 15 godz., praca na ćwiczeniach projektowych 15 godz., studiowanie literatury przedmiotu 10 godz., wykonanie części rysunkowej i obliczeniowej projektu poza godzinami zajęć 42 godz., przygotowanie się do obrony pracy projektowej 2 godz., konsultacje w zakresie prac projektowych 3 godz., obrona pracy projektowej 2 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt. ECTS (35 godz., w tym: praca na ćwiczeniach audytoryjnych 15 godz., praca na ćwiczeniach projektowych 15 godz., konsultacje w zakresie zająć projektowych 3 godz., obrona pracy projektowej 2 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,5 pkt. ECTS (64 godz., w tym: praca na ćwiczeniach projektowych 15 godz., wykonanie części rysunkowej i obliczeniowej projektu poza godzinami zajęć 42 godz., przygotowanie się do obrony pracy projektowej 2 godz., konsultacje w zakresie prac projektowych 3 godz., obrona pracy projektowej 2 godz.)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Drogowe układy komunikacyjne I, Ruch drogowy i miejski I, Drogi i ulice I, Sterowanie ruchem drogowym I
Limit liczby studentów:
ćwiczenia: 30, projekt: 15
Cel przedmiotu:
Praktyczne poznanie podstawowych zasad kształtowania geometrycznego dróg i skrzyżowań oraz zasad projektowania organizacji ruchu
Treści kształcenia:
Treść ćwiczeń audytoryjnych: Wytyczne, normy, instrukcje i przepisy w zakresie drogownictwa oraz inżynierii ruchu. Obliczenie przepustowości drogi. Obliczenie przepustowości skrzyżowania. Treść ćwiczeń projektowych: Wykonanie projektu tyczenia drogi na mapie warstwicowej. Projekty przekroi poprzecznych. Wykonanie rysunków do dokumentacji projektowej oraz opisów technicznych projektu. Projekt geometrii odcinka ulicy wraz ze skrzyżowaniem. Wykonanie projektu organizacji ruchu.
Metody oceny:
Wykonanie i obrona 2 projektów.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Wytyczne projektowania dróg – GDDP, Warszawa, 1995 2. Wytyczne projektowania ulic – GDDP, Warszawa 1992 3. Wytyczne projektowania skrzyżowań drogowych – GDDP, Warszawa, 2001 4. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. (tekst jednolity Dz. U. poz. 124 z 2016 r.) 5. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. 220 poz. 2181 z 2003 r.) – z późn. zm. 6. Instrukcja obliczania przepustowości dróg zamiejskich – GDDP, Warszawa, 1992 7. Infrastruktura transportu samochodowego K. Towpik, A. Gołaszewski, J. Kukulski – OWPW, Warszawa, 2006 8. Metoda obliczania przepustowości skrzyżowań z sygnalizacją świetlną – GDDKiA, Warszawa, 2004 9. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie (Dz. U. poz. 1744 z 2015 r.)
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Uzyskał szczegółową i aktualną wiedzę w zakresie projektowania oznakowania poziomego i pionowego dróg, ulic oraz skrzyżowań. Zdobył szczegółową wiedzę w zakresie stosowania i rozmieszczania sygnalizatorów świetlnych różnych typów. Uzyskał podstawową wiedzę w dziedzinie kartografii i topografii oraz budownictwa drogowego.
Weryfikacja: Ocena dwóch projektów
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05
Efekt W02
Poznał komputerowe narzędzia wspomagające projektowanie w zakresie drogownictwa oraz inżynierii ruchu. Zdobył wiedzę pozwalającą na ocenę przepustowości układów drogowych oraz ocenę warunków ruchu.
Weryfikacja: Ocena dwóch projektów
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi pozyskiwać właściwe dane do projektowania z norm, wytycznych, instrukcji oraz przepisów prawa, potrafi dokonać ich krytycznej oceny oraz interpretacji oraz wykorzystywać je podczas projektowania
Weryfikacja: Ocena dwóch projektów - sprawdzenie poprawności danych wykorzystanych do projektowania
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01
Efekt U02
Posiada umiejętność samodzielnego przygotowania prostych rysunków z zakresu projektowania drogowego oraz projektowania w zakresie inżynierii ruchu jak również skomplikowanych rysunków według przekazanych wytycznych
Weryfikacja: Ocena części rysunkowej dwóch projektów
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U24
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U16, InzA_U08
Efekt U03
Posiada umiejętnośc oceny przepustowości skrzyżowań oraz dróg
Weryfikacja: Ocena części obliczeniowej dwóch projektów
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U13, InzA_U05
Efekt U04
Potrafi sprawnie posługiwać się narzędziami komputerowymi wspomagającymi projektowanie w zakresie drogownictwa oraz inżynierii ruchu
Weryfikacja: Ocena części rysunkowej dwóch projektów
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U08
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Rozumie „sprzeczność celów” inżynierii ruchu, potrafi okreslić priorytety podczas projektowania
Weryfikacja: Ocena dwóch projektów, ustna obrona projektów.
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K04