- Nazwa przedmiotu:
- Sterowanie ruchem drogowym II
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Marek Buda, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.SIP632
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 50 godz., w tym: godziny wykładu 30 godz., zapoznanie się ze wskazana literaturą 8 godz., przygotowanie do egzaminu 6 godz., udział w egzaminie 2 godz., konsultacje z wykładowcą 4 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt. ECTS (36 godz., w tym: godziny wykładu 30 godz., udział w egzaminie 2 godz., konsultacje z wykładowcą 4 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wykład „Sterowanie ruchem drogowym I”, Badania operacyjne – elementy teorii grafów, metody optymalizacji statycznej.
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Nabycie przez studenta wiedzy z zakresu: metod i zasad wyznaczania planów sygnalizacji dla ciągów i sieci komunikacyjnych, struktur funkcjonalnych komputerowych systemów sterowania ruchem drogowym w miastach, metod i środków stosowanych na trasach ruchu szybkiego i w tunelach drogowych, zasad uprzywilejowania pojazdów komunikacji zbiorowej i pojazdów specjalnych w sieciach ulicznych.
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu:
Charakterystyka problemu synchronizacji (koordynacji) liniowej i klasyfikacja metod. Standardowe („ręczne”) projektowanie koordynacji liniowej („zielona fala”). Koordynacja liniowa jako zadanie optymalizacji statycznej. Skoordynowane sterowanie acykliczne na ciągach. Programy do wspomagania projektowania koordynacji liniowej. Sterowanie ruchem w sieciach skrzyżowań. Ograniczenia i metody wyznaczania planów sygnalizacji dla sterowania cyklicznego. Charakterystyka pakietów komputerowego wspomagania projektowania sterowania dla sieci. Ogólna charakterystyka komputerowych systemów sterowania ruchem - struktury funkcjonalne systemów. Sterowanie w stanach przeciążenia dla ciągów i sieci. Metody i środki sterowania ruchem w tunelach drogowych i na trasach szybkiego ruchu. Metody i środki uprzywilejowania pojazdów komunikacji zbiorowej i specjalnych.
- Metody oceny:
- egzamin pisemny.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Allsop R.E., Tracz M.: „Skrzyżowania z sygnalizacją świetlną”. WKiŁ 1990
2. Buda M., Chrobot P., Skonieczny R.: „Bezpieczeństwo prowadzenia ruchu w tunelach drogowych – zagrożenia i środki ograniczające ich występowanie”. Prace Naukowe Politechniki Radomskiej – TRANSPORT nr 2(20). Radom 2004. Str 45-50.
3. Buda M., Chrobot P., Skonieczny R.: „Tunele drogowe – Wyposażenie i zasady prowadzenia ruchu drogowego zastosowane w tunelu Wisłostrady w Warszawie”. Wydawnictwo ELAMED. Magazyn AUTOSTRADY 10/2005.Katowice, październik 2005, str. 13 – 18.
4. Buda M., Chrobot P., Skonieczny R.: „Tunele drogowe – Systemy zarządzania ruchem”. Wydawnictwo ELAMED. Magazyn AUTOSTRADY 5/2005.Katowice, maj 2005, str. 52 – 56.
5. Buda M., Chrobot P., Skonieczny R.: „Tunele drogowe – Zagrożenia bezpieczeństwa prowadzenia ruchu i środki ograniczające ich występowanie”. Wydawnictwo ELAMED. Magazyn AUTOSTRADY 4/2005.Katowice, kwiecień 2005, str. 20 – 22.
6. Datka S., Suchorzewski W., Tracz M.: „Inżynieria ruchu”. WKiŁ 1989, 1997
7. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M.: "Inżynieria ruchu drogowego", WKiŁ 2011
8. Husch D., Albeck J.: “Intersection Capacity Utilization” Trafficware Corporation, 2003;
9. Husch D., Albeck J.: “Synchro Traffic Signal Software – User Guide” Trafficware Corporation, 1993 - 2003;
10. Inose H., Hamada T., “Road Traffic Control” University of Tokyo Press, 1975
11. Leśko M., Guzik J.: „Sterowanie ruchem drogowym – sygnalizacja świetlna i detektory ruchu pojazdów” Wyd. Politechniki Śląskiej 2000;
12. Praca zbiorowa: „ Koordynacja sygnalizacji świetlnej – wybrane zagadnienia”, Biblioteka Drogownictwa, WKiŁ ,Warszawa 1977
13. Sambor A.: „Priorytety w ruchu dla pojazdów komunikacji miejskiej”, Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej, Warszawa 1999
14. „Szczegółowe warunki techniczne dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunki ich umieszczania na drogach”, Dz.U. RP, Załącznik do nru 220, poz.2181 z dnia 23 grudnia 2003 r.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą zasad opisu i analizy planów sygnalizacji ciągach komunikacyjnych i w sieciach ulicznych
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna z pytaniem dotyczącym w/w efektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W08, Tr1A_W09, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W05, InzA_W05, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
- Efekt W02
- zna wielkości niezbędne do wyznaczenia planów sygnalizacji i oceny efektywności ich funkcjonowania
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna z pytaniem dotyczącym w/w efektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W08, Tr1A_W09, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W05, InzA_W05, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
- Efekt W03
- zna zasady budowy algorytmów dla adaptacyjnych metod sterowania ruchem dla ciągów i sieci komunikacyjnych
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna z pytaniem dotyczącym w/w efektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W08, Tr1A_W09, Tr1A_W12, Tr1A_W13
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W05, InzA_W05, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, T1A_W08, InzA_W03
- Efekt W04
- zna zasady synchronizacji programów sygnalizacji w stanach ruchu swobodnego i w warunkach przeciążenia układu
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna z pytaniem dotyczącym w/w efektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W08, Tr1A_W09, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W05, InzA_W05, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
- Efekt W05
- zna zasady sterowania w znanych powszechnie systemach sterowania
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna z pytaniem dotyczącym w/w efektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W08, Tr1A_W09, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W05, InzA_W05, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
- Efekt W06
- zna podstawowe pakiety wspomagające projektowanie programów i planów sygnalizacji
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna z pytaniem dotyczącym w/w efektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W08, Tr1A_W09, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W05, InzA_W05, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
- Efekt W07
- zna metody sterowania stosowane w celu uprzywilejowania pojazdów komunikacji zbiorowej i pojazdów specjalnych na ciągach i w sieciach ulicznych
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna z pytaniem dotyczącym w/w efektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W08, Tr1A_W09, Tr1A_W12, Tr1A_W13
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W05, InzA_W05, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, T1A_W08, InzA_W03
- Efekt W08
- zna zasady sterowania na trasach ruchu szybkiego i w tunelach drogowych
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna z pytaniem dotyczącym w/w efektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W08, Tr1A_W09, Tr1A_W12, Tr1A_W13
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W05, InzA_W05, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, T1A_W08, InzA_W03
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- potrafi pozyskiwać informacje ze źródeł dotyczących wybranych zagadnień
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna z pytaniem dotyczącym wskazanej literatury
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
- Efekt U02
- potrafi opracować projekt ruchowy sygnalizacji dla ciągu komunikacyjnego
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna z pytaniem dotyczącym w/w efektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U10, Tr1A_U11, Tr1A_U22, Tr1A_U24
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U09, InzA_U02, T1A_U09, InzA_U02, T1A_U15, InzA_U07, T1A_U16, InzA_U08
- Efekt U03
- potrafi oceniać i porównywać efektywność rozwiązań planów sygnalizacji dla ciągu bądź sieci komunikacyjnej
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna z pytaniem dotyczącym w/w efektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U18
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U13, InzA_U05
- Efekt U04
- potrafi budować algorytmy adaptacyjnego sterowania ruchem dla skrzyżowań wchodzących w skład ciągu bądź sieci komunikacyjnej
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna z pytaniem dotyczącym w/w efektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U22, Tr1A_U24
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U15, InzA_U07, T1A_U16, InzA_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- ma świadomość wpływu wykonywanych dla ciągów i sieci komunikacyjnych projektów planów sygnalizacji na emisję przez pojazdy związków szkodliwych i hałas
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna z pytaniem dotyczącym w/w efektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02, T1A_K05, InzA_K01