Nazwa przedmiotu:
Sterowanie ruchem drogowym III
Koordynator przedmiotu:
mgr inż. Tomasz Krukowicz, asystent, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.NIP712
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
80 godz., w tym: praca na ćwiczeniach projektowych 18 godz., wykonanie projektu poza godzinami zajęć 58 godz., konsultacje 3 godz., obrona projektu 1 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,0 pkt ECTS (22 godz., w tym: praca na ćwiczeniach projektowych 18 godz., konsultacje 3 godz., obrona projektu 1 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
3,0 pkt ECTS (80 godz., w tym: praca na ćwiczeniach projektowych 18 godz., wykonanie projektu poza godzinami zajęć 58 godz., konsultacje 3 godz., obrona projektu 1 godz.)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Posiadanie wiedzy teoretycznej dotyczącej projektowania cyklicznej i adaptacyjnej drogowej sygnalizacji świetlnej.
Limit liczby studentów:
15 osób
Cel przedmiotu:
Praktyczne poznanie metod i zasad wyznaczania sterowania cyklicznego i adaptacyjnego na skrzyżowaniu z drogową sygnalizacją świetlną.
Treści kształcenia:
Przygotowanie danych wejściowych do projektu. Zaprojektowanie lokalizacji sygnalizatorów. Wyznaczenie cyklicznego programu sygnalizacji dla zadanego skrzyżowania. Wykonanie projektu lokalizacji detektorów dla zadanego wariantu sterowania adaptacyjnego. Opracowanie algorytmu sterowania adaptacyjnego.
Metody oceny:
Ocena opracowanego projektu i jego obrona
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Datka S., Suchorzewski W., Tracz M.: „Inżynieria ruchu”. WKiŁ 1989, 1997 2. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M.: "Inżynieria ruchu drogowego", WKiŁ 2011 3. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. 220 poz. 2181 z 2003 r.) – z późn. zm. 4. „Metoda obliczania przepustowości skrzyżowań z sygnalizacją świetlna”. Instrukcja obliczania, GDDKiA, Warszawa 2004
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Posiada szczegółową wiedzę w zakresie: rozmieszczania sygnalizatorów na skrzyżowaniach, projektowania sterowania cyklicznego. Posiada wiedzę na temat wyznaczania programów sterowania na skrzyżowaniach odosobnionych. Uzyskał wiedzę dotyczącą rozmieszczania detektorów oraz tworzenia elementów algorytmów sterowania adaptacyjnego.
Weryfikacja: Ocena poprawności wykonanego projektu, ustna obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05
Efekt W02
Poznał narzędzia komputerowe wspomagające podczas prac związanych z projektowaniem sygnalizacji świetlnej. Zdobył wiedzę pozwalającą na prowadzenie pomiarów ruchu dla potrzeb projektów sygnalizacji świetlnej.
Weryfikacja: Ocena poprawności wykonanego projektu, ustna obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi pozyskiwać właściwe dane do projektowania z norm, wytycznych, instrukcji oraz przepisów prawa, potrafi dokonać ich krytycznej oceny oraz interpretacji oraz wykorzystywać je podczas projektowania
Weryfikacja: Ocena poprawności wykonanego projektu, ustna obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01
Efekt U02
Posiada umiejętność samodzielnego przygotowania prostych rysunków w zakresie inżynierii ruchu drogowego oraz skomplikowanych rysunków według przekazanych wytycznych.
Weryfikacja: Ocena poprawności wykonanego projektu, ustna obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U24
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U16, InzA_U08
Efekt U03
Potrafi posługiwać się narzędziami komputerowymi wspomagającymi projektowanie w zakresie inżynierii ruchu.
Weryfikacja: Ocena poprawności wykonanego projektu, ustna obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U08
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07
Efekt U04
Posiada umiejętność oceny przepustowości skrzyżowań sterowanych.
Weryfikacja: Ocena poprawności wykonanego projektu, ustna obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U13, InzA_U05

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Rozumie „sprzeczność celów” inżynierii ruchu, potrafi okreslić priorytety podczas projektowania
Weryfikacja: Ocena poprawności wykonanego projektu, ustna obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K04