Nazwa przedmiotu:
Technologia transportu samochodowego III
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Mariusz Wasiak, prof. PW., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inżynierii Systemów Transportowych i Logistyki
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.NIP709
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
90 godz., w tym: praca na zajęciach projektowych 18 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą 20 godz., wykonanie pracy projektowej poza godzinami zajęć dydaktycznych 40 godz., konsultacje 3 godz., przygotowanie się do obrony pracy projektowej 8 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,0 pkt. ECTS (22 godz., w tym: praca na zajęciach projektowych 18 godz., konsultacje 3 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
3,0 pkt ECTS (90 godz., w tym: praca na zajęciach projektowych 18 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą 20 godz., wykonanie pracy projektowej poza godzinami zajęć dydaktycznych 40 godz., konsultacje 3 godz., przygotowanie się do obrony pracy projektowej 8 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza z zakresu podatności transportowej ładunków oraz procesów technologicznych w transporcie samochodowym.
Limit liczby studentów:
15
Cel przedmiotu:
Uzyskanie umiejętności formowania jednostek ładunkowych oraz rozmieszczania ładunku w przestrzeni ładunkowej pojazdu przy uwzględnieniu kryteriów technicznych i ekonomicznych, jak również umiejętności doboru postaci transportowej ładunków i środków przewozowych do realizacji zadań przewozowych ze względu na wydajność i koszt transportu oraz całkowite koszty logistyczne.
Treści kształcenia:
Zasady formowania jednorodnych jednostek ładunkowych oraz rozmieszczania ładunku jednorodnego w przestrzeni ładunkowej. Metoda analityczna formowania jednorodnych jednostek ładunkowych paletowych i kontenerowych. Metoda analityczna planowania załadunku pojazdu jednostkami opakowaniowymi, jednostkami ładunkowymi paletowymi lub kontenerowymi, przy uwzględnieniu zabezpieczenia ładunku na czas przewozu, a także wymiarów i ładowności maksymalnej pojazdu, jego dopuszczalnej masy całkowitej oraz dopuszczalnego i maksymalnego obciążenia osi pojazdu. Wymiarowanie procesów transportowych ze względu na wydajność oraz koszty przy uwzględnieniu środków transportowych rozdzielnych i zespolonych oraz warunków pracy. Ustalanie odległościowego zasięgu działania środków transportowych ze względu na wydajność i koszty. Kalkulacja kosztów logistycznych wrażliwych na dobór pojazdu dla wariantów przewozu wybranego ładunku w ustalonej relacji przewozu. Analiza uzyskanych wyników, ich interpretacja i ocena.
Metody oceny:
Projekt: ocena formująca: monitorowanie i ocena postępów w realizacji zadania projektowego oraz wskazywanie i omawianie popełnianych błędów, ocena podsumowująca: obrona pracy projektowej.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. Bogdanowicz S.: Podatność. Teoria i zastosowanie w transporcie, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2012. 2. Lissowska E. (red.): Technologia procesów przewozowych w transporcie samochodowym, WKiŁ, Warszawa 1975. 3. Madeyski M., Lissowska E.: Badania analityczne transportu samochodowego. Warszawa 1975, WKiŁ. 4. PN-EN 12195-1:2011, Zestawy do utwierdzania ładunków na pojazdach drogowych. Bezpieczeństwo. Część 1: Obliczanie sił mocowania. 5. Prochowski L., Żuchowski A.: Technika transportu ładunków, WKiŁ, Warszawa 2009. 6. Wasiak M.: Problem decyzyjny doboru pojazdów a koszty logistyczne oraz ekonomiczna wielkość zamówień, Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej. Transport, OWPW, Warszawa 2016. Literatura uzupełniająca: 1. Mendyk E.: Ekonomika i organizacja transportu, WSL, Poznań 2002. 2. Mindur L. (red.): Technologie transportowe XXI wieku, ITE, Warszawa-Radom 2008. 3. Starkowski D., Bieńczak K., Zwierzycki W.: Samochodowy transport krajowy i międzynarodowy. Kompedium wiedzy praktycznej. Tom I. Zabezpieczenia ładunków oraz zagadnienia techniczno-eksploatacyjne w transporcie drogowym, SYSTHERM D. Gazińska S.J., Poznań 2010. 4. Wasiak M., Jacyna-Gołda I.: Transport drogowy w łańcuchach dostaw. Wyznaczanie kosztów, PWN, Warszawa 2016. 5. Wytyczne z 2014 r. odnośnie do europejskich najlepszych praktyk w zakresie mocowania ładunków w transporcie drogowym (wersja ostateczna), Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Mobilności i Transportu, Bruksela 2014.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Zna i rozumie zasady formowania jednorodnych jednostek ładunkowych oraz rozmieszczania ładunku jednorodnego w przestrzeni ładunkowej, jak również potrafi dobrać odpowiedni środek transportu.
Weryfikacja: Ocena pracy projektowej, w tym weryfikacja przyjętych rozwiązań ze względu na cechy ładunku.
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W08
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W05, InzA_W05
Efekt W02
Ma wiedzę o ustalaniu sfer wyłącznego i uzupełniającego się działania rodzajów transportu oraz o wpływie doboru pojazdów na wydajność i koszty przewozu oraz na koszty logistyczne.
Weryfikacja: Ocena pracy projektowej w zakresie poprawności wnioskowania oraz rozmowa podczas obrony projektu.
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi w sposób sformalizowany zaprojektować jednostkę ładunkową oraz zaplanować rozmieszczenie ładunku w przestrzeni ładunkowej pojazdu, tak aby, przy uwzględnieniu przepisów o ruchu drogowym, maksymalnie wykorzystać zdolności przewozowe środków pracy w transporcie.
Weryfikacja: Ocena pracy projektowej w zakresie zaprojektowanych jednostek ładunkowych i rozmieszczenia ładunku w pojeździe.
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U24, Tr1A_U11
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U16, InzA_U08, T1A_U09, InzA_U02
Efekt U02
Potrafi zaprojektować zabezpieczenie ładunku na czas przewozu.
Weryfikacja: Ocena pracy projektowej w zakresie poprawności i racjonalności rozwiązań przyjętych w zakresie mocowania ładunku.
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U25, Tr1A_U24
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U16, InzA_U08, T1A_U16, InzA_U08
Efekt U03
Ma umiejętność wymiarowania procesów transportowych ze względu na wydajność oraz koszty przy uwzględnieniu środków transportowych rozdzielnych i zespolonych oraz warunków pracy.
Weryfikacja: Ocena pracy projektowej w zakresie wymiarowania procesów transportowych ze względu na wydajność i koszty, w tym poprawności zrealizowanych obliczeń.
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U24, Tr1A_U16
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U16, InzA_U08, T1A_U12, InzA_U04
Efekt U04
Potrafi porównać technologie transportu samochodowego ze względu na wydajność i koszty transportu, jak również całkowite koszty logistyczne.
Weryfikacja: Ocena pracy projektowej w zakresie poprawności wnioskowania oraz rozmowa podczas obrony projektu.
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U18, Tr1A_U16, Tr1A_U14
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U13, InzA_U05, T1A_U12, InzA_U04, T1A_U10, InzA_U03

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Ma świadomość konieczności ustawicznego uczenia się.
Weryfikacja: Obrona pracy projektowej i dyskusja na temat potencjalnych usprawnień rozwiązania.
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01