Nazwa przedmiotu:
Technika ruchu kolejowego
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Jarosław Poznański, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inżynierii Systemów Transportowych i Logistyki
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.NIP620
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
90 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na ćwiczeniach audytoryjnych 18 godz., studiowanie literatury przedmiotu 38 godz., przygotowanie się do zaliczenia 24 godz., konsultacje 1 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,0 pkt. ECTS (29 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na ćwiczeniach audytoryjnych 18 godz., konsultacje 2 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0 pkt ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza w zakrsie systemów transportowych oraz podstaw inżynierii ruchu
Limit liczby studentów:
wykład: brak, ćwiczenia: 30 osób
Cel przedmiotu:
Zdobycie przez studentów wiedzy o wykorzystaniu środków technicznych przy realizacji przemieszczania osób i ładunków w transporcie kolejowym. Wiedza przekazywana studentom na wykładach, jest utrwalana w czasie zajęć projektowych.
Treści kształcenia:
Treść wykładu: Linie kolejowe i ich elementy składowe. Posterunki ruchu – rodzaje i spełniane funkcje. Posterunki techniczne na stacjach. Urządzenia na posterunkach ruchu, podział torów. Kolejowe pojazdy szynowe. Definicja i podział pociągów. Zasady prowadzenia ruchu pociągów na szlakach i stacjach za pomocą różnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Rozkład jazdy pociągów i jego podstawowe elementy. Wykres ruchu pociągów i jego rodzaje. Elementy wykresu ruchu pociągów i zasady ich obliczania. Konstruowanie wykresu ruchu pociągów. Zdolność przepustowa linii i procedura jej obliczania. Zdolność przepustowa linii przy zastosowaniu wykresu równoległego. Zdolność przepustowa linii przy zastosowaniu wykresu nierównoległego oraz niewielkim oraz dużym spektrum prędkości pociągów. Zdolność przepustowa stacji i procedura jej obliczania. Zdolność przepustowa węzłów torowych oraz grup torów. Sposoby zwiększania zdolności przepustowej linii: organizacyjne, inwestycyjne i doraźne. Zdolność przewozowa linii kolejowych. Mierniki oceny jakości wykresów ruchu pociągów oraz mierniki oceny jakości ruchu pociągów. Treść ćwiczeń audytoryjnych: Sygnalizacja na kolei: sygnały na semaforach, sygnał zastępczy, sygnały na tarczach ostrzegawczych, sygnały powtarzające, sygnały przy manewrach, sygnały drogowe, sygnały na taborze, sygnały alarmowe. Przyjmowanie i wyprawianie pociągów na stacjach, przy różnym poziomie wyposażenia posterunków w urządzenia sterowania ruchem. Sposoby prowadzenia ruchu pociągów na szlakach: zapowiadanie telefoniczne, blokada półsamoczynna, samoczynna blokada liniowa. Szczególne sposoby przyjmowania i wyprawiania pociągów ze stacji: bez podania sygnału zezwalającego, nieprawidłowości przy podawaniu sygnałów na semaforze, zatrzymanie pociągu nieprzewidziane w rozkładzie jazdy, stosowanie środków pomocniczych, regulowanie ruchu pociągów. Zastosowanie nowoczesnej techniki komputerowej przy prowadzeniu ruchu pociągów. Postępowanie w razie szczególny wydarzeń, zagrożenia bezpieczeństwa ruchu i wypadków kolejowych.
Metody oceny:
wykład - 2 kolokwia podsumowujące, ćwiczenia audytoryjne - kolokwia formujące, relizacja zadań projektowych
Egzamin:
nie
Literatura:
Nowosielski L.: Organizacja przewozów kolejowych. Kolejowa Oficyna Wydawnicza, Warszawa 1999. Ie – 1 Instrukcja sygnalizacji. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Warszawa 2015. Ir – 1 Instrukcja o prowadzeniu ruchu pociągów. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Warszawa 2015.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Posiada wiedzę o elementach składowych linii kolejowych, posterunkach ruchu oraz ich wyposażeniu technicznym
Weryfikacja: Wykład: kolokwium zawierające pytania otwarte
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W12, Tr1A_W08
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, T1A_W03, T1A_W05, InzA_W05
Efekt W02
Zna sposoby prowadzenia ruchu kolejowego przy różnym poziomie wyposażenia w urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Rozumie idee konstruowania wykresu ruchu pociągów, zna metody obliczania zdolności przepustowej: linii i stacji kolejowych oraz węzłów torowych
Weryfikacja: Wykład: kolokwium zawierające pytania otwarte; ćwiczenia: ocena realizacji zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W12, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05
Efekt W03
Zna podstawowe mierniki do oceny jakości ruchu kolejowego
Weryfikacja: Wykład: kolokwium zawierające pytania otwarte
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W12, Tr1A_W07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi prawidłowo odczytać informacje, które są przekazywane przez sygnalizację kolejową
Weryfikacja: Ćwiczenia: kolokwium zawierające pytania otwarte
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U08, Tr1A_U02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U02
Efekt U02
Potrafi stosować zasady potrzebne do prowadzenia ruchu kolejowego
Weryfikacja: Ćwiczenia: ocena realizacji zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U20, Tr1A_U15
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U14, InzA_U06, T1A_U11