- Nazwa przedmiotu:
- Ruch drogowy i miejski I
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Józef Suda, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.NIP629
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 60 godz., w tym: praca na wykładzie 18 godz., zapoznanie się ze wskazana literaturą 22 godz., przygotowanie się do egzaminu 16 godz., konsultacje 2 godz., udział w egzaminie 2 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,0 pkt ECTS (22 godz., w tym: praca na wykładzie 18 godz., konsultacje 2 godz., udział w egzaminie 2 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy inżynierii ruchu, Drogowe układy komunikacyjne I, Probabilistyka I, Infrastruktura transportu I
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Uzyskanie wiedzy o podstawowych zagadnieniach inżynierii ruchu drogowego. Metodach ilościowego i jakościowego opisu ruchu drogowego, opisie cech użytkowników, zmian ruchu w czasie i przestrzeni, wpływie struktury rodzajowej pojazdów. Analiza przepustowości układu transportowego: modelach teoretycznych i praktycznych metodach i narzędziach wyznaczania przepustowości dróg. Strefowaniu ruchu i programowaniu parkowania. Uzyskanie podstawowej wiedzy o zagadnieniach bezpieczeństwa ruchu drogowego.
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu:
Inżynieria Ruchu Drogowego jako dziedzina wiedzy i praktyki inżynierskiej. Miary ilościowe i jakościowe ruchu drogowego. Czynniki fizjologiczne, psychologiczne i środowiskowe przy projektowaniu dróg i organizacji ruchu. Charakterystyki i statystyczne miary rozkładów prędkości. Opis ruchu w czasie i przestrzeni, identyfikacja zmian szacowanie trendów, predykcje i wygładzanie. Struktura rodzajowa, wyznaczanie współczynników przeliczeniowych. Przepustowość dróg i ulic: podstawowe pojęcia, czynniki drogowe i ruchowe kształtujące przepustowość. Miary jakości ruchu. Modele i metody wyznaczania przepustowości: dróg dwupasowych dwukierunkowych, wielopasowych, odcinków przeplatania, dróg łącznikowych. Przepustowość skrzyżowań niesterowanych, skrzyżowań typu rondo, skrzyżowań sterowanych sygnalizacją, wpływ ruchu szynowego. Przepustowość ciągów pieszych i ścieżek rowerowych. Bezpieczeństwo ruchu drogowego: ocena, rejestracja i analizy bezpieczeństwa, działania dla poprawy bezpieczeństwa.
- Metody oceny:
- egzamin pisemny. Pytania otwarte
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M.: "Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka", WKiŁ 2008.
2. Metoda obliczania przepustowości skrzyżowań z sygnalizacją świetlną – GDDKiA, Warszawa, 2004
3. Towpik K., Gołaszewski A., Kukulski J. Infrastruktura transportu samochodowego – OWPW, Warszawa, 2006.
4. Instrukcja obliczania przepustowości dróg zamiejskich – GDDP, Warszawa, 1992.
5. Instrukcja obliczania przepustowości dróg I i II klasy technicznej – GDDP, Warszawa, 1995.
6. Tracz M.,Chodur J.: „Metoda obliczania przepustowości rond” GDDKiA Warszawa 2008.
7. Highway Capacity Manual 2010, Transportation Research Board. Washington, D.C. 2011.
8. Szczuraszek T. Bezpieczeństwo ruchu miejskiego Wydawnictwo WKiŁ 2008.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Ma wiedzę o Inżynierii Ruchu Drogowego jako interdyscyplinarnej dziedzinie nauki i praktyki inżynierskiej przydatną do opisu procesów ruchu drogowego jako zjawisk stochastycznych w czasie i przestrzeni.
Weryfikacja: egzamin – część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, InzA_W05
- Efekt W02
- Zna parametry i estymatory opisujące wielkość i przemieszczanie się strumienia pojazdów, zna związki pomiędzy nimi, zna procesy i warunki powstawania ruchu i wahań natężenia potoków pojazdów w przestrzeni i czasie. ma wiedzę niezbędną do rozumienia wpływu czynników drogowych, ruchowych, urbanistycznych i społecznych wpływających na przepustowość poszczególnych elementów infrastruktury drogowej. ma podstawową wiedze w zakresie rejestracji analizy i oceny bezpieczeństwa ruchu drogowego, zna działania dla poprawy bezpieczeństwa.
Weryfikacja: egzamin – część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05
- Efekt W03
- Zna zależności matematyczne opisujące zasady wyznaczania przepustowości różnymi metodami.
Weryfikacja: egzamin – część pisemna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi pozyskiwać i integrować wiadomości z różnych dziedzin wiedzy dla opisu procesów ruchu drogowego i zachowań kierowców.
Weryfikacja: egzamin – część ustna,
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
- Efekt U02
- Potrafi stosować odpowiednie metody do badań i analizy przepustowości różnych elementów infrastruktury drogowej. Posiada umiejętnośc oceny przepustowości skrzyżowań oraz dróg.
Weryfikacja: egzamin – część ustna,
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U18
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U13, InzA_U05
- Efekt U03
- Potrafi stosować odpowiednie metody do badań i oceny bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Weryfikacja: egzamin – część ustna,
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U14, InzA_U06
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Rozumie potrzebę podnoszenia swoich umiejętności w tym śledzenia aktualnego stanu wiedzy i wytycznych projektowania infrastruktury drogowej.
Weryfikacja: aktywność na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01
- Efekt K02
- Potrafi określić priorytet oraz identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z realizacją określonego przez siebie lub innych zadania
Weryfikacja: aktywność na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K04