Nazwa przedmiotu:
Drogi w transporcie wewnętrznym
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Andrzej Ratkiewicz, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inżynierii Systemów Transportowych i Logistyki
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.NIP505
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
60 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., realizacja zadania projektowego na ćwiczeniach 9 godz., zapoznanie się z literaturą 13 godz., przygotowanie się do kolokwiów 4 godz., realizacja pracy projektowej poza godzinami zajęć 21 godz., konsultacje 2 godz., obrona pracy projektowej 2 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 pkt. ECTS (22 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., realizacja zadania projektowego na ćwiczeniach 9 godz., konsultacje 2 godz., obrona pracy projektowej 2 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,5 pkt. ECTS (32 godz., w tym: realizacja zadania projektowego na ćwiczeniach 9 godz., realizacja pracy projektowej poza godzinami zajęć 21 godz., obrona pracy projektowej 2 godz.)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza i podstawowe umiejętności z infrastruktury transportu oraz mechaniki technicznej
Limit liczby studentów:
wykład: brak, ćwiczenia: 30 osób
Cel przedmiotu:
Zdobycie przez studenta wiedzy i podstawowych umiejętności z zakresu projektowania, realizacji i eksploatacji dróg i placów wewnątrzzakładowych.
Treści kształcenia:
Treść wykładu: Wprowadzenie, rozwój dróg wewnętrznych, status prawny drogi wewnętrznej. Działanie pojazdów na drogę, opory w ruchu pojazdów. Niweleta i jej kształtowanie. Przekroje poprzeczne drogi wewnętrznej, skrajnia drogowa. Kształtowanie drogi w planie, łuki i krzywe przejściowe. Przechyłki i poszerzenia na łukach. Skrzyżowania dróg wewnętrznych, widoczność, rozwiązania geometryczne. Nawierzchnia dróg wewnętrznych i ich konstrukcja. Place ładunkowe, ich parametry technologiczne. Ciągi piesze. Odwodnienie dróg, ulic i placów. Rampy i ich rodzaje. Wewnątrzzakładowe stacje kolejowe i ich rodzaje. Rozjazdy i ich konstrukcja. Fronty ładunkowe na stacjach kolejowych. Drogi transportowe w przestrzeni zamkniętej, zasady ich sytuowania względem konstrukcji nośnej budowli. Posadzki przemysłowe, wymagania, rodzaje i konstrukcja. Drogi transportowe pionowe, transport pionowy w budynkach, dźwigi, ich usytuowanie i konstrukcja. Treść ćwiczeń projektowych: Opracowanie indywidualne projektu układu transportowego w zadanym zakładzie przemysłowym i zadanej sytuacji terenowej. Formą projektu jest plan generalny układu transportowego z wybranymi przekrojami.
Metody oceny:
Wykład – 2 kolokwia pisemne w formie pytań zamkniętych, ćwiczenia projektowe – przygotowanie i obrona samodzielnie wykonanego zadania projektowego.
Egzamin:
nie
Literatura:
Podręczniki: 1. Maciejna B.: Drogi transportowe w zakładach przemysłowych, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 1992. 2. Neufert E.: Podręcznik projektowania architektoniczno – budowlanego. Arkady, Warszawa 2003 Literatura uzupełniająca: 3. Drury J., Falconer P.: Building and planning for industrial storage and distribution. Architectural Press, Oxford 2003 4 . Kwapiński M., Sewilski J., Wybraniec W.: Projektowanie dróg wewnątrzzakładowych. Ministerstwo budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych. Warszawa, 1973 5. Szparkowski Z.: Architektura współczesnej fabryki. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej Warszawa 1999
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Posiada wiedzę o cechach przestrzeni, niezbędnej do realizacji przemieszczania ładunków w podstawowych procesach produkcyjnych i dystrybucyjnych
Weryfikacja: Wykład – kolokwium pisemne w formie pytań zamkniętych
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W12, Tr1A_W07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
Efekt W02
Zna zasady uwzględniania rzeżby terenu przy projektowaniu dróg wewnętrznych i placów
Weryfikacja: Wykład – kolokwium pisemne w formie pytań zamkniętych
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W12, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05
Efekt W03
Posiada wiedzę w zakresie obciązenia elementów infrastruktury wewnętrznej przedsiębiorstw produkcyjnych i dystrybucyjnych
Weryfikacja: Wykład – kolokwium pisemne w formie pytań zamkniętych
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W09, Tr1A_W07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
Efekt W04
Posiada wiedzę o zagrożeniach występujących na drogach wewnętrznych i placach ładunkowych
Weryfikacja: Wykład – kolokwium pisemne w formie pytań zamkniętych
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W10, Tr1A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05, T1A_W02, InzA_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Posiada umiejętność kształtowania przestrzennego elementów infrastruktury transportu wewnętrznego
Weryfikacja: Wykład – kolokwium pisemne w formie pytań zamkniętych; Ćwiczenia projektowe – przygotowanie i obrona samodzielnie wykonanego zadania projektowego
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U23, Tr1A_U18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U16, InzA_U08, T1A_U13, InzA_U05
Efekt U02
Potrafi przekazać rozwiązanie przestrzenne obiektu inżynierskiego (układu dróg) w postaci rysunku technicznego
Weryfikacja: Wykład – kolokwium pisemne w formie pytań zamkniętych; Ćwiczenia projektowe – przygotowanie i obrona samodzielnie wykonanego zadania projektowego
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U08, Tr1A_U04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U01, T1A_U03, T1A_U06
Efekt U03
Potrafi określić zagrożenia występujące na drogach wewnętrznych i placach ładunkowych
Weryfikacja: Wykład – kolokwium pisemne w formie pytań zamkniętych; Ćwiczenia projektowe – przygotowanie i obrona samodzielnie wykonanego zadania projektowego
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U15
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U11