Nazwa przedmiotu:
Technologia pasażerskich przewozów kolejowych II
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Wiesław Kita, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inżynierii Systemów Transportowych i Logistyki
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.NIP704
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
60 godz., w tym: praca na ćwiczeniach audytoryjnych 9 godz., praca na zajęciach projektowych 9 godz., studiowanie literatury przedmiotu 15 godz., wykonanie pracy projektowej poza godzinami zajęć 22 godz., konsultacje 5 godz. (w tym konsultacje w zakresie zajęć projektowych 3 godz.)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,0 pkt. ECTS (23 godz., w tym: praca na ćwiczeniach audytoryjnych 9 godz., praca na zajęciach projektowych 9 godz., konsultacje 5 godz. (w tym konsultacje w zakresie zajęć projektowych 3 godz.))
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,5 pkt. ECTS (31 godz., w tym: praca na zajęciach projektowych 9 godz., wykonanie pracy projektowej poza godzinami zajęć 22 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiadomości z zakresu infrastruktury transportu kolejowego, modelowania procesów transportowych i ekonomiki transportu.
Limit liczby studentów:
bez limitu
Cel przedmiotu:
Zdobycie przez studentów wiedzy, niezbędnej do uzyskania umiejętności rozwiązywania zadań transportowych, określania wartości parametrów, ustalania liczby środków transportu, wyznaczania zdolności przetwórczych obiektów infrastruktury oraz wyboru technologii transportowych, stosowanych w kolejowych przewozach osób.
Treści kształcenia:
Treść ćwiczeń audytoryjnych: Rozwiązanie zadania transportowego. Sposoby identyfikacji popytu na usługi transportowe.. Zasady wyznaczania parametrów jakości usług przewozowych. Zasady organizacji kolejowych przewozów pasażerskich w poszczególnych segmentach rynku usług transportowych. Sposoby określania masy i długość składu pociągów pasażerskich. Zasady organizacji obsługi trakcyjnej pasażerskich przewozów kolejowych. Charakterystyka zadania projektowego: Zaprojektować organizację przewozów pasażerskich w zadanym obszarze sieci kolejowej. Dla danych: • charakterystyk linii zadanego obszaru, • charakterystyk pociągów, • wielkości potoków pasażerów Wyznaczyć: • liczbę pociągów niezbędnych do obsłużenia zapotrzebowania na przewozy, • zdolność przepustową i przewozową zadanych odcinków sieci kolejowej, • organizację (wykres) ruchu pociągów.
Metody oceny:
Ćwiczenia audytoryjne - kolokwium pisemne w formie zadań, zajęcia projektowe - obrona projektu
Egzamin:
nie
Literatura:
Podręczniki: 1) Nowosielski L.: Organizacja przewozów kolejowych. Kolejowa Oficyna Wydawnicza, Warszawa 1999. 2) Zalewski P., Siedlecki P., Drewnowski A.: Technologia transportu kolejowego. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 2004. 3) Kita W.: Materiały pomocnicze do wykładów z TPPK, preskrypt, Warszawa 2014. 4) Nowosielski L.: Procesy przewozowe w transporcie kolejowym. Kolejowa Oficyna Wydawnicza, Warszawa 1995 5) Łaszkiewicz R.: Organizacja kolejowych przewozów pasażerskich. Monografie nr 30, Radom 1998. 6) Dobrzyński J.: Ruch kolejowy - wybrane zagadnienia. Skrypt PW. Warszawa 1970.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Zna metody identyfikacji popytu na kolejowe usługi przewozowe w poszczególnych segmentach rynku pasażerskich usług transportowych
Weryfikacja: Ćwiczenia audytoryjne – kolokwium pisemne w formie zadań
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W10, Tr1A_W07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
Efekt W02
Zna zasady kształtowania parametrów jakości kolejowego procesu przewozowego pasażerów
Weryfikacja: Ćwiczenia audytoryjne – kolokwium pisemne w formie zadań
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W12, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05
Efekt W03
Posiada wiedzę w zakresie organizacji i technologii pasażerskich przewozów kolejowych
Weryfikacja: Ćwiczenia audytoryjne – kolokwium pisemne w formie zadań
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W12, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05
Efekt W04
Zna zasady organizacji obsługi trakcyjnej pasażerskich przewozów kolejowych
Weryfikacja: Ćwiczenia audytoryjne – kolokwium pisemne w formie zadań
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W12, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi zidentyfikować popyt na pasażerskie przewozy kolejowe w poszczególnych segmentach rynku usług transportowych
Weryfikacja: Ćwiczenia projektowe - obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U10, InzA_U02, InzA_U03
Efekt U02
Potrafi określić parametry jakości kolejowego procesu przewozowego pasażerów
Weryfikacja: Ćwiczenia projektowe - obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U20, Tr1A_U18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U14, InzA_U06, T1A_U13, InzA_U05
Efekt U03
Potrafi zaprojektować organizację pasażerskich przewozów kolejowych z uwzględnieniem obsługi trakcyjnej tych przewozów
Weryfikacja: Ćwiczenia projektowe - obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U24, Tr1A_U22
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U16, InzA_U08, T1A_U15, InzA_U07

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
Weryfikacja: Ćwiczenia projektowe - obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02, T1A_K05, InzA_K01